Wetgeving tuning in België

Zie hier de vele verhalen van chiptuning en begon al te dromen om de 1.4 TSI ook een upgrade te geven in de toekomst.

Maar dat was buiten de wetgever gerekend in ons mooie België.

Voertuigen die met dergelijke onderdelen zijn uitgerust en die ter keuring worden aangeboden, krijgen een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van vijftien dagen.Zijn in elk geval verboden:
25) wijziging van diameter van uitgang van originele uitlaatdemper26) monteren van versnellingsbak met andere overbrengingsverhoudingen27) motortuning28) monteren van niet-wegklapbare zetel vooraan in twee- en driedeursvoertuigen, tenzij achterbank en veiligheidsgordels verwijderd en verankeringspunten van achterbank definitief onbruikbaar

http://www.wegcode.be/secties/omzendbrieven/mo-120310/1144-mo-120310
 

plaza

Forumguru
Wie en hoe moet dat dan controleren ?
De soep wordt niet zo heet gedronken en geserveerd als men het wil doen geloven !
Hier in NL mag het van vele instanties en lease maatschappijen ook niet.
Gewoon doen , zou Johan Derksen zeggen.
 

Cordoba

Forumguru
In NL mag het alleen als:
- vermogens toename binnen 20%? van het originele vermogen blijft.
- gebruikte onderdelen een type goedkeuring voor jouw autotype hebben
- de auto nog steeds aan allerlei eisen zoals uitlaatgas samenstelling voldoet (wordt bij auto's van 4 jaar en ouder getest bij de APK)

Gevolgen van tuning via software zijn er alleen voor de garantie, maar goede tuners ondervangen dit door samenwerking met bepaalde dealers.

OBD-tuning is alleen voor specialisten met de juiste apparatuur vast te stellen, tuning via een powerbox is alleen te constateren zolang ie er in zit (kun je d.m.v. een paar stekkers omwisselen er zo uithalen en schijnt dan ook niet meer te bewijzen te zijn, dat de auto met tuning heeft rondgereden.
 
(kun je d.m.v. een paar stekkers omwisselen er zo uithalen en schijnt dan ook niet meer te bewijzen te zijn, dat de auto met tuning heeft rondgereden.
Ja er zijn zelf toestellen op de markt waar je zelf de chip kunt overschrijven naar het origineel en terug.
Echter bij een zwaar ongeval denk ik niet dat je nog in staat bent om maar iets te verwijderen of te wissen.
 

MarcoO2

Forumguru
OBD-tuning is alleen voor specialisten met de juiste apparatuur vast te stellen, tuning via een powerbox is alleen te constateren zolang ie er in zit (kun je d.m.v. een paar stekkers omwisselen er zo uithalen en schijnt dan ook niet meer te bewijzen te zijn, dat de auto met tuning heeft rondgereden.
Da's niet helemaal waar. Iedere dealer kan (als hij dat zou willen) allerlei data uitlezen. In mijn geval stond er bijvoorbeeld een storingsmelding die te maken had met de turbodruk. Alle van belang zijnde parameters (snelheid, toeten per minuut, % verbruikt vermogen, kortom, van alles is er uit te lezen. En als die waarden hoger liggen dan bij een standaard-uitvoering het geval is, kan het dus niet anders zijn dan dat er tuning in het spel is. 't Wordt vaak geroepen dat dit niet zo is, maar feitelijk is het puur zo dat de tuning zélf (dus de wijzigingen in de software of de powerbox) niet zichtbaar zijn, maar de effecten ervan wel.
 

Glenn

Actief lid
in belgie mag je niet veel, maar kan wel veel :)

gewoon doen ook zou ik de mjine zelf niet laten chippen ;)
 
Het gaat er volgens mij niet om dat je eens een boete kunt krijgen owv de tuning maar wat als je eens een dodelijk ongeval veroorzaakt en je verzekeraar trekt zich terug omdat er een verband zou kunnen zijn tussen de tuning en het ongeval. Dan kan jij voor de rest van je leven gaan werken om je schulden af te lossen.
Iedereen is natuurlijk vrij om dit risico te nemen maar zie wel dat je zeker hiervan op de hoogte bent.
 

Race Eend

Forumguru
Het is zo krom geregeld allemaal, als je bv kijkt naar wat Pon doet. Ze verkopen hun laatste 100 oude (pre facelift) Leon Cupra's, als 310 Editie. Die wagens worden op 240pk op kenteken gezet, en vervolgens door de importeur van tuning voorzien naar 310pk. Dat is ook meer dan 20% afwijking, maar geen haan die daar naar kraait, zelfs de verzekeringen niet, als deze wagens dus technisch onderzoek krijgen, dan is men niet verzekerd zou een mooie boel worden nietwaar!?

Als een wagen van een software tuning voorzien is, kan ik me niet voorstellen dat men een computer uit een wrak haalt, om daar vervolgens bij de technische dienst mee te gaan stoeien, om te kijken of alle bits nog wel 100% origineel zijn (men kan dat niet eens met een losse ecu, bij JDEngineering krijgen we regelmatig ecu's van verzekeringsmaatschappijen toegestuurd, bij wagens die onder verdachte omstandigheden in de brand zijn gevlogen bv, een dealer kan dit niet uitlezen, echter als tuner heb je meer mogelijkheden om in de ecu te komen dan een dealer).

Dat men na een crash wagengegevens download uit het storingsgeheugen van een auto om te kijken wat bv de snelheid bij impact was, is natuurlijk prima, ook als men aan de hand daarvan beslist om niet uit te keren.

Het is overigens ook onzin natuurlijk dat je met een wagen met een ander stukje software direct een levensgevaarlijke machine in handen hebt. Met de vermogens van de huidige 1.2 TDI greenline, kan ik op een 80 weg, prima 170kph halen, evenals je dit met een Golf 5 90pk tdi die gechipt is naar 140pk, 170kph op datzelfde stuk kan halen, kortom het gaat puur om het gezond verstand van de bestuurder, niet om het vermogen onder de rechtervoet.

Een ander verhaal is het natuurlijk als je een 6 cilinder in een wagen legt met 4 cilinders op kenteken en/of dat er met 1 blik onder de kap direct te zien is dat die wagen minstens het dubbele vermogen van het kenteken aanwezig is, dan heeft men uiteraard recht van spreken en zal de eigenaar van de auto een groot risico lopen dat hij zelf voor de schade moet opdraaien.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat Race Eend het aardig heeft verwoord. Blijft de vraag in hoeverre de ECU van een zwaar gecrashte auto nog is uit te lezen: de kans dat de ECU beschadigd is door een begin van brand, lekkende koelvloeistof, remolie of andere zaken is niet denkbeeldig, daarnaast kunnen solderingen/printplaten enz. beschadigd zijn.

Zoals Race Eend ook al aangeeft, is vooral het gedrag van de bestuurder bepalend, en heeft het vermogen een ondergeschikte rol. Ik denk dat het beste voorbeeld daarvan de ellende is die door een dolleman in oude Suzuki Swift werd aangericht tijdens koninginnedag in Apeldoorn.
 
Als ik race eend mag citeren. We krijgen regelmatig ecu's van verzekeringen toegestuurd en ook kijken wat de gereden snelheid was. Dus verzekeringen kijken er naar en dan komen de boetes het in beslag nemen van de wagen de kosten die voortvloeien van het ongeluk voor uw rekeningen.
En dat is mogelijk bij het niet volgen van de wetgeving.

Dit staat los van personen die onverantwoord rijden dat, is een ander hoofdstuk.
 

VEEJAY

Forumguru
Ja maar gereden snelheid heeft niks met tuning te maken. Bovendien als je je auto 2e hands hebt aangeschaft en je voorganger heeft getuned dan weet je dat ook niet altijd. Loopt allemaal wel los. Je kunt theoretisch ook door de bliksem getroffen worden, sterker nog het is al bij verschillende mensen voorgekomen! Dus blijf maar binnen!
 
Ik vraag me af of de politie kan vaststellen langs de kant van de weg of je een gechipte wagen hebt? Daarvoor zouden die toch mobiele rollen moeten hebben, of geavanceerde apparatuur om uit te lezen hoe het met de ECU gesteld is?

En ik vraag me ook af het het zit met het opsturen van die ECU's naar tuners om die aan een diagnose te onderwerpen. Dat doen ze waarschijnlijk niet bij een gewone kop-staart aanrijding of bij een ander meer 'courant' ongeval. Als er echter vastgesteld werd dat er een hele rij wagens werd geraakt bij een streetrace, dan vermoed ik dat de kans op controle een pak groter is.
Of sla ik hier de bal mis?
 

Cordoba

Forumguru
Als ik race eend mag citeren. We krijgen regelmatig ecu's van verzekeringen toegestuurd en ook kijken wat de gereden snelheid was. Dus verzekeringen kijken er naar en dan komen de boetes het in beslag nemen van de wagen de kosten die voortvloeien van het ongeluk voor uw rekeningen....

Ik denk dat je een fout maat in je citatie, er staat namelijk:
Als een wagen van een software tuning voorzien is, kan ik me niet voorstellen dat men een computer uit een wrak haalt, om daar vervolgens bij de technische dienst mee te gaan stoeien, om te kijken of alle bits nog wel 100% origineel zijn (men kan dat niet eens met een losse ecu,
en
Als een wagen van een software tuning voorzien is, kan ik me niet voorstellen dat men een computer uit een wrak haalt, om daar vervolgens bij de technische dienst mee te gaan stoeien, om te kijken of alle bits nog wel 100% origineel zijn (men kan dat niet eens met een losse ecu, bij JDEngineering krijgen we regelmatig ecu's van verzekeringsmaatschappijen toegestuurd, bij wagens die onder verdachte omstandigheden in de brand zijn gevlogen bv, een dealer kan dit niet uitlezen, echter als tuner heb je meer mogelijkheden om in de ecu te komen dan een dealer).

Dus dat is iets anders. Blijkbaar download men soms wel gegevens uit de ECU (indien mogelijk natuurlijk), maar ik vraag me af of zaken als snelheid niet direct automatisch weg zijn, op het moment dat de snelheid weg is. Nu schijnen er ook leasemaatschappijen te zijn, die een soort black box inbouwt die de laatste minuten van een rit blijft vasthouden, op die manier kan je dus wel zaken achterhalen. (ik heb het verhaal hierover verschillende keren gehoord/gelezen, maar nog nooit een keihard bewijs hiervoor gezien, vandaar dat ik kies voor het woord 'schijnen')
 

VEEJAY

Forumguru
Zover mijn kennis is houdt mijn (skoda) ecu geen history vast van wat mijn gereden snelheid is geweest. Hij zou alleen waarden buiten de toleranties in het geheugen vasthouden als ik deze meldingen niet wis. Maar bij een crash of in brand vliegen kun je de sensoren natuurlijk niet vertrouwen. Nogmaals het loopt wel los totdat ik er ander bewijs voor zie.

Ik heb genoeg leaseauto's (van vrienden/collega's) kapodt zien gaan door tuning en die werden nooit onderzocht door de leasemaatschappij.

Wat betreft straatrace heeft de verzekering wel andere gronden om het uitgekeerde geld bij je terug te vorderen.
 

Race Eend

Forumguru
@ Veejay,
Je kunt die gegevens ook pas uitlezen na de crash, dan slaat de ecu een foutcode op. Dat is ook meteen waarom alle personen auto's via 1 obd stekker/protocol uit te lezen moeten zijn.
 

Antera

Donateur
heb nog niet eerder een maatschappij gezien verzekering of anders die na een ongeluk is gaan kijken naar de eventuele Tuning aan de auto en heb helaas diverse pronkstukken door vrienden zien afschrijven. Als er een motorblok inligt wat zo op het oog en de code de motor is die erin hoort te liggen dan zal er geen persoon zijn die er een onderzoek naar gaat doen. Het is heel erg afhankelijk van de situatie of ze misschien verder gaan kijken naar de staat van andere zaken maar motortuning nee daar maakt een verzekering/leasmaatschappij zich niet druk om.

Een standaard ecu slaat naar mijn weten niet op wat de laatst gereden snelheid is mits dat de ecu plotseling zonder spanning is komen te staan dan kan dit wel erin staan omdat dan de ecu bij die snelheid ineens zonder spanning valt. Daarintegen worden vaak wel track and trace systemen gebruikt om de situatie te bekijken vlak voor en tijdens een eventueel ongeluk. Dit om de oorzaak vast te stellen en daarmee eventueel schuldige aan te kunnen wijzen.

Een powerbox word inderdaad vaak ingebouwd en dusdanig weg gebouwd zodat ik belgie deze niet zichtbaar is. ( mijn belgische collega rijd er al 5 jaar mee in zijn BMW 525i ). Ook meneer agent kan langs de kant van de weg echt niet beoordelen dan of de auto getuned is en daarvoor zal hij toch op een testbank moeten komen te staan zodat er duidelijk meet gegevens zijn waaruit dit blijkt. Maar wanneer is tuning de oorzaak van een ongeluk??? Ligt dit vaak niet aan de bestuurder of technische gebreken?
 

VEEJAY

Forumguru
@mark: Interessant, als ik zo vluchtig google zie ik bij VAG alleen iets staan dat te maken heeft met data over de auto op het moment dat de airbag eruit klapt. Zal me er een keer verder in verdiepen (lees verder googlen). Zo worden we allen weer wat wijzer. :)
 

Race Eend

Forumguru
@mark: Interessant, als ik zo vluchtig google zie ik bij VAG alleen iets staan dat te maken heeft met data over de auto op het moment dat de airbag eruit klapt. Zal me er een keer verder in verdiepen (lees verder googlen). Zo worden we allen weer wat wijzer. :)

Klopt, de sensoren zijn er inderdaad voor wanneer de airbag eruit komt, maar vanaf de EDC16's kan de wagen daar dus ook een datum/snelheid etc aan zetten (in de motor ecu komt er dan ook een storing: crash sensor active oid, ik kom hem nl wel eens tegen. Ik zat ook al te kijken of ik hier ergens wat duidelijkere info over kon vinden.

AIR BAG CRASH DATA: WHO HAS ACCESS TO YOUR VEHICLE BLACK BOX DATA?
The airbag control module in most late model vehicles also functions like a
flight recorder "Black Box" and stores important data when an airbag deploys
during an accident. Important factors that may have a bearing on why the
accident occurred such as vehicle speed, vehicle direction (if the vehicle has a
GPS navigation system), whether or not the brakes were being applied, and the
status of the occupants seat belts (fastened or unfastened) are all recorded in
the black box memory.

This information can be very useful for investigating and reconstructing an
accident, and for proving (or disproving) any [COLOR=#0000FF !important][COLOR=#0000FF !important]negligence[/COLOR][/COLOR] on the part of the driver.

The question is, who should be able to access the black box information?

A number of states have passed laws that restrict access to this information,
depending on circumstances. Generally speaking, the information is usually
private and belongs to the [COLOR=#0000FF !important][COLOR=#0000FF !important]vehicle [COLOR=#0000FF !important]owner[/COLOR][/COLOR][/COLOR]. It cannot be accessed without the vehicle
owner's permission. However, if driver negligence is suspected, or the
information is deemed crucial for an accident investigation, authorized law
enforcement personnel may have the right to download and review it.


The following links provide more detailed information on this
subject:

State Laws: http://www.crashdataservices.net/stateCDRlaws.html

Black
Box Examples:

http://www.crashdataservices.net/CDRExamples.html


Vehicles with
black boxes by Make:
http://www.crashdataservices.net/Vehicles.html

Explanation
of NHTSA ruling:
http://www.crashdataservices.net/NHTSAruling.html

Black
Box FAQ's:

http://www.crashdataservices.net/FAQ.html
 
Dus waarom doen ze dit dat wil toch zeggen dat ze deze data WILLEN anders gaan dit toch niet zo programmeren, als er niemand met deze data iets zou doen.
Laat nu veronderstellen dat het parket denkt dat het ongeval te wijten is aan overdreven snelheid en de tegenpartij vraagt om de EDC uit te lezen (om de snelheid te bepalen) en daar ziet men dat de motorchip is aangepast, dit wil zeggen dat men met een niet conform voertuig op de baan rijdt want in België is motortuning illegaal.
Wat zal de verzekering dan doen denk je? De rechter bij het vonnis?
 

MarcoO2

Forumguru
Laat nu veronderstellen dat het parket denkt dat het ongeval te wijten is aan overdreven snelheid en de tegenpartij vraagt om de EDC uit te lezen (om de snelheid te bepalen) en daar ziet men dat de motorchip is aangepast, dit wil zeggen dat men met een niet conform voertuig op de baan rijdt want in België is motortuning illegaal.
En jij denkt dat dit zo gebeurt?
 
Bovenaan Onderaan