Werkelijk brandstofverbruik Citigo automaat

Robbert1978

Nieuw lid
Binnenkort krijg ik mijn Citigo, een rode 1.0 44KW automaat.

Nu ben ik benieuwd of hier ervaringen zijn met de automaat versie van de citigo (44kw) wat het werkelijke brandstofverbruik is (is natuurlijk afhankelijk van rijstijl en veel stad/snelweg, maargoed een gemiddelde)

Volgens de gegevens haalt hij 1/23, maar dat haal je normaal gesproken nooit...
 

hpolie

Senior Member
Dat is heel mooi 1:19, ik kom met mijn Fabia II ook nog niet hoger dan 1:15 na 1 jaar oud. En daar is de fabriek opgave zo 1:19,6 van.


Henk
 

Noord26

Forumguru
Je vergelijkt dan wel appels met peren. Een Fabia is toch duidelijk ruimer achterin en heeft een degelijke inhoud achterklep- wat het nodige extra gewicht met zich mee brengt. En meer gewicht is meer verbruik.
 

hpolie

Senior Member
Je vergelijkt dan wel appels met peren. Een Fabia is toch duidelijk ruimer achterin en heeft een degelijke inhoud achterklep- wat het nodige extra gewicht met zich mee brengt. En meer gewicht is meer verbruik.

Wat ik bedoelde is dat de fabrieks opgave meestal een liter of 4 afwijkt van het normale gebruik, ongeacht het model. En de TS heeft het over de fabriek opgave 1:23 en de km in werkelijk dagelijks gebruik 1:19.

Henk
 

Noord26

Forumguru
Dat klopt ook niet. Wij kregen met moeite de Fabia GL gemiddeld 1:20,5 (fabrieksopgave 1:29,6) en de huidige auto krijgen we met stevige rijstijl gemiddeld 1:12,5. Met wel wat moeite om zuiniger te rijden is 1:14 mogelijk- zuiniger als fabrieksopgave (13,7). Dus wat je beweerd over 4 liter afwijken heeft totaal geen onderbouwing en klopt ook echt niet. Kijk maar eens voor beter opgave op spritmonitor..
 

hpolie

Senior Member
@Noord26 Je zal best wel gelijk hebben, daar ik eerlijk moet zeggen dat ik mij daar ook niet echt in verdiep heb, dus een foutje van mij en te vroeg wat geschreven. :banghead:
 

RobSmith

Nieuw lid
Nu na 3/4 jaar en 12580km kom ik op met mijn 60pk automaat op een gemiddelde van 20,18km / liter.
Op de Autoweek site houd ik mijn verbruik bij.
Zichtbaar is dat bij kouder weer én winterbanden nu het verbruik iets toeneemt.
En dat zal van 't voorjaar wel weer goedkomen.
 

stradje

Actief lid
Dat klopt ook niet. Wij kregen met moeite de Fabia GL gemiddeld 1:20,5 (fabrieksopgave 1:29,6) en de huidige auto krijgen we met stevige rijstijl gemiddeld 1:12,5. Met wel wat moeite om zuiniger te rijden is 1:14 mogelijk- zuiniger als fabrieksopgave (13,7). Dus wat je beweerd over 4 liter afwijken heeft totaal geen onderbouwing en klopt ook echt niet. Kijk maar eens voor beter opgave op spritmonitor..
Heb je je verdiept in het nieuwe rijden? Ik haal met mijn Fabia GL redelijk gemakkelijk 1:23 als overall gemiddelde. Als ik het zelfde traject rijd waar mijn kinderen 1:21 rijden haal ik zonder veel moeite 1:25. Mijn beste 100+km ritgemiddelde was 1:38! Heel simpel: "remmen is zonde". Dus bij een afrit of als je een rotonde/kruising/stoplicht ziet aankomen, voet van het gas en laten uitrollen. Scheelt maar enkele seconden en voorkomt dat je iedere keer met de rem de vaart eruit haalt op het laatste moment. Zo dom, zo 2010!

Je staat er van versteld hoe lang de GL uitrolt. En het zelfde zal gelden voor de Citigo. Alle Nieuw Rijden instructeurs kunnen je melden (en laten zien) dat een besparing van 15% nauwelijks moeite hoeft te kosten. Als je maar afscheid wilt nemen van onzinnige drogredeneringen dat je je een "slome sukkel" voelt als je niet gas blijft geven tot het laatste moment. Een extra voordeel is dat je behoorlijk bespaard op onderhoud (banden/remschijven). Ik rek mijn onderhoudsintervallen met een gerust hart 5000km op. No problem.

Ik ben benieuwd hoe zuinig mijn toekomstige Octavia en Citigo zullen rijden. De fabrieksopgave voor de Octavia is nog gunstiger dan voor de Fabia GL. Dus ik hoop op 1:24 of beter.
 

turboturbo

Forumguru
Een extra voordeel is dat je behoorlijk bespaard op onderhoud (banden/remschijven)
Hoewel ik het eens ben met je overtuiging, een kleine kanttekening over de remmerij op dit gebied.

Toen ik mijn Fabia net had, probeerde ik langere tijd ook te hyper-milen om te kijken hoe zuinig het wel niet kon. Na een paar maanden merkte ik dat m'n remschijven steeds meer herrie maakten omdat ik ze bijna niet gebruikte en het vliegroest lekker kon invreten.
Uiteindelijk kreeg ik ze niet meer 'schoon' geremd en moesten ze voortijds vervangen worden!
Ik heb hier meer voorbeelden over gelezen op dit forum (zoek op 'pisbakken staal') van Skoda rijders die 90% snelweg rijden (en dus relatief ook weinig remmen) en dit probleem ook hadden. Advies ter voorkoming: regelmatig flink hard....remmen!

Toen ik daarna ook nog EGR problemen kreeg heb ik het nieuwe rijden deels vaarwel gezegd. Ik rij nog steeds meetal 110 km/u op de cruisecontrol en jakker niet, maar ik ga af en toe lekker een stuk 120 of 130 rijden als dat kan om de motor een beetje wakker of 'schoon' te houden. Zodat ie ook een beetje zuinig blijft....

Ik las ik dacht ook op dit forum een uitspraak van iemand dat dat nieuwe rijden vooral goed is voor de werkplaats, door alle problemen die dat met zich nee kan brengen. Beetje zwart wit gesteld, maar het zette me wel aan het nadenken :)
 

Desperado

Forumguru
Dan moet je wel heel weinig remmen wil vliegroest zo makkelijk invreten. Ik denk eerder dat dat een materiaal probleem is. Auto's die bij de garage lange tijd stilstaan en waar een proefrit mee gemaakt gaat worden kennen dit probleem ook. Bij mijn exwerkgever ging een monteur of ondergetekende even een stukje rijden, paar keer remmen en klaar. En die schijven zat wel meer op als een beetje vliegroest van een nachtje staan.
 

turboturbo

Forumguru
Niet voor niets werd idd gesproken over pisbakken staal (schijven zouden te snel roesten)

Maar dan helpt regelmatig remmen dus wel. Die van mij zijn nl na 2 a 3 dagen stilstaan al roestig.
 

Noord26

Forumguru
Heb je je verdiept in het nieuwe rijden? Heel simpel: "remmen is zonde". Dus bij een afrit of als je een rotonde/kruising/stoplicht ziet aankomen, voet van het gas en laten uitrollen. Scheelt maar enkele seconden en voorkomt dat je iedere keer met de rem de vaart eruit haalt op het laatste moment. Zo dom, zo 2010!

Jazeker, 3 aanvullende rij-cursussen voor de motor en 1 voor de auto. Laat ik het zo zeggen dat alle technieken uitgebreid aan bod zijn gekomen.

Beetje kort door de bocht reactie om (mij) dan te vergelijken met wat je beter kunt als je kinderen qua verbruik. Alsmede zo 'dom', 2010..

:pieker:

Ons dagelijks traject is gewoon veel optrekken en afremmen (verkeerslichten + file-vorming, dat los je niet op zonder de remmen niet te gebruiken) en dat is voor een GL de nekslag. Rijdt hetzelfde met de Superb en die komt dan wel akelig dicht bij de fabrieksopave. Terwijl dat met een GL dan onmogelijk is. Dat zijn harde feiten. Ongeacht alle opgedane kennis van de crusussen.
 
Laatst bewerkt:

stradje

Actief lid
Jazeker, 3 aanvullende rij-cursussen voor de motor en 1 voor de auto. Laat ik het zo zeggen dat alle technieken uitgebreid aan bod zijn gekomen.

Beetje kort door de bocht reactie om (mij) dan te vergelijken met wat je beter kunt als je kinderen qua verbruik. Alsmede zo 'dom', 2010..

:pieker:

Ons dagelijks traject is gewoon veel optrekken en afremmen (verkeerslichten + file-vorming, dat los je niet op zonder de remmen niet te gebruiken) en dat is voor een GL de nekslag. Rijdt hetzelfde met de Superb en die komt dan wel akelig dicht bij de fabrieksopave. Terwijl dat met een GL dan onmogelijk is. Dat zijn harde feiten. Ongeacht alle opgedane kennis van de crusussen.
Uiteraard speelt het traject en het verkeer om je heen een rol. Mijn reactie was overigens algemeen bedoeld en absoluut om jou aan te vallen. Maar het is gewoon opvallend hoe veel mensen klagen over het gebruik, maar niet experimenteren met hun rijstijl.

Vasthouden aan een stijl waarbij je blijft gassen tot het einde om dan vol in de ankers te gaan geeft misschien een "dynamisch" gevoel, maar voor de rest is het gewoon niet slim. Kost gewoon echt 15% brandstof + remmen + banden. Net als te fanatiek optrekken (afhankelijk van het motortype) omdat je je dan zo "lekker vlot" voelt. Mag allemaal, maar dan is de consequentie gewoon dat je verbruik minder gunstig uitvalt.
 

Noord26

Forumguru
Afhankelijk van rijstijl kan ik de huidige bolide zuiniger of iets ongunstiger rijden als de fabrieksopgave. De vorige auto, Fabia GL, daarbij was het onmogelijk om die in de buurt te krijgen van de fabrieksopgave. Zelfs in ultra-zuinige modus heb ik niet beter als 1:24,8 gezien op een tank. Niet eens in de buurt van de opgave van 1:29,4 gemiddeld. Dus terrecht dat mensen klagen dat ze lang niet zo zuinig zijn als opgegeven toch?
 
Bovenaan Onderaan