Welke versnellingsbak hoort bij ...

Doordat de cruisecontrol niet in de 5e versnelling werkt denk ik dat er ooit een andere bak onder is gezet.
Ik zie VW staan en GSX2 , is dat een type of moet ik op zoek naar meer info op de bak?

Weet iemand wat er in hoort te zitten?

Het staat ook al ergens bij kennismaken maar voor de snelheid ...

Combi uit 2005, 74KW versie, 5v handgeschakeld.

---Inmiddels is bekend dat er GX2 staat, er moet een GRY in volgens de sticker---
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
GSH, GSB, GRZ, GRY, HZM, HZK, JFM, JHN, JUS, JHQ, JGN, JGRJJL, JHM, JGP.
Zijn volgens mij de nummers van de in de Fabia 2005 toegepaste handgeschakelde 5 bakken.
 

Cordoba

Forumguru
Bij een handbak staat volgens mij de gekozen versnelling los van de CC. Veel Fabia's van de 1e generatie hebben soms last dat de CC niet pakt, maar na een paar keer proberen doet ie het dan vrijwel altijd, dus ik kan het probleem eigenlijk niet plaatsen. Voor de zekerheid: de cc werkt wel in de andere versnellingen?
 

Erik_NL

Forumguru
als de cruise control niet goed oppakt kan dat ook aan een zwakker wordende accu liggen. Of aan een dynamo die de accu niet voldoende oplaadt. Been there, seen it.
 
In de eerste 4 versnellingen werkt de CC feilloos.

Met wat zoekwerk kwam ik inderdaad zwakke accu tegen, maar die is dus goed, en een slechte alternator 9ook goed).
Ergens dus ook een andere bak als optie omdat de CC module (als die er is) toeren en snelheid als vaste waarde herkent op de "eigen" bak. Als er dus een andere in is gegaan kloppen in de 5e versnelling die verhoudingen niet meer.

Is iemand in staat om de software in de module aan te passen aan de bak die er nu in zit?

Gaat dit een hoofdpijn dossier worden?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vermoed toch eerder dat de cruisecontrol reageert op het snelheidssignaal dat zowel de analoge snelheidsmeter als de digitale snelheidsaanduiding in de maxidot aanstuurt - onafhankelijk van wat er in de versnellingsbak gebeurt om een bepaalde snelheid te bereiken. Maar waar het dan fout gaat, kan ik helaas ook niet zeggen...
 

turboturbo

Forumguru
TS zal wel ergens vernomen hebben dat er verband zal zijn dacht ik toen ik het topic las... waar heb je die kennis over dat verband versnellingsbak en cruise controle precies opgestoken @Lupo Fabia 1 ?

En wat maakt dat je denkt dat er een andere bak in je Fabia is gezet? Alleen de niet werkende cruise control of zijn er meer dingen die daar aanleiding toe geven? Heb je bijvoorbeeld een onlogisch toerental bij de snelheden die je typisch in de 5e versnelling rijdt? Anders ben ik bang dat je aanname/verdachtmaking wat te voorbarig is....

@Canon-Eye áls er sprake is van een maxidot; in de Fabia I komt die vzv ik weet nauwelijks (misschien wel niet? Ik heb er nog nooit een gezien met) voor.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Veel Fabia's van de 1e generatie hebben soms last dat de CC niet pakt, maar na een paar keer proberen doet ie het dan vrijwel altijd

Kan ik beamen.
De onze heeft ook heel af en toe dat ie niet pakt, terwijl ik net zo op het knopje drukte als 20 kilometer terug.
Druk ik dan iets hoger of lager op het knopje, of wat bewuster dan pakt ie weer wel.
De één rept over slechte contacten, de ander over een haperende kabel in de stengel van de richtingaanwijzer / cc hendel.
Oh ja, het accuverhaal welke door @Erik_NL wordt aangehaald is ook een issue, maar dat had je al getackeld.

Vraag is dus of het een bak gerelateerd verhaal is, of een hapering in de aansturing vanuit de hendel.
 

Duijzer

Donateur
Heb je andere velgen gemonteerd? Waarvan de afrolomtrek groter is dan bij de originele wielen? Ik kan me een geval herinneren waarbij een cruise control niet werkte in de hoogste versnelling omdat er onvoldoende versnelling was als de auto optrok door fors grotere wielen. Maar daar bleef hij wel op snelheid, als je hem terug liet zakken en hij moest dan weer op snelheid komen schakelde hij uit. Dat zou dan met een zaare aanhanger erachter ook kunnen gebeuren.
Of en hoe het toen opgelost is weet ik niet meer...
 

Huibert

Forumguru
Achter in de kofferbak hoort naast het reservewiel een sticker te zitten waar alle opties en uitvoerings details van deze auto via codes op op vermeld staan. Hier hoort ook de code van de versnellingsbak bij te staan.
 
Geen andere velgen, geen andere afrolomtrek da origineel. Wel een Maxidot. En bij Problemcar het bak probleem als optie tegengekomen.
De sticker heeft veel codes ... die ben ik aan het uitpluizen.

Blijft raar, in alle versnellingen bij iedere willekeurige snelheid werken diezelfde knipjes gewoon wel, alleen in 5 dus niet.
En ja ik kan natuurlijk alleen in 4 blijven rijden maar voor een grote vakantie lijkt me dat een onhandige, onzuinige en vermoeidende keuze in verband met hoger toerental.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye áls er sprake is van een maxidot; in de Fabia I komt die vzv ik weet nauwelijks (misschien wel niet? Ik heb er nog nooit een gezien met) voor.
Uiteraard...
Maar dat doet niets af aan het beginsel dat de auto zelf maar één snelheidssignaal genereert en dat kan eventueel op meerdere plekken worden gebruikt. Dat moet noodzakelijkerwijs verband houden met de draaisnelheid van de wielen, dus die snelheidssensor moet ergens aan of na de uitgaande as van de bak zitten, op een plek die qua snelheid niet meer wordt beïnvloed door hetgeen er binnen in de bak gebeurt.
 

turboturbo

Forumguru
Er zou dus een GRY bak in moeten zitten, maar er zit een GSX (?) bak in nu.
Dan lijkt me idd plausibel dat dit het probleem veroorzaakt, als er een precedent van is op Problemcar. Wat was daar als oplossing aangereikt?
 
Een andere bak ....maar dat was toen een veel jongere auto.

Die van ons is van 2005 en koppeling en bak werken prima.

Dus vandaar dat ik hoop dat het softwarematig aan de auto verteld kan worden dat de bak nu een andere code heeft.
Tenslotte heeft iemand aan het begin van de lijn aan de auto doorgegeven dat er een GRY bak gemonteerd is.

Maar ja, met mijn Autophix ES680 gaat dat niet lukken. Uitlezen en foutcodes wissen gaat dan weer wel.
 

Cordoba

Forumguru
Als er inderdaad een andere bak is geplaatst, is dan misschien de sensor voor de snelheid verkeerd geplaatst (bijv. op de ingaande i.p.v. de uitgaande as)? De Fabia I had wel een redelijk hoge minimumsnelheid voor de cruisecontrol (ik dacht 30 of 40 km/u als ik het me juist herinner), als de sensor dan verkeerd geplaatst is, zou dat het probleem kunnen verklaren. Heb je de cc in de 5e versnelling ook geprobeerd met hogere snelheid (bijv. 120 km/u) en gecheckt of ie dan wel pakt?

Overigens je motorcode is BBZ? of heb je een andere 1.4 16V met 100 pk?

Edit: GSX2: SX lijkt te betekenen dat de versnellingsbak is gemaakt in augustus (de S) 1999(de X) en de 2 lijkt te staan voor de overbrengingsverhouding, maar de 2 kan ik niet terugvinden, maar bijvoorbeeld wel de 4 (drive ratio 4,120) en de 8 (drive ratio 4,867) ik denk dus dat je niet de juiste code op de bak hebt zien staan. Document waar ik in heb gezocht is trouwens van 2002, dus ouder dan jouw Fabia, maar de manier waarop gegevens zijn aangegeven zal vergelijkbaar zijn. De snelheidsmeter zit bij deze bakken trouwens nog na het differentieel.
 
Laatst bewerkt:
Het is een BBZ.

Tot 80-90 km/h wil het soms nog lukken, meer niet dan wel. Daarboven in geen geval.

!! De code van de bak zelf had ik overgenomen van de monteur, nu ik goed gekeken heb is het GX2, nog steeds geen GRY maar nu komt het vast weer in de buurt van begrijpelijke codetaal.

En heeft iemand een plaatje waar de snelheidssensor zou moeten zitten? Want i.p.v softwarematig zou een sensorwissel ook moeten werken .... lijkt mij dan.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
GX2 bak zou na wat zoeken op het web van een Ibiza III 1.4 2004 zijn.
Ik vind dit echter niet in beschikbare documentatie terug.
Zal zo eens Elsa weer aan de praat brengen op mijn hobby pc, misschien dat ik daar wat vind.
 
Bovenaan Onderaan