Welke spullen/materialen gebruik je bij het autowassen?

Cordoba

Forumguru
Omdat er veel onduidelijkheden zijn, over hoe en wat en het leuk is om te zien welke spullen iedereen gebruikt, heb ik er maar een apart topic voor gemaakt. Misschien kom je op een idee, om dingen anders aan te pakken. In mijn volgende post, zal ik mijn spullen voor het wassen laten zien.

De bedoeling is dat iedereen zo de spullen laat zien die ie voor het wassen gebruikt.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik gebruik voor het wassen een tuinslang, en een aantal emmers (niet op de pics).
De 'white bone' is knap vuil op de foto (foto gemaakt na het wassen, waarbij ook de velgen zijn meegenomen met de bone). De bone bestaat uit een sponslichaam met daarom heen een 'microvezel jas', zodat vuil niet in de spons zelf komt, en zo vroeg of laat krassen kan veroorzaken.
Daarnaast heb ik nog een paar washmitts van microvezel (zie foto) die ik gebruik als de 'bone' te vuil is, of ergens minder geschikt voor is.
De shampoo die ik normaal gebruik is Poorboy's World: Super Slick & Suds. Op de foto het kleine flesje met handige doseer dop. (door op de dop te drukken kun je opening kantelen, en zo openen of sluiten) Bijvullen kan gewoon uit grote flessen, maar dit kleine flesje 0,12 liter is genoeg voor meer dan een jaar auto wassen.

In de ene emmer waar ik mijn sop in heb, heb ik het witte raster (net als de emmers afkomstig van het werk, omdat er producten in worden aangeleverd, dus kostte me niets). De bedoeling van dit raster is voorkomen dat spons/washmitt op de bodem van de emmer terechtkomt, en eventueel vuil kan bezinken.

Het blauwe rooster is verstelbaar in diameter, en is een zogenaamde Gritt guard. Deze zit in de 2e emmer: die emmer gebruik om washmitt/bone schoon te spoelen/schrapen op het raster, voor ik deze weer in de emmer met schoon sop doop, om verder te wassen.

De velgenborstel is van Werkmann, en kost een habbekrats bij de Action. Fijne borstel, is niet te stug, maar daardoor spettert ie wel enorm.

Tenslotte de (vuile) witte droogdoek met groene randjes: is een Senza Aqua, een flinke lap en kan aardig wat water aan, maar ik vind 'm tot nu toe erg stroef over de lak gaan. (ik heb 'm een paar keer gebruikt, en het wordt wel iets beter) Mijn vorige droogdoek had minder capaciteit om water op te nemen, maar gleed wel veel soepeler over de lak. Overigens is ie zo vuil op de foto omdat ik 'm ook gebruikt had om even door de deursponningen te halen na het wassen vanavond. SAM_1296.jpg SAM_1297.jpg SAM_1298.jpg SAM_1299.jpg SAM_1300.jpg SAM_1301.jpg SAM_1302.jpg
 

Joske

Forumguru
Ik heb mijn O2 zo net in de was gezet, ik gebruik daarvoor:

1. tuinslang met stadswater (en als ik veel zin heb om de tweede tuinslang uit te halen: regenwater)
2. het 2-emmer systeem (de roosters voor in de emmers staan ook op verlanglijstje)
3. warm water met turtlewaxshampoo in 1 emmer en proper water in andere emmer
4. een washandschoen van de Colruyt (een washmitt van een merk staat op verlanglijstje)
5. een gewone spons voor de velgen te reinigen icm een emmer proper water + dreft
6. aftrekkertje voor de ramen icm propere zeemvel voor aftrekker af te kuisen
7. Water Magnet van Meguiars (waar ik hoe langer hoe meer ontevreden van ben, staat ook op vervangingslijstje)
8. instanet + keukenrolpapier voor de ramen binnen te reinigen
9. "multi-duster" voor het ontstoffen van het interieur
10. stofzuiger

mijn wasmateriaal voor de auto.JPG
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Even uitgezocht wat mijn oude droogdoek was: Poorboy's World Mega Mega Plush (inderdaad 2x mega in de naam) van 40 x 68 cm, maar vooral in de winterperiode net wat te weinig wateropname voor de hele auto. Is ook niet duur ca. 7 euro. Dus met 2 zulke doeken kom je uit, op een vergelijkbaar bedrag van veel grote en dure droogdoeken, maar die vind ik toch minder prettig werken. Ik denk er sterk over om een 2e Mega Mega Plush aan te schaffen, en een andere bestemming voor de Senza Aqua te zoeken.
 
Ik ben absoluut geen kenner, laat dat vooral duidelijk zijn, maar heb toevallig vorige week mijn O2 samen met een kennis is flink onder handen genomen (wassen, polieren, diepglans, wax) en die kennis is er wel als een freak mee bezig, 'k heb veel geleerd op één dag moet ik zeggen :-) resultaat is bangelijk maar waar ik het meeste van schrok was dus het afdrogen van de wagen voor we aan het polieren begonnen, als er nu één job is die ik HAAT aan een wagen kuisen dan is het wel nadien het afdrogen !
Hij gebruikte de Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm, in een wip was die wagen droog zonder één keer uitwringen, de mijne is ondertussen besteld ! (ik heb hem bij carclean.nl besteld, maar zal elders ook wel te krijgen zijn veronderstel ik)

Wat de produkten betreft weet ik nog dat de diepglans van poorboy was en al de rest van maguire, maar de juiste types ken ik niet.
Qua "tools" had hij buiten die orange towel een speciale emmer met een rooster in om grof vuil uit je spons te halen, hij werkte met 2 emmers met handschoensponsen (zal wel niet het juiste woord zijn maar je begrijpt me wel), één voor alles boven de deurlijsten en één voor de onderzijde, na een stuk wassen werd de handschoen (ook van Maguire trouwens) over het rooster gewreven, uitgewrongen en dan werd er vers water met zeep uit een 2de emmer genomen, dit zou er voor zorgen dat je minder snel kringen (swirls) hebt door zanddeeltjes in je spons.
Als ik zie hoe een verschil de wagen nu is tegenover een week geleden (en hij is slechts 7 maand oud en blinkt harder dan toen hij nieuw was !!) dan komt er bij mij in elk geval geen carwash meer aan te pas, en ook niet die mannen die het met de hand doen want die gaan met 1x de spons nat maken je hele wagen rond, volgens mij wrijven die gewoon het vuil van de vorige auto over de mijne :-)
 

Joske

Forumguru
dat laatste klopt als een bus!

het 2-emmer systeem gebruik ik al heel lang, zelfs zonder rooster onderin haal je er reeds voordeel uit. Handschoensponsen? ;) het mooie woordje daarvoor is "washmitt" :D
 

Barrokok

Actief lid
Wow, als ik bovenstaande berichten lees dan nemen jullie het wel heel serieus. Zal wel een barbaar zijn dat ik mijn auto gewoon in de wasstraat laat wassen.
 

Frankw

Lid
Waar ik altijd de meeste moeite mee heb is de binnenkant van de ruiten. Het beste lukt het me nog met warm water en een flinke scheut spiritus maar ook daar blijft bij mij altijd wat sweem achter en als het vochtig weer is zie je dat de ruiten niet schoon zijn en slaan ze naar mijn zin ook iets te snel aan. Ook strepen blijf ik houden.

Ik ben maar een leek op dit gebied dus wie heeft de gouden tip voor het middel en de materialen?
 

Cordoba

Forumguru
@Joske ik heb zelf geen ervaring met de Orange en lees er wisselende ervaringen mee: of heel positief, of heel negatief. Bij mijn weten heeft ie net iets minder water-opname capaciteit dan mijn Senza Aqua, maar dat zal nog steeds genoeg zijn.

Overigens is mijn bedoeling dat dit topic alleen is om je spullen te laten zien voor het wassen, en eventueel een beschrijving hoe je het gebruikt, of waarom je een bepaalde keuze maakt.

@Breezer rooster zal hetzelfde zijn als wat ik op de foto heb staan, is er in rood, blauw en zwart.
 

Pendragon

Forumguru
Mijn spullen:

-2 emmers
-washand van Meguiars
-Meguiars Gold Glass car wash.
-EZ detail velgenborstel
-Poorboy's wheel sealant voor na het wassen, voor bescherming van de velgen.
-Droogdoek
-grote microvezel doeken van de action.
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1380134447344.jpg
    uploadfromtaptalk1380134447344.jpg
    145,6 KB · Weergaven: 33

s-line

Forumguru
Ik gebruik ook het 2emmer systeem maar heb nu shampoo van de action(klarocar)kost 1euro en is net zo goed als de meguiars die ik er voor gebruikte en 35 euro koste!!:pieker:
 

Pendragon

Forumguru
@s-line, waar baseer je het op dat die net zo goed is? Misschien is die van de Action wel heel agressief voor je wax ofzo? Maar bedankt voor de tip. Ik zal er eens op googelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bart1979

Actief lid
Leuk te zien dat er nu steeds meer mensen aan het detailen slaan, of op zijn minst met fatsoenlijke spullen hun auto wassen ;).

Zelf gebruik ik de volgende spullen:

- emmer (nee, ik gebruik geen twee emmers...nog nooit gedaan en het gaat zo prima. Vloeken in de kerk, I know...)
- Dodo Juice Born to be Mild shampoo (voorheen Poorboy's World SS&S shampoo). De Dodo Juice is nog zuiniger in gebruik, en een top product.
- Washmitt van Meguiar's
- Poorboy's World waffle weave drying towel

Voor de velgen:

- Poorboy's World APC in een verhouding van 1:10
- Oude afwasborstel (werkt even goed als zogenaamde 'velgenborstels'.

Hiermee reinig ik de auto prima, en is ie in een 20 min weer brandschoon, en droog.
 
Bovenaan Onderaan