Welvaartsverlies door leaseauto's

VEEJAY

Forumguru
Mooi was die tijd... Iedere keer weer met een nieuwe leaseauto de showroom uitscheuren. Die tijden komen nooit meer terug...
 
Het is nu wel duidelijk dat iedereen het "begrip" welvaartsverlies anders interpreteert.
Valt ook moeilijk eenduidig te definiëren.
 

EdK

Forumguru
Ja constant dat is nou het mooie van mens zijn en elk mens zijn eigen mening of opvatting
 

Constant

Erelid
Ja, inderdaad, ieder zijn voorkeur en eigen afwegingen. Je wilt niet weten hoeveel discussie en personeelsonrust we ooit hadden bij een werkgever waarbij de ene helft van de werknemers persé een lease-auto wilden en de andere helft dat absoluut niet wensten. Want dat waren kilometervreters en die reden met vette winst (de goede oude tijd van 60 cent per kilometer en lage brandstofprijzen). De teleurgestelde hoogste baas zei tegen me: we besteden een miljoen gulden extra aan jullie en ik zie teveel ontevreden gezichten, hoe kan dat nou?
 

EdK

Forumguru
Heb een 10 jaar een lease wagen gehad ( bedrijfsbus ) en was nog in de goede tijd.
Maar heden ten dagen rij ik lekker in een eigen wagen me woon/werk verkeer en pik daar me bedrijfswagen op en rij de klussen in benelux af
En wil dat hondehok ook niet meer voor de deur hebben, uiteraard hierdoor wel een teleurgestelde werkgever die me de wagen liever ook voor woon werk en prive ziet gebruiken !
 

Octavarium

Actief lid
:-)

Ik ben het er mee eens dat het onderzoek kort door de bocht is. Je neemt 1 discutabele term "welvaart", die wordt bepaald door waardeoordelen van mensen en baseert daar je 'onderzoek' op. Welvaart wordt door iedereen immers anders beleefd en is de mate waarin de behoeften met de beschikbare middelen kunnen worden bevredigd. Dat heeft dus puur met persoonlijke voorkeuren te maken. Misschien vaar ik er beter bij door een snelle O2 te berijden ipv. die paar honderd euro extra besteedbaar inkomen te krijgen per maand, waar de belastingdienst ook meteen bovenop duikt terwijl ik in een barrel rij..

Welvaart wordt in dit onderzoek blijkbaar gezien als besteedbaar inkomen per maand oid., maar volgens mij heeft bijv. de belastingdienst het dan beter begrepen door leaseauto's als 'loon in natura' te zien aan de hand van de toegevoegde waarde die de berijder ervan geniet en die toegevoegde waarde draagt in mijn geval wel degelijk ook bij aan mijn 'welvaart'. Ik kan in ieder geval erg hard ermee, SWEET!!! :)
 

Bakkertje

Forumguru
Vroegah, nog maar een paar jaartjes geleden, toen reden IT projectleiders nog rond in dikke Audi's :shocked:

Deze IT Projectleider rijdt in een Octavia, daarvoor een Ford Focus, en daar weer voor een privé Passat en daar weer voor een privé Audi 80 (maar die telt vast niet als dikke audi), hmmm ben er eigenlijk alleen maar op achteruit gegaan door te leasen (hihi) :xyxthumbs:
 

Bakkertje

Forumguru
Die Focus was in ieder geval wel het dieptepunt :biggthumpdown:
(ik zal er maar niet bij vermelden dat er een Superb in bestelling staat ;) )
 

The bone collector

Senior Member
Welvaart is een kwalitatief begrip, de uitkomst van deze studie is dus betwistbaar. Maar als je welvaart bekijkt als de mate waarin iemand kan voorzien in zijn behoeften, en uit een correct getrokken steekproef blijkt dat de gemiddelde mens minder zou uitgeven aan zijn privéwagen dan hij inkomen derft bij het gebruik van een leasewagen, dan kan je inderdaad stellen dat er een welvaartsverlies is. Men heeft m.a.w minder geld over om te voorzien in andere behoeften.

Natuurlijk is dit gewoon statistiek. De gemiddelde mens heeft misschien een welvaartsverlies bij een lease-auto, dat geldt niet voor iedereen. Als iemand bijvoorbeeld jaarlijks 20.000 privékilometers aflegt, en die nu met zijn kleine leasewagen van het werk kan afleggen met tankkaart, kan ik mij voorstellen dat die persoon een behoorlijke welvaartsstijging kan bekomen.
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad een discutabele uitkomst; echt een onderzoek door economen met een beperkt welvaartsbegrip.

Onderzoek in het kort: de leaserijder rijdt nu een grotere (luxer, veiliger) lease-auto dan hij privé gedaan zou hebben en rijdt er nog meer (vrijwel gratis) privé mee ook nog. De leaserijder kan daardoor verder van zijn werk wonen, in een huis dat hem (neem ik aan) beter bevalt.

Mij lijk je dan meer welvaart te hebben, maar de econoom ziet minder welvaart? Worden die extra uitgaven niet teruggeploegd in de economie (wellicht zelfs meer in de de Europese economie dan bij goedkopere auto's het geval geweest zou zijn - die vaker van buiten Europa komen). Maak je het daarddoor niet mogelijk dat partners elk een baan hebben? Of gaat het erom dat er meer welvaart zou zijn als het aan die auto's bestede geld ergens anders aan besteed zou zijn?

Bovendien wordt er geprobeerd prijzen aan zaken te hangen die niet te prijzen zijn (de extra lengte van lease-auto's leidt tot meer opstoppingen want er kunnen minder lange auto's door een groen licht, ad € 62 per auto per jaar????).
 
Bovenaan Onderaan