Welke versnellingsbak hoort bij ...

Gbn

Actief lid
Misschien een gekke vraag, maar wat voor radio heb je erin zitten ?
en krijgt deze misschien ook het zg. GALA signaal binnen ?
het GALA signaal is een snelheidssignaal voor de radio, zodat deze, bij meer snelheid, het volume automatisch kan verhogen.
Mijn ervaring is dat radio's dit soort signalen kunnen verminken, waardoor andere zaken die ook het snelheidssignaal nodig zijn, niet meer werken.
Uit mijn hoofd, pin 1 van de iso aansluiting met de voeding. een aantal fabrikanten heeft hier als input bijv. verlichting op zitten

Gerard
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb geen documentatie van de GX2 bak, wel van een paar andere bakken. Ik zal even kijken of ik die info hier kan plaatsen.
 

Hakar

Donateur
Wat ik een beetje vreemd vind aan de code van je bak die hebt ontdekt is de combinatie van 2 letters, en 1 cijfer.
Al wat ik in Elsa kan vinden aan bakcodes bestaat uit drie 3 letters.
 
Uit jouw lijstje maak ik dat ook op.

@Gbn Een aftermarket radio waar ik de permanente+ en geschakelde+ al heb om moeten draaien (van een standaard ISO verlengkabelsetje).
Ik ga op zoek naar pin 1, als daar een draad op zit haal ik het ministekkertje even uit de ISO stekker. Kijken wat dat doet.
Door middel van uitsluiten kom je tenslotte ok verder.

Even een opmerking:

Altijd fijn zo'n forum met mee denkende mensen. In de tijd dat ik Volvo 245, Renault RX4 en Volvo V70 D5 reed had ik daar ook veel aan. Dus ik ben blij met dit forum.
 
De radio kan het niet zijn. De draad op A1 is niet doorgelust richting radio (m.a.w. niet aangesloten).

Wat ook misschien mee kan spelen:

De boordcomputer reset zichzelf van tijd tot tijd. Klok loopt dan van tijd, gegevens over verbruik zijn weg en de keuze ritgegevens 1 of ritgegevens 2 zijn niet te wisselen.

Gek genoeg is de boordcomputer niet het blangrijkste euvel, die CC moet toch kunnen werken.
 

Cordoba

Forumguru
Aansluiting voor de volumeregeling afhankelijk van de rijsnelheid is volgens mij pin 2 of mogelijk pin 4, als ik het me goed herinner een grijs/blauwe draad. Die heb ik bij mijn Fabia I destijds gewoon afgeknipt en geïsoleerd: aansluiting zorgt wel voor problemen maar heeft geen nut (werkte niet op diverse aftermarket radio's), maar uitlezen gaf bij de dealer-apparatuur storingen op de canbus, waardoor dealer de auto niet zomaar uit kon lezen. Overigens als je gewoon de isostekker even achter uit de radio trekt, is de storing verdwenen en heb je geen last. Ik geloof overigens niet dat dit iets met het CC-probleem te maken heeft, maar als je twijfelt kun je een rondje rijden zonder dat de radio is aangesloten.

In de kennisbank van het forum kun je ook het één en ander terugvinden o.a. onderhoudsinfo (engelstalig) dat door turboturbo is geplaatst, daar is ook info te vinden over verschillende versnellingsbakken, maar ik heb daar nog niet alle info terug kunnen vinden die ik separaat over de versnellingsbakken heb. Je kunt er bijv. ook terugvinden dat de BBZ vanaf mei 2002 is gemaakt (op bladzijde 02-3 page 3), en ik zie ook nog hoe en waar je het oliepeil voor de verschillende types versnellingsbak kunt controleren. Ik ga even kijken of ik de plaatjes uit mijn PDF hier kan plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Gearbox 0A8.jpg gearbox 002.png gearbox 02R.png
De codes op de documenten zijn niet de lettercodes van de versnellingsbak, maar een technische code die binnen het VAG-concern wordt gebruikt. Hopelijk kun je hiermee wel de versnellingsbak identificeren. De 0A8 is trouwens een 6-bak, dus die zal het niet zijn, maar waarschijnlijk wel 1 van de 2 andere bakken.

Kijken of ik nog een tekening van de sensor toe kan voegen:
gearbox 002 -speedometer.jpg gearbox 002 -speedometer.jpg
 
Laatst bewerkt:
En ik ben weer een stap verder. Kennelijk kan je op nog een andere plek de code aflezen en is het de originele bak.

De koppelingssensor is voor niets vervangen MAAR nu blijkt wel dat de BCM ??? in 1,2,3 en 4 het signaal prima doorkrijgt alleen in 5 komt stelt het apparaat in op 0 km/h. Na diagnose bij een VAG specialist kom ik nu niet echt verder.

Waar zit de BCM, zodat ik kan kijken welk onderdeelnummer daar op staat?

En voor de moderators, zal ik hier een nieuw topic over beginnen?
 
Bovenaan Onderaan