MarcoO2
Forumguru
Welvaartsverlies door leaseauto's
Uitgegeven:15 juni 2011 14:37Laatst gewijzigd:15 juni 2011 15:30
AMSTERDAM - Hoewel leaseauto's vaak als luxe worden gezien, leiden ze in Nederland tot een welvaartsverlies van 600 tot 780 euro per auto. Dat blijkt uit onderzoek van economen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
© Autoweek
In heel Europa, waar naar schatting 20 miljoen leaseauto's rondrijden, is het welvaartsverlies 12 miljard euro.
Jos van Ommeren en Eva Gutierrez-i-Puigarnau onderzochten welke invloed het krijgen van bedrijfsauto heeft op de welvaart.
De economen constateerden dat mensen met een lease-auto gemiddeld een luxere auto nemen dan ze zelf zouden aanschaffen en ook meer zakelijke en privékilometers maken, doordat deze auto's - ondanks de bijtelling - minder belast worden dan auto's in privebezit.
Indirect salaris
De kosten die de werkgever maakt voor de bedrijfsauto kunnen grotendeels worden gezien als indirect salaris van de werknemer.
Als de werknemer dit geld op zijn rekening gestort zou krijgen en een prive-auto zou rijden, zou hij niet zo veel geld besteden aan zijn auto. Het verschil hiertussen is het welvaartsverlies.
Het totale welvaartsverlies voor de Nederlandse economie wordt door de econmen geschat op 470 tot 612 miljoen euro per jaar.
bron: nuzakelijk
Het hele onderzoek is hier te downloaden.
Uitgegeven:15 juni 2011 14:37Laatst gewijzigd:15 juni 2011 15:30
AMSTERDAM - Hoewel leaseauto's vaak als luxe worden gezien, leiden ze in Nederland tot een welvaartsverlies van 600 tot 780 euro per auto. Dat blijkt uit onderzoek van economen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
© Autoweek
In heel Europa, waar naar schatting 20 miljoen leaseauto's rondrijden, is het welvaartsverlies 12 miljard euro.
Jos van Ommeren en Eva Gutierrez-i-Puigarnau onderzochten welke invloed het krijgen van bedrijfsauto heeft op de welvaart.
De economen constateerden dat mensen met een lease-auto gemiddeld een luxere auto nemen dan ze zelf zouden aanschaffen en ook meer zakelijke en privékilometers maken, doordat deze auto's - ondanks de bijtelling - minder belast worden dan auto's in privebezit.
Indirect salaris
De kosten die de werkgever maakt voor de bedrijfsauto kunnen grotendeels worden gezien als indirect salaris van de werknemer.
Als de werknemer dit geld op zijn rekening gestort zou krijgen en een prive-auto zou rijden, zou hij niet zo veel geld besteden aan zijn auto. Het verschil hiertussen is het welvaartsverlies.
Het totale welvaartsverlies voor de Nederlandse economie wordt door de econmen geschat op 470 tot 612 miljoen euro per jaar.
bron: nuzakelijk
Het hele onderzoek is hier te downloaden.