Wetgeving tuning in België

Het parket moet ook ergens hun informatie halen en zij blijven ook niet stilstaan ze gaan met hun (computer) tijdperk mee.

Of dit vandaag zo gebeurt??? Mogelijk krijgen we hierop een antwoord via ons forum.

Rolle

Senior Member
Ik zou zeggen stel de vraag eens aan uw makelaar.

Zoals race eend al zei: het is niet omdat je wagen gechipped is dat je ook sneller moet rijden dan wat maximum toegelaten is. Snelheid wordt nog altijd door je rechtervoet bepaald.
Chippen heeft naast mogelijke hogere topsnelheid veel meer gevolgen zoals hoger koppel en minder verbruik bij onveranderde rijstijl (misschien daarom dat het in Belgie niet mag)

Als ze in Brussel doorkrijgen dat die markt wel degelijk bestaat en ze daar nog opbrengsten uit kunnen halen zal motortuning ineens wel legaal zijn vermoed ik. De omzendbrief daaromtrent dateerd volgens mij nog uit het tijdperk Renaat Landuit.

Daarnaast vermoed ik dat tussen de letter en de geest van de wet toch wel een nuanceverschil zit. Als je eens gaat zoeken op het www op chiptuning in belgie wordt je overspoeld daar firma's die het aanbieden, terwijl het niet mag.
Dus eigenlijk verkopen die firma's illegale produceten maar betalen ze evenzeer belastingen en moet je als klant evenzeer btw betalen. Begrijpen wie het kan.

VEEJAY

Forumguru
Is idd zeer vergezocht, sterker nog mijn sommige uitgelezen waarden in de ecu zijn niet de werkelijke waarden. Als je mijn auto als voorbeeld neemt zit daar een andere MAP (turbodruk) sensor op. Ik heb weleens voor de grap een log gepost en de heren TDI deskundigen antwoorden dan dat ze niet kunnen bepalen of de boost nu 3bar is of 2,5bar dit hang namelijk of van de voltages en hoe de tuner dit verder ingeprogrammeerd heeft in de software.

Los van ecu's: Je kunt ook de turbo van mijn auto loshalen en als je dan weet dat het een ARL turbo is en niet een BXE turbo (als ie niet aan gort is) ja dan kun je er misschien wat mee. Hoe groot is de kans dat iemand de moeite neemt?

Wil het niet te ingewikkeld maken maar sowieso is het vergezocht om tuning motormanagement te gaan zitten uitlezen om niet te hoeven uitkeren. Als ik bij een verzekeringsmaatschappij werk (in belgie) en zie dat de auto allemaal spoilers en optische meuk heeft dan zou ik wel de moeite nemen om te kijken of er misschien gerommeld is. Maar een Skoda? Neuh...

MarcoO2

Forumguru
@ snelle: vergeet het maar, dat gebeurt niet.

Maar, stél dat het wel zou gebeuren. Dus men constateert dat jouw auto, waarmee je net bij een te hoge snelheid een ongeval hebt veroorzaakt, getuned is. Dan nog is dat enkele feit geen reden voor schuld ten aanzien van het betreffende ongeval. Er is immers wél een causaal verband met jouw te hoge snelheid, maar niet met jouw tuning. In jouw eerdere post verbindt je dingen aan elkaar die niet met elkaar te maken hebben.

Een getunede auto is wellicht niet conform. Dat is op zichzelf misschien een strafbaar feit. Maar dat zegt helemaal niets over de schuldvraag bij een ongeval. Een rechter zal jou dus nooit puur op basis van tuning kunnen veroordelen bij een ongeval.

Race Eend

Forumguru
Dus waarom doen ze dit dat wil toch zeggen dat ze deze data WILLEN anders gaan dit toch niet zo programmeren, als er niemand met deze data iets zou doen.
Laat nu veronderstellen dat het parket denkt dat het ongeval te wijten is aan overdreven snelheid en de tegenpartij vraagt om de EDC uit te lezen (om de snelheid te bepalen) en daar ziet men dat de motorchip is aangepast, dit wil zeggen dat men met een niet conform voertuig op de baan rijdt want in België is motortuning illegaal.
Wat zal de verzekering dan doen denk je? De rechter bij het vonnis?

Dan vergeet je alleen dat een stilstaande wagen, zonder rijdende motor, wel uit te lezen is op storingen etc, maar vaak niet te zien is dat deze van tuning voorzien is, gezien het een softwaremodificatie is en geen zichbare chip. Dat niveau (kernvelden), waar die aanpassingen gemaakt zijn door de tuning, kan een dealer niet zomaar komen. Wel als men een rijdende auto heeft kan men aan de hand van een datalog zien dat bv de turbodruk hoger is dan op een zelfde auto uit de serie (dit is alleen lastig wanneer de wagen compleet in elkaar gereden is).

1 vd mogelijkheden die ze dan hebben is de computer uitbouwen en opsturen naar een tuner om daar te controleren of de wagen getuned is, echter gebeurd dat simpelweg niet. Alleen in gevallen dat een auto verdacht is afgebrand oid, of een verhaal van de eigenaar wat niet matched met de bevindingen van de brandweer bijvoorbeeld wordt er verder gezocht, in alle andere gevallen is het simpelweg de schuldvraag bepalen en uitkeren..

Cordoba

Forumguru
Overigens nog een aanvulling: niet alleen bij airbags uit, komt er een code in de de ECU te staan. Ik heb het zelf bij mijn vorige auto gehad: ik stond ongeveer stil, dus vanwege mijn lage snelheid geen airbags uit, maar vanwege de impact van de aanrijding (tegenpartij reed ca. 50 km/u) werden wel de gordelspanners geactiveerd en de brandstoftoevoer afgesloten. Auto startte dus ook niet meer.

MarcoO2

Forumguru
het lijkt er dus op dat er gegevens opgeslagen worden zodra er één van de veiligheidssystemen wordt geactiveerd.

Antera

Donateur
Een getunede auto is wellicht niet conform. Dat is op zichzelf misschien een strafbaar feit. Maar dat zegt helemaal niets over de schuldvraag bij een ongeval. Een rechter zal jou dus nooit puur op basis van tuning kunnen veroordelen bij een ongeval.

dit is precies het punt waar het om draait. Daarom vermelde ik al wat is de reden dat het ongeluk gebeurd is en wat is de situatie op dat moment is het een ongeluk wat normaal altijd kan gebeuren en niet als speciaal worden ervaren, zoals kop staart, geen voorrang van rechts en dat soort zaken. Indien een auto total loss is zal de verzekering misschien nog eens verder gaan kijken want een schade auto die gewoon weer word gerepareerd of en dusdanige schade heeft dat jij er weer mee verder kan rijden dan zal een onderzoek zo ie zo niet plaatsvinden.

Ik vermoed dan ook dat een eventuele uitlezing van het systeem alleen zal gebeuren bij een dodelijke afloop van een van de partijen waarbij dan meestal ook zeker een technisch onderzoek bij plaats vind wat ook inhoud dat ze denk ik het systeem uitlezen.

een veroordeling zou wel gedaan kunnen worden als blijkt dat er afwijkende specificaties aan de auto zijn toegebracht zonder de juiste goedkeuringen al dan niet zal het dan ook allemaal in je verzekeringspapieren staan en eerlijk gezegd ben ik nog niet zo diep in de voorwaarden van de verzekering gedoken. Die zullen misschien meer uitsluitsel kunnen geven

SweetRevenge

Actief lid
Dus eigenlijk verkopen die firma's illegale produceten maar betalen ze evenzeer belastingen en moet je als klant evenzeer btw betalen. Begrijpen wie het kan.

@Rolle: Het product is niet illegaal, het gebruik ervan "kan" illegaal zijn, doch hoeft niet zo te zijn. Als ik mijn hobby auto laat tunen en er vervolgens enkel mee op een racetrack ga rijden, doe ik (en de tuner) niets illegaals. Als tuning bedrijf ben je niet verantwoordelijk voor wat er nadien met de auto gedaan wordt. Als de auto dus na tuning wel op de openbare weg komt, maakt dat niet de tuner of het product illegaal.

Klopt inderdaad dat een verzekerings maatschappij niet zomaar de schade van een ongeval op de eigenaar verhalen, ook bij het gebruik van tuning niet. Er moet een oorzakelijk verband aangetoond worden tussen de tuning en het ongeval. Snelheid is daarin niet voldoende. Het is echter wel zo dat de auto bij de technische keuring in België kan afgekeurd worden als men ziet dat deze getuned is. Dan moet je de auto alsnog in originele toestand terugbrengen om hem te laten keuren. De vraag is natuurlijk wel hoe men dat op de TC gaat merken.

Sk_Hans

Forumguru
Maar, stél dat het wel zou gebeuren. Dus men constateert dat jouw auto, waarmee je net bij een te hoge snelheid een ongeval hebt veroorzaakt, getuned is. Dan nog is dat enkele feit geen reden voor schuld ten aanzien van het betreffende ongeval. Er is immers wél een causaal verband met jouw te hoge snelheid, maar niet met jouw tuning. In jouw eerdere post verbindt je dingen aan elkaar die niet met elkaar te maken hebben.

Denk eens even aan de parallel van de winterbanden. Als je in Duitsland onder winterse omstandigheden een ongeval hebt en niet de juiste banden onder je auto hebt (aan de weersomstandigheden aangepast) maakt het helemaal niet uit of je schuld hebt en of die banden daar iets mee te maken hebben. Alleen al het enkele feit dat je auto niet aan de voorschriften voldoet, is genoeg om (in ieder geval een deel van ) de schuld bij jou te leggen. In Nederland kan dat ook. Wellicht niet meteen in een strafzaak. Maar de verzekering van de ander kan wel moeilijk doen in een rechtzaak en dan ligt het bij jou om dat te ontkrachten.

Overigens zit daar ook een inconsequentie in want als je een 1.4 tuned zodat hij het vermogen en snelheid van een 1.8 krijgt, had je natuurlijk ook gewoon volledig legaal een 1.8 kunnen kopen. Het is niet zo dat de schuldvraag anders ligt omdat je een 1.8 koopt ipv een 1.4. Als je de auto zover tuned dat remmen ed niet meer voldoen, is het natturlijk wat anders.

Rosinfield

† In Memoriam
Blijft natuurlijk wel het verschil dat er in het geval van geen winterbanden wel degelijk een causaal verband kan worden verondersteld met het optreden van het ongeval. In het geval van tuning is dat zoals Marco02 aangaf niet zo.

MarcoO2

Forumguru
Exact. Bovendien is het (zowel in NL als in BE) niet zo dat puur door de nonconformiteit automatisch (een deel van) de schuld bij jou komt te liggen. Het enige wat verandert, is de bewijslast: die verschuift naar jou.

't Zijn maar nuances, maar wel relevante...

Frank

Forumguru
Erger nog: of je in fout bent of niet: je verzekering gaat niet betalen. Je verzekering is immers gekoppeld aan je vermogen. Bij tuning je verzekering niet aangepast? Auto niet verzekerd!

Hetzer

Forumguru
Kom je terug bij het eerdere verhaal van @Race Eend ( bericht #8) dat dit na een zwaar ongeval, bij obd tuning niet of nauwelijks kan door de dealer.

Verzekering is volgens mij niet gekoppeld aan het vermogen maar toch aan de catalogus prijs ?, althans in NLD

Bovenaan Onderaan