Welke velgmaat onder de Fabia 1

Jerrie

Lid
Wil een setje winterbanden met velg aanschaffen voor de Fabia.

Er zit nu een band onder: 195 16 R14
Die maat kom ik nergens op internet tegen:confused:

Dacht dat gangbaar was 165 70 R14:icon_smile_question

Wat is een juiste maat velg en winterband voor de Fabia?
Deze ad. lijkt met namelijk wel wat
http://link.marktplaats.nl/379046176

EdK

Forumguru
Volgens mij staat dit gewoon in je manual die je bij je fab hebt gekregen !!
Staat in algemeen in het advies voor winterbanden en winterbanden met gebruik van sneeuwkettingen.

Jerrie

Lid
De manual ligt nog bij degene die de auto APK heeft gekeurd:)
Kreeg een reactie van de ad op M.P dat ik de banden kan overkopen.
Moet dan wel zeker weten of het een goede maat is.
Zo te lezen, een andere maat dan Ronnie er onder heeft zitten.

Jerrie

Lid
Kom er nog niet goed uit>velg en banden maten

Bij de tankdeksel gekeken welke banden maten geschikt zijn
Foto-LYQIBFIZ-D.jpg

Wat er nu onder zit, wordt niet aangegeven
195/60/R14 :confused:
Kmt dat vaker voor, dat er een andere maat onderzit dan wordt geadviseerd?

Dan, ben ik nog op zoek naar een setje winterbanden, met velg.
Past dan elke maat die op het tankdeksel wordt aangeven?
Of zijn dat alleen de maten voor zomerbanden?
(sneeuwkettingen zal ik niet gebruiken)

Voor de zekerheid:
Foto-7KOWWMUV-D.jpg

Erik_NL

Forumguru

Dacht dat gangbaar was 165 70 R14:icon_smile_question

Wat is een juiste maat velg en winterband voor de Fabia?
Uit de folder Skoda Fabia Technische gegevens 2001:
Stalen velgen: 5J x 14"/165/70 R14 (versie Classic)
Stalen velgen 6J x 14"/185/60 R14 (versie Comfort)
Lichtmetalen velgen 6J x 14"/185/60 R14 (versie Elegance)
Lichmetalen velgen 6J x 15"/195/50 R15 (versie Elegance met 2.0/85 kW
motor)

Voor winterbanden kan je het beste smal nemen (in verhouding grotere druk = kracht per cm2 op de weg)

turboturbo

Forumguru
Komende zomer wil ik op zoek gaan naar een setje 2e hands stalen velgen, om winterbanden om te (laten) leggen, en zo elk seizoen ze zelf te kunnen wisselen. Ik heb zelf de ruimte om de wielen op te slaan zo scheelt dat aardig wat geld (opslag en uitlijnen / balanceren) en evt. wissel-schade op m'n huidige lm velgen. Op dit moment zitter er niet-skoda lichtmetalen velgen onder mijn Fabia, met vrij brede banden (195) vandaar. Kan ik mooi in de winter mijn huidige lm velgen opknappen en schoonmaken :grin:
Nu ben ik dus op zoek naar welke maat velgen ik moet zoeken. En ik kom er niet uit. Ik ben zover dat ik 5 gaats 15" velgen nodig heb, maar van de steekmaat en de type aanduiding snap ik vrij weinig. Nu heb ik het pdf-je uit post #7 gelezen, maar ik begrijp daar niet veel van.
De sticker aan de binnenkant van het benzine klepje is geheel versleten / onleesbaar geraakt.....
Wie kan mij adviseren welke aanduidingen en types ik op moet zoeken bij het zoeken naar stalen velgen.
Ik heb gelezen dat een iets dunnere band wel handig is voor winterbanden, dus daar mag in het advies rekening mee gehouden worden.

Edit: ik kwam op MP deze advertentie tegen, daar staat:
Specificaties;
5.5 x 14
Steek 5 x 100
ET 35
Bandenmaat 165-70-14 uniroyal

Setprijs compleet 399
Ook leverbaar met dunlop.

Ronnie

Forumguru
Ik heb een overzicht van de toegestane mogelijkheden geplaatst in het Topic "download Centrum".

turboturbo

Forumguru
bedankt @Ronnie, er zijn dus een aantal maten geschikt / toegestaan.
Welke breedte bandenmaat adviseren jullie (voor winterbanden dus) ik dacht zelf de 165 (zoals ik zag in eerder genoemde advertentie), of zou ik nog smaller nemen (de 155) ?

Ronnie

Forumguru
Ik heb zelf de 185 60 14 winterband op stalen velg, bevalt uitstekend! Te smalle bandjes maken de zaak ook weer windgevoeliger......

Cordoba

Forumguru
@turboturbo: de steek, is de afkorting voor de 'diameter steekcirkel', dat is de diameter van de denkbeeldige cirkel waar de boutgaten op liggen. In dit geval dus 100 mm. Een steek van 5x100, betekent dat er 5 boutgaten o een steekcirkel van 100 mm liggen. (ouder VAG-auto's hebben 4 boutgaten, grotere modellen hebben vaak een steek van 112,5)

turboturbo

Forumguru
@Cordoba, thanx, ik dacht dat het de diepte / lengte van de schroeven was, ofzo, maar dat is het niet dus. En hoe werkt dat dan met bijv. deze aanduiding voor (stalen) velg: 5J x 14 H2. Hoe weet je dan dat wat de steekcirkel is? Of moet je daar apart op letten? Dus: 15 inch, 5 gaats, steek 100, 5J x 14 H2. (sorry, ben nogal een n00b wat dit betreft)

Cordoba

Forumguru
5J is de breedtemaat (van een hele smalle velg) 14 de diameter en de H2 zegt me niets in dit verband. Buiten de al eerder genoemde maten moet je ook lettten op de naafdiameter (het centrale gat in de velg). De naafdiameter is voor alle VAG-auto's gelijk, alleen als je een velg hebt die dezelfde steek heeft en zelfde aantal boutgaten, kan de naafdiameter soms net niet passen omdat ie voor een ander merk auto bedoeld is.

turboturbo

Forumguru
Ok. Duidelijk.
Dan moet ik zorgen dat ik Skoda / VAG velgen aanhoud bij het zoeken, vanwege de naafdiameter.
En de hoeveelheid inch wordt dus vermeld in de type, dus moet ik op zoek naar (bron: overzicht toegestane velgen uit het download centrum)

14": 6J x 14 H2 impersdiepte 43 (indien ik ook ooit sneeuwketting wens te gebruiken) steek 5 x 100
of
15": 6J x 15 H2 impersdiepte 43 ( " " ) steek 5 x 100

Om de 14" past o.a. een: 185/60 R14 82T band.
Om de 15" past o.a. een: 185/55 R15 81T band.

Een 5J is idd een erg smalle velg, waar alleen 155/165 om past.

turboturbo

Forumguru
afwijkende bandenmaat

Nou, toch maar weer even een vraag hoor. :baby012:

Ik merk dat het zoeken naar de specifieke toegestane bandenmaat erg lastig gaat. Wat ik wel voorbij zie komen, zijn licht afwijkende maten van de banden.

Bijvoorbeeld: Ik zoek voor 14" een 185/60 band of een 165/70 band.
Nu vond ik diverse banden met de maat: 175/65.

Die staat echter niet in het lijstje toegestane velgmaten van Skoda. Maar hij lijkt er qua breedte / hoogtverhouding netjes 'tussen' de 185-er en de 165-er te liggen. Zou die er dan toch onder mogen/kunnen?

Er zit nu een band onder: 195 16 R14
Die maat kom ik nergens op internet tegen:confused:

195-16-14 bestaat ook niet (16 moet zijn 60)
maar
als winterband zou ik naar een smallere versie gaan
rens

Bovenaan Onderaan