Welke olie voor 1.8 TSI, niet bij de dealer te koop?

s-line

Forumguru
Ik heb een bestelling gedaan voor 6 litertjes Castrol Edge 5W30. Op de link die Cordoba mij gaf. €50,- voor 6 liter incl verzending leek mij wel een nette prijs. Staat ook duidelijk bij idd dat het VW 504.00 geschikt is.

Alleen ga ik nog even in conclaaf met de dealer over het verschil tussen 5w30 en VW504. En of het niet verstandig is om gewoon elke 15Dkm een beurt te laten doen incl oliewissel en filters, omdat wij ook korte stukjes rijden met de auto. En zoals Race-Eend aan gaf dat de kans met de LL intervallen toch wel toeneemt op schade door verstopte zeefjes, oid. 15Dkm is ongeveer ons kilometrage. En overige onderdelen/vloeistoffen zouden toch minimaal elk jaar 1 keer naar gekeken moeten worden.

Dat is ook heel verstandig hoor zeker als je veel korte stukjes rijd, ik rij zelf ook maar iets van 10 a11 duizend per jaar en doe ook elk jaar inieder geval even nieuwe olie erin, zeker met de huidige turbo motoren is dat wel belangrijk. Ik vind om de 2jaar echt te lang.
Laatst mijn zwager zijn Audi A3 ook de turbo vervangen en oliepomp en filters alles zat helemaal dicht geslipt, de vorige eigenaar ook veel korte ritjes gereden en alleen om de 2jaar een service beurt laten uitvoeren (want dat staat in de boekjes,dus dat zal dan wel)
Gr.
 

Noord26

Forumguru
De afgelopen jaren zijn we naar Spanje gereden met de auto, maar de overige stukjes blijven over het algemeen binnen 25km. Mark vertrouw ik volledig als die aan geeft dat bij dit kilometrage en korte stukjes een jaarlijkse beurt verstandiger is. Ik zie het voordeel van LL alleen in als je veel kilometers maakt. Laten we zeggen 30Dkm per jaar of meer.
 

Gunner

Forumguru
Ja, als je niet anders kan, dan niet natuurlijk,maar de gevolgen kunnen duur zijn. Of toch zelf om het jaar het LATEN doen,desnoods bij de dealer en dan laten omzetten naar elk jaar.

Hoe wist je wat daar stond? :laugh:

maar goed, waarom afwijken van de voorgeschreven onderhoudsintervallen? en welke gevolgen heb je het dan over? en waarom is dat niet algemener bekend?

Ik heb na 2 jaar nog geen onderhoudsmelding, en ja, dat vind ik dan wel vreemd.
wellicht dan toch maar binnenkort een jaarbeurt.
 

Fean

Forumguru
VW 504 is voor grote beurt en VW 502 voor kleine hebben ze mij laten vertellen (Audi). Als je een leasebak hebt dan is die laatste vaak wel verkrijgbaar bij benzine stations mocht het lampje branden. Bij mij gaat na 7-8dkm het lampje branden en gooi ik er een liter bij, kosten op de brandstofpas overigens. Bij een beurt topt de dealer hem vaak af.

*Ik weet eigenlijk niet of de 1.8 tsi hetzelfde is als tfsi
 

Noord26

Forumguru
*Ik weet eigenlijk niet of de 1.8 tsi hetzelfde is als tfsi

Als ik het goed heb begrepen hebben de TFSI's variabele kleppentiming voor zowel in- als uitlaatkleppen en een TSI zou dat alleen hebben op de inlaat-kleppen.

Morgen krijg ik de bestelde olie binnen. Nog geen tijd gehad om langs de dealer te gaan. Factuur is ook nog niet binnen moet ik zeggen.
 

Noord26

Forumguru
Vandaag een grote beurt laten geven.

Op de factuur staat 4,6 liter 5w40. Terwijl ik nu 2 jaar voort zou kunnen of 30.000km.

Hun? Long-life (30Dkm) was toch olie 5w30?
 

s-line

Forumguru
Zeker!! Long life is toch echt 5w30!
Jd zei dat ik beter 0w40 kan nemen en dan gewoon elke 15000 of elk jaar verversen
 

Rallye

Forumguru
Mijn dealer Vruggink koopt gewoon Castrol Longlife in literflesjes, in mijn geval longlife. Andere, bijvoorbeeld Snijders in Almelo dealers verkopen Shell.

Edit: was een reactie op de eerste post, die ik als eerste te zien kreeg.
 

Noord26

Forumguru
Zeker!! Long life is toch echt 5w30!
Jd zei dat ik beter 0w40 kan nemen en dan gewoon elke 15000 of elk jaar verversen

Dat gaan wij ook doen. Auto zou er eerst nog tegen kunnen tot 127.000 of 14 maanden volgens de boekjes. Maar we hadden al een vermoeden dat de remblokjes na 110.000 hun beste tijd wel eens gehad zouden kunnen hebben (wat dus ook bevestigd werd). We rijden circa 15.000 per jaar en minimaal 1 maal per jaar verse olie. Komen teveel berichten op diverse fora naar boven van defecten welke sterk duiden op een te lange service interval. Met name verstopte kanaaltjes in het blok zelf door niet tijdig olie en oliefilter vervangen..

Inmiddels hebben we een aantal flesjes 5w30 castrol edge staan om eventueel tussendoor bij te vullen. Maar toen zag ik vandaag op de rekening 5w40 en 2 jaar LL service uitgevoerd. Dat spreekt elkaar tegen.
 

s-line

Forumguru
Ik weet ook niet of het verstandig is om hier mee bij te vullen? Ik zou eerst maar eens uit laten zoeken wat de dealer er daad werkelijk in heeft gegooid! Misschien heeft de tikgeit van kantoor bij hun wel een tik fout gemaakt op jou rekening!!:pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

s-line

Forumguru
Ik heb voor de mijne castrol edge 5w30 besteld bij olie wereld .nl
Voor 5liter 44, 95 inclusief bezorgen!
 
Bovenaan Onderaan