Wie biedt de meeste pk's?

Psioneer

Actief lid
Beste mensen,

Korte vraag: wie biedt de meeste pk's voor een Superb 1.9TDI (115pk)? De auto wordt binnen 10-12 weken geleverd, afstand geen probleem (moet nog ingereden worden...). Powerbox en chip zijn beide voor mij goede opties.

Groeten,

Psioneer

Beste mensen,

Korte vraag: wie biedt de meeste pk's voor een Superb 1.9TDI (115pk)? De auto wordt binnen 10-12 weken geleverd, afstand geen probleem (moet nog ingereden worden...). Powerbox en chip zijn beide voor mij goede opties.

Groeten,

Psioneer

meeste ... LOL
moet het niet een héél klein beetje ook betrouwbaar zijn ?

Psioneer

Actief lid
OK, een klein beetje dan...

Ik heb net een stukje geschreven over mijn ervaringen met powerboxen. Ik ben niet zo bang voor de betrouwbaarheid. En als iemand zometeen zegt dat 183pk de max is dan zal dat waarschijnlijk niet mijn keuze worden. Maar tot nog toe kom ik niet verder dan zo'n 140-143pk (PB en chip).
Het kan natuurlijk best zo zijn dat ik niet zo goed ben in googlen en een andere goede optie gemist heb. Bovendien hebben jullie meer ervaring met Skoda dan ik.

Groeten,

Psioneer

Psioneer

Actief lid
Dank voor de tip

Zie je, daar was ik nog niet geweest. Ik ga er zeker informeren.

Groeten,

Psioneer

VEEJAY

Forumguru
Als je het echt om de peekaas gaat had je als basis beter een 130PK kunnen hebben, die kun je tjoenen tot aan de gloria.

Ik wist niet dat er een 115pk Superb was, ik d8 100pk/105pk.

Psioneer

Actief lid
Geen optie

Helaas was een zwaardere motor geen optie aangezien ik gebonden ben aan een leasebudget.
De auto wordt in België besteld (ik woon in BE en werk in NL) en daar worden maar twee diesels geleverd: 1.9TDI 115pk en 2.0TDI 140pk.

Groeten,

Psioneer

Psioneer

Actief lid
Niks mis met de Octavia

Mijn budget is zo'n €935,00. Daarmee heb ik de keuze uit vele (verplicht Europese) modellen en typen. In principe komt het erop neer dat ik tot zo'n €32000 aan cataloguswaarde kan gaan. Voor dat geld krijg je bijvoorbeeld een dikke Astra, een kale Vectra, een redelijk kale Octavia, een hele kale Mondeo, een nog kalere Golf... maar ook een Seat Leon FR 170pk (met PB 200) of een enorm grote Superb (in vergelijking met de andere modellen).
Omdat ik in België moet leasen (1/3 van de NL prijs) heb ik wat met de opties kunnen sjoemelen hier en daar waardoor ik een vrij complete Superb kan rijden.
De shortlist was dus een hele snelle maar kleine Leon of een hele grote luxe maar niet zo snelle Superb. Gezien de afstanden en filetijd die ik de komende jaren voorzie is de keuze op de Superb gevallen. Daarbij heb ik nog wat kunnen sjoemelen met de opties zodat ik voor dezelfde catalogus waarde nòg meer Superb krijg (mijn collega's kunnen bijv. geen nav kiezen omdat de wagen dan ver boven budget gaat). Kwestie van goeie zaken doen met de leasemij buiten de werkgever om.

Omdat ie maar 115pk heeft (en ik al jaren met PB rijdt) heb ik hier dus de vraag gesteld waar ik de meeste pk's kan halen. Niet dat ik een stoplichtsprinter ben maar vermogen is altijd leuk en soms ook gewoon handig.
Daarbij zou het nog zo kunnen zijn dat er een ICE systeem in komt dat in totaal een kleine honderd kilo weegt waardoor 115pk echt onvoldoende zou zijn om op vlotte wijze in het verkeer mee te komen. Dit past niet in m'n huidige Astra en krap in een Octavia. Na een blik achterin de Superb denk ik dat het er twee keer in kan.

Groeten,

Ron

Pedro

Lid
Het hoogste getalletje?
Als je wilt kun je er 170pk uithalen, vraag is; hoe lang gaat dat goed? De turbo vliegt waarschijnlijk op de eerste straathoek al om je oren.
De verstandige update geeft een mooie winst van ~30pk en 60Nm, dan blijft alles netjes heel en heb je veel fun.
Heel jammer dat er veel mensen zijn die altijd de hoogste getallen zoeken als het om tuning gaat, betrouwbaarheid, drive-ability, betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van de genoemde getallen zijn dan van mindere betekenis?

Fabia

† In Memoriam
Het lijkt mij ook een beetje blindstaren op getallen. Koop dan een auto met meer pk's dan het onmogelijke willen.

Psioneer

Actief lid
Beide opmerkingen heb ik in eerdere posts al behandeld. Ik staar me niet blind op getalletjes. Wanneer iemand mij verteld dat ik er 180pk uit kan halen zal dat in elk geval niet de oplossing zijn die ik ga aanschaffen. Een nieuwe krukas, dubbele Garret T3 turbo en lachgas om maar eens wat onzinnige zaken te noemen zijn uiteraard geen optie. Zeker niet op een lease auto.

Waar ik naar zoek is algemene informatie wat de mogelijkheden zijn zodat ik gefundeerd een keuze kan maken. Tot nog toe kom ik niet verder dan ongeveer 30pk met een PB en ongeveer 33pk met chip. In dat geval gaat geld een rol spelen: heb ik een paar honderd euri meer over voor 3pk? Of zijn er nog andere oplossingen tussen de PB en de chip?

___JC___

Forumguru
Ik heb geen ervaringen met een powerbox. Hoor er altijd slechte verhalen over(het is immers gewoon je computer in de maling nemen) maar als jij goede ervaringen er mee hebt gewoon doen. Lijkt me altijd de goedkoopste oplossing.

Voor wat betreft chippen zit er wel degelijk verschil tussen tuners onderling. Je hebt de tuners die op maat chippen (Hartog, JD), dus lekker veel vermogen uit de motor halen EN nogeens ervoor zorgen dat de motor lekker loopt bij alle toerentallen dus driveablility houdt.
Je hebt ook chipboeren die een software update verkopen waardoor je meer vermogen hebt (oa Abt), standaard aangepaste software dus eigenlijk.

Wil je de beste kwaliteit of meer vermogen tegen de goedkoopste prijs.
Iedereen moet dat voor zichzelf bepalen.
:473:

Zou wel ff op een rollerbank gaan voor en na 'de behandeling' want VAG blokken willen vooraf al eens meer pk hebben. Ow maar dat kost dan wel weer geld natuurlijk....

Pedro

Lid
Een tussenoplossing bestaat wel maar is duurder, een voledig instelbare powerbox.

Heel simpel gezegd: een powerbox in de goedkope uitvoering is 1 signaal manipuleren (brandstoftemperatuur) en schroeven tot hij eindelijk fatsoenlijk loopt zonder foutcodes, tunen is alle relevante parameters in bepaalde regionen aanpassen rekeing houdend met temperature, belastingen, teoerentallen enz.
Een samenspel van diverse factoren maakt dat het totaal veel mooier wordt.
Een powerbox is eenzijdig langer inspuiten, lineair, zonder rekening te houden met regelingen die de fabrikant als bescherming in de software implementeert, domweg meer inspuiten zonder ergens rekening mee te houden met alle gevolgen van dien.

SkodaMan

Actief lid
Een tussenoplossing bestaat wel maar is duurder, een voledig instelbare powerbox.

Heel simpel gezegd: een powerbox in de goedkope uitvoering is 1 signaal manipuleren (brandstoftemperatuur) en schroeven tot hij eindelijk fatsoenlijk loopt zonder foutcodes, tunen is alle relevante parameters in bepaalde regionen aanpassen rekeing houdend met temperature, belastingen, teoerentallen enz.
Een samenspel van diverse factoren maakt dat het totaal veel mooier wordt.
Een powerbox is eenzijdig langer inspuiten, lineair, zonder rekening te houden met regelingen die de fabrikant als bescherming in de software implementeert, domweg meer inspuiten zonder ergens rekening mee te houden met alle gevolgen van dien.

Pedro, mag ik wat vragen?

Heb je ook een tuning-methode om de motor zo zuinig mogelijk te laten lopen zonder het vermogen te knijpen? Ik kan me voorstellen dat dit een nieuwe markt is. De klant krijgt misschien wat meer vermogen en wat koppel erbij maar je richt je marketing op:
- minder brandstofverbruik
- betere verbranding en daardoor minder onderhoud noodzakelijk (longlife)
- minder kans op storingen

Een dergelijk product is ook goed te verkopen aan de lease maatschappijen lijkt me. Uiteindelijk wordt iedereen er beter van.

___JC___

Forumguru
Pedro, mag ik wat vragen?

Heb je ook een tuning-methode om de motor zo zuinig mogelijk te laten lopen zonder het vermogen te knijpen? Ik kan me voorstellen dat dit een nieuwe markt is. De klant krijgt misschien wat meer vermogen en wat koppel erbij maar je richt je marketing op:
- minder brandstofverbruik
- betere verbranding en daardoor minder onderhoud noodzakelijk (longlife)
- minder kans op storingen

Een dergelijk product is ook goed te verkopen aan de lease maatschappijen lijkt me. Uiteindelijk wordt iedereen er beter van.

Dat zijn ook de uitgangspunten die de fabrikant hanteerd als hij een Skoda maakt denk ik. Dus eigenlijk moet je dan een beter motormanagement ontwikkelen dan de fabriek. Is wel lastig lijkt me, zeker als je uitstoot van co2 meeneemt in de vergelijking...

Gieliovd

Forumguru
Dat zijn ook de uitgangspunten die de fabrikant hanteerd als hij een Skoda maakt denk ik. Dus eigenlijk moet je dan een beter motormanagement ontwikkelen dan de fabriek. Is wel lastig lijkt me, zeker als je uitstoot van co2 meeneemt in de vergelijking...
Dit was het eerste dat in mij opkwam.

Je hebt ook heel veel motorfietsen die eigenlijk maar k*t zijn afgesteld en zodanig weinig vermogen produceren en soms toerengebieden waar helemaal niks in gebeurd.

En dat allemaal vanwege de emissieregels die belangrijk zijn voor typegoedkeuring!

Ongetwijfeld met auto's hetzelfde verhaal... helemaal straks met de eis van <130 gram/km ofzo.

Pedro

Lid
Hebben we al in het programma, iets meer koppel voor een soepeler motor bij een gereduceerd verbruik.
Je moet alleen wel reeel blijven, de fabrikanten proberen dit evenwicht ook op te zoeken, voordeel voor ons is dat wij niet aan de eu-norm hoeven te voldoen, dat wordt nooit meer gecontroleerd, enkel bij de typegoedkeuring van een nieuwe motor.
Als je een verbruikswinst hebt van 3-5% is dat reeel denken, als je dan ook nog eens 30-50Nm extra hebt loopt je (tdi) een stuk soepeler en verbruik je minder, al met al een leuke upgrade, de belasting voor de onderdelen is minimaal enz.
Je ziet veel schreeuwerige advertenties: "TUNING/POWERBOX VOOR 299,-, 50PK EN 100NM BIJ 15% LAGER VERBRUIK..............PERFECT!!"...........iedereen die logisch nadenkt weet dat dit simpelweg niet gaat, er is veel te doen met de software, maar er zijn grenzen en onmogelijkheden.
Je ziet nu dat ook VW de "blue" modellen heeft, dat doen wij ook (enkel software dan, geen extra lichte wielen enz.),is eigenlijk hetzelfde trucje.

SkodaMan

Actief lid
Hebben we al in het programma, iets meer koppel voor een soepeler motor bij een gereduceerd verbruik......

Voor de O2 komt zeer waarschijnlijk voor modeljaar 2009 (mei/juni 2008) de nieuwe 1.4 TSI benzinemotorenprogramma beschikbaar zoals nu beschikbaar is voor de Passat en Jetta:
1.4 TSI (122 pk)
1.4 TSI (140 pk)
1.4 TSI (170 pk Twin Turbo???)
De 122 pk en 140 pk versie krijgt als optie de 7-bak DSG met droge plaat koppeling.

Ik neem aan dat die 122 pk versie al een "blue motion"-versie is en is heb vernomen dat de 170 pk versie op te voeren is tot 200 pk, 300 nm.

Is het mogelijk om de 140 pk versie met DSG een "groene" behandeling te geven zodat ie wat meer vermogen en koppel geeft maar vooral minder brandstof verbruikt?

Psioneer

Actief lid
Toch leerzaam zo'n forum.

De vorige powerbox had één regelschroefje. Het ding werd op "zicht" ingesteld: steek de stekker in, draai aan de schroef, ga rijden en als ie te veel walmt draai je het ding iets terug. Het effect was euforie, het ding trok als een beer, acceleratie fantastisch, verbruik minder dan voor de PB. Die auto heb ik zo'n 4 jaar gereden waarvan 3,5 met PB.
Wat ik wel merkte (en dat gaat heel geleidelijk) is dat het vermogen afnam. Na een jaar of twee begon ik me steeds vaker af te vragen of het ding nog wel werkte! Uiteindelijk heb ik het gelaten voor wat het was omdat de auto bijna einde contract was. Specs van het ding gaven aan dat je zo'n 35pk meer zou moeten hebben.

Mijn huidige PB wordt geprogrammeerd met de pc. Ik heb me er niet echt in verdiept maar de fabrikant geeft een bepaalde waarde op voor een bepaald type motor. Daar stel je het ding op in en klaar is Kees. Ook dat gaf (zoals verwacht) direct voelbaar meer vermogen. Wel minder dan mijn eerste ervaring. Maar ja, de specs zeiden ongeveer 30pk meer dus dat zou overeen kunnen komen met mijn gevoel. Inmiddels, na 70000km, heb ik absoluut niet het idee dat het minder is dan dat het zou moeten zijn.
Overigens is dat opgegeven getal ook geen vaststaand feit. Als ik me goed herinner was dat iets van 74 en is het ding regelbaar van 60-80 of zo. Natuurlijk kon ik de verleiding niet weerstaan om wat hoger te gaan dan die 74. Het effect was dat ie bij 78 of zo in noodloop ging. Nu zit ik dus 1 punt onder het maximale dat het motormanagement toelaat.

Op de site van Hartog lees ik "dieselmotoren vanaf 2004 €600,-" en dan ga ik er vanuit dat het zo'n 30pk opleverd. Dat is minstens 300 euri meer dan een PB die ook 30pk meer geeft. Vervolgens stel ik me de vraag: wat krijg ik, als lease rijder, voor die 100 euri? 30pk dus. En that's it! Alle overige argumenten zijn voor mij niet van belang: op een PB loopt mijn motor ook prima, minder verbruik is leuk maar doet een PB ook en ik lease incl brandstof, met gezond verstand hou je de motor ook met een PB heel...
En als ik dan een afweging maak van de argumenten voor en tegen en de prijs.... Voor dat prijsverschil zou ik graag wat meer overtuigende argumenten zien.

Groeten,

Psioneer

Bovenaan Onderaan