Welvaartsverlies door leaseauto's

MarcoO2

Forumguru
Welvaartsverlies door leaseauto's

Uitgegeven:15 juni 2011 14:37Laatst gewijzigd:15 juni 2011 15:30
AMSTERDAM - Hoewel leaseauto's vaak als luxe worden gezien, leiden ze in Nederland tot een welvaartsverlies van 600 tot 780 euro per auto. Dat blijkt uit onderzoek van economen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

© Autoweek

In heel Europa, waar naar schatting 20 miljoen leaseauto's rondrijden, is het welvaartsverlies 12 miljard euro.
Jos van Ommeren en Eva Gutierrez-i-Puigarnau onderzochten welke invloed het krijgen van bedrijfsauto heeft op de welvaart.
De economen constateerden dat mensen met een lease-auto gemiddeld een luxere auto nemen dan ze zelf zouden aanschaffen en ook meer zakelijke en privékilometers maken, doordat deze auto's - ondanks de bijtelling - minder belast worden dan auto's in privebezit.

Indirect salaris


De kosten die de werkgever maakt voor de bedrijfsauto kunnen grotendeels worden gezien als indirect salaris van de werknemer.
Als de werknemer dit geld op zijn rekening gestort zou krijgen en een prive-auto zou rijden, zou hij niet zo veel geld besteden aan zijn auto. Het verschil hiertussen is het welvaartsverlies.
Het totale welvaartsverlies voor de Nederlandse economie wordt door de econmen geschat op 470 tot 612 miljoen euro per jaar.

bron: nuzakelijk

Het hele onderzoek is hier te downloaden.
 

MarcoO2

Forumguru
Gemakshalve quote ik mezelf even vanuit een ander topic:

Ik ervaar het niet zo. Ik geloof niet dat ik (privé) een nieuwe O2 Combi in de meest luxe uitvoering kan rijden voor zo'n € 300,00 netto per maand, ook niet als ik een km-vergoeding voor de zakelijke kilometers krijg. Natuurlijk zou het best kunnen zijn dat ik, als ik de auto zelf zou kopen, een oudere, kleinere of minder luxe uitvoering zou kiezen. Dan zou ik wellicht iets goedkoper uitzijn. Maar of dat voordeel opweegt tegen het nadeel van zelf moeten betalen van de brandstofkosten, verzekeringskosten, MRB, onderhoud, schade, noem maar op... ik geloof er niets van.

Maar die rekensom is natuurlijk wel uiterst persoonlijk, dus het kan best zijn dat die voor iemand anders heel anders uitpakt.
 

Constant

Erelid
Alsof we zelf niet kunnen rekenen..... Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar men mocht kiezen, een royaal bruto maandbedrag uitgekeerd of een lease-auto. Degene die graag in een nieuwe auto wil rijden, heeft een voorkeur voor lease. En inderdaad, de niet-leasers reden zelden in een nieuwe auto. Maar daarin heeft iedereen zijn eigen keuze, het is geen welvaartsverlies maar een andere keuze waarop men het salaris wilt benutten.

Wat verder speelt is de financiering. Menig lease-autorijdert is niet in staat zijn om de aankoop van een nieuwe auto uit eigen middelen te financieren. Als financieringskosten worden meegerekend, dan is de leaserijder een stuk beter af dan het lijkt.
 

RefleCs

Forumguru
Leuk en aardig onderzoek maar ik ben van mening dat ze veel zaken over het hoofd zien. Misschien is het economisch minder interessant maar er komen zo verschrikkelijk veel gemakken voor terug. Ik rij ook een prive auto maar mijn leaseauto rij ik ook prive. We rijden zo verschrikkelijk veel km's dat het de moeite niet waard is om prive gebruik te schrappen. Al helemaal niet met de huidige brandstofprijzen.
 
Dit onderzoek is gebaseerd op erg veel aannames.
Vanuit een nominalistisch standpunt bezien, kunnen ook andere uitgangspunten geformuleerd worden.
Uit een veelheid van keuzes zou hier ook een beperking moeten worden ingevoerd, hetgeen ik indit onderzoek niet kan terugvinden.
Toepassing van "ockhams razor" is hier op z'n plaats.
Daarbij is de definitie van welvaartsverlies multi interpretabel.
Ik vind ook geen validerende onderbouwing inzake gebruikte (statistische) technieken of keuze-verantwoording van formules.

Ergo:
Bij een andere onderzoeksopzet zou de uitkomst een totaal verschillende uitkomst kunnen hebben.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik zou bijna vragen of je die post ook nog een keer in gewoon Nederlands kunt herhalen... :grin:
 

Constant

Erelid
Wat helemaal niet klopt aan dit onderzoek is dat leaserijderts worden neergezet als slachtoffer! Ik zou er haast medelijden van moeten krijgen, wat hebben die leaserijderts het toch zwaar met al die bijtellingen en nu ook nog een welvaartsverlies er bovenop. Wat een vermeend onrecht!

Van welvaartsverlies lijkt me geen sprake gezien de mate waarin de gemiddelde leaserijder verzot is op het krijgen van een leaseauto als onderdeel van de salarisonderhandelingen. Ik heb twee keer gewerkt voor bedrijven waar men mocht kiezen en toen kozen de meeste mensen voor een leaseauto. En men stond er niet bij als slachtoffer toen men de leaseauto had ontvangen!
 

VEEJAY

Forumguru
Ik zou bijna vragen of je die post ook nog een keer in gewoon Nederlands kunt herhalen... :grin:

Simpel: Het houdt in dat men niet het bestaan van iets moet veronderstellen als onze ervaringen ook op een andere manier kunnen worden verklaard. Men moet de zijnden (gepostuleerde objecten binnen een hypothese) niet zonder noodzaak verveelvoudigen.
 

VEEJAY

Forumguru
Er moet nog een hoop gebeuren voordat leasen niet meer aantrekkelijk is tov prive een auto bezitten. Financieel gezien wint de lease het met grote voorsprong. Valt me overigens wel op dat er de laatste tijd veel berichten hierover gaan in de media. Het volk wordt zeker ergens voor voorbereid ofzo. Las ergens dat ING carlease ook te koop staat.
 

Bakkertje

Forumguru

Wat is voor mij als leaserijder het slechte nieuws in dit artikel? Het gaat over het inkrimpen van het aantal leaseauto's ..?

Er moet nog een hoop gebeuren voordat leasen niet meer aantrekkelijk is tov prive een auto bezitten. Financieel gezien wint de lease het met grote voorsprong.

Bij ons bedrijf kun je je leasebudget ook als bruto aanvulling op je salaris krijgen + een km-er vergoeding voor de zakelijk gereden km-ers. Ik heb de rekensom nog niet gemaakt maar ik durf niet hardop te roepen dat leasen in dat geval financieel (veel) voordeliger is! Je zou netto zo'n 800 euro per maand hebben voor de vaste lasten van je auto en daarbij komt dan nog de km-er vergoeding. Als je niet hoeft te lenen om een nieuwe auto te kopen kan het best wel eens lucratief zijn om van die regeling gebruik te maken. Ga je uit van iedere 4 jaar een nieuwe auto en moet je daar geld voor lenen dan wordt het een ander verhaal.. Overigens blijf ik ook gewoon leasen met een 2e privé auto erbij, waarom? Nou gewoon omdat het een stuk gemak en minder risico betekend!
 

MarcoO2

Forumguru
Het slechte nieuws zit 'm in het feit dat er (dus) steeds minder kans is op een nieuwe baan met een leaseauto, of dat je misschien geen volgende leaseauto meer krijgt als het contract van de huidige is verlopen. Of dat daadwerkelijk slechts nieuws is, is natuurlijk persoonlijk.

De oplossing zoals jouw werkgever heeft, is een hele mooie overigens. Daarmee zou de balans inderdaad wel eens door kunnen slaan naar een privé-auto. Al loop je dan, zoals je zelf ook al aangeeft, wel weer meer financieel risico.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk eerder dat het een nasleep is van de economische crisis, het aantal banen is ook terug gelopen. Bij ons zijn we in ieder geval weer volop aan het werven. Dus ben je werkzaam in de ICT en zoek je een leuke baan bij een leuk bedrijf, PM me maar ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Wat helemaal niet klopt aan dit onderzoek is dat leaserijderts worden neergezet als slachtoffer! Ik zou er haast medelijden van moeten krijgen, wat hebben die leaserijderts het toch zwaar met al die bijtellingen en nu ook nog een welvaartsverlies er bovenop. Wat een vermeend onrecht!

Welvaartsverlies heeft echt bar weinig te maken met de lasten voor leaserijders, het gaat juist om de inkomsten van de Nederlandse staat. http://nl.wikipedia.org/wiki/Deadweight_loss


Ben maar blij met alle leaserijders. Ik denk dat het bericht eerder een nadeel is voor de niet leaserijders! Ik denk dat zonder leaserijders het autorijden in z'n algemeenheid flink duurder wordt. Wie moet anders al die liters brandstof verstoken met al die accijnzen erin? En alle BPM en BTW over die nieuwe auto's moet ook binnen blijven stromen bij de overheid. Als leaserijder betaal ik over de nieuwwaarde van de auto bijtelling en dat is de waarde inclusief BPM en BTW, ik betaal dus belasting over belasting! Het is ook niet voor niets dat de voordelen van een zogenaamd milieuvriendelijke auto gaan verdwijnen, de kas wordt minder gespekt..

Laten we 1 ding niet vergeten : Een (mijn) lease auto is een hulpmiddel voor het uitvoeren van je werk, net zoals een timmerman een spijkerpistool heeft (hamers zijn er nog maar weinig tegenwoordig..). Voor de privé km-ers die ik maak betaal ik dus bijtelling in mijn geval betaal ik dus zo'n 288 euro netto per maand om zo'n pak hem beet 1000 km per maand privé te rijden, ik betaal dus 28 ct per km om gebruik te maken van een auto, zo is het en niet anders! Maar ik heb het idee (let op hier komt een mening, geen feit) dat men wat afgunstig is en enkel iedere 4 jaar die nieuwe bak ziet staan en denkt goh dat zou ik ook wel willen. Dat ik daar per maand 2000 km inzit om m'n werk te doen wordt door al dat geglim natuurlijk al snel vergeten. Dus laten we met z'n allen stoppen met het vergelijken van appels en peren.

Autorijden is voor de overheid gewoon een melkkoe, of we nu lease rijder of privé rijder zijn, het zal toch duurder worden. Zeker als we ons geld met koffers tegelijk naar een stel stakende belastingontduikers aan de middelandse zee brengen..
 

Constant

Erelid
Komt een ingehuurd IT bedrijf bij je voorgereden met hun dure lease-auto's, dan weet je als klant dat je teveel betaalt :grin: Kun je toch beter in oude barrels rijden....

Ik ken trouwens een omvangrijk IT bedrijf waar een grote reorganisatie is, hoe groot is je mailbox :icon_smile_dead:
 
Bovenaan Onderaan