Welke olie voor 1.8 TSI, niet bij de dealer te koop?

Noord26

Forumguru
Gisteren even langs de dealer geweest om te informeren welke olie er nu in de auto moet. Want het boekje geeft VW 504 aan. Daar worden we niet wijzer van.. Het niveau stond tegen het minimum aan. Bij de dealer was het ook niet meteen duidelijk en volgens de aanwezige monteur moest er 5W30 in (variabele onderhoudsplanning).

Dus ik denk, goed doe maar 2 liter. Maar die verkopen ze niet los meer. Kunnen ze geld verdienen op iets, verkopen ze het niet? Laten bijvullen van minimaal naar exact tussen minimaal en maximaal in resulteerde in 1 liter bijvullen. Maar dat moest door een monteur van de garage gebeuren, omdat klanten de olie niet los konden kopen.. Rekening volgt nog, maar ik vond het een vreemd verhaal. Elke 5W30 zou volstaan bij elke olie-boer. Zit er geen verschil tussen de additieven onderling qua merk?

Kortom, ik vond het een vreemd verhaal bij de dealer. En stond er van versteld dat je niet olie bij de dealer kon kopen. Dat is pure winst voor een dealer? 5W30 zou wel een stuk duurder zijn als 'normale' 10W40?
 

Race Eend

Forumguru
Je rijdt met een auto die op longlife onderhoud staat, daar kun je dus zeker niet zomaar iets bij 'kiepen'. De informatie die je gekregen hebt is juist.

Wel is het vreemd dat een dealer niet, net als een pompstation, een aantal liter flesjes heeft staan van deze castrol 5w30 longlife motorolie. Bij het pompstation betaal je overigens snel 20 tot 25 euro per liter.

Je kunt er voor kiezen om over te schakelen (bij de volgende olie wissel!) op een goedkopere (en in mijn ogen betere) 5w40 olie. Kies dan bv voor castrol edge 5w40 olie (vol-synthetisch). Echter dan moet je onderhoud ook terug gezet worden op vaste intervallen, 1jr of 15.000km.

Motoren die op longlife olie staan krijgen in mijn ogen veel te veel te maken met smeringproblemen (verstopte zeefjes in het carter, nokkenasschades etc)

Ps: 10w40 is veel te dik, dat is echt voor ouderwetse motoren, niet fijn voor de turbo bij koudstart etc.
 

Noord26

Forumguru
Variabele interval kan dus op langere duur zelfs duurder uitpakken begrijp ik? 5w40 beter als 5w30; hoe exact? Wij rijden circa 15Dkm per jaar, dus de gedachte van 1 beurt per jaar op vaste interval zou zeker een overweging zijn.

Vind het toch al vreemd dat de oude 1.2Tdi wel verplicht elke 15Dkm een beurt moest hebben met alleen 5w30 olie, en nu de 1.8TSI wel een variabele interval kan hebben: dezelfde olie en je keuze hebt tot een 1jaars vaste interval met andere olie..

Maar een vaste interval is in jouw optiek zeker beter? Zit er dan nog verschil tussen 5W30 en 5W40 als we zouden kiezen voor een vaste interval van 1 jaar of 15Dkm? Ik bedoel, heeft een dealer wel 5W40 staan? En is dat wel goedkoper/beter/conform behoudens de garantie?
 

Race Eend

Forumguru
Correct, als je olie slecht smeert en je veel (kortere) stukjes rijdt dan is de LL olie gewoon niet voldoende, met als gevolg dat er regelmatig motorschades ontstaan die we vroeger bij de 1.8-20vt motoren nooit zagen.

5w30 olie is vrij dun, waardoor ze vaak veel van deze olie verbruiken. Het olieverbruik op een 5w40 olie is vaak veel minder, bijvullen tussen de beurten is dan vaak niet meer nodig. Daarbij is het per liter een stuk goedkoper (scheelt 35%).

Als de auto van de LL intervallen gehaald wordt, dan blijft hij gewoon onder garantie hoor, mits de dealer uiteraard de juiste VW norm olie voor vaste intervallen gebruikt. Castrol 5w40 valt daar gewoon onder en kunnen ze bij elke automaterialen zaak bestellen.
 

Noord26

Forumguru
Het zou wel meteen verklaren waarom wij nu met 5W30 wat moesten bijvullen idd.

Bedankt voor je reactie, zal eens informeren bij de dealer over onderhoud met 5w40 icm een 1-jaars interval/15Dkm.

Vraag mij toch af of ze bij de dealer niet gewoon altijd 5W30 gebruiken voor zowel 1-jaars als de variabele interval.
 

Noord26

Forumguru
Zal het eens voorleggen aan mijn dealer. Dat hij op 5W30 wel olie vebruikt, en of het dus een optie is om over te gaan op 5w40 met 1-jaars interval; eventueel met aanleveren van de olie door mijzelf. Dit omdat wij regelmatig ook korte stukjes rijden. En dat de kans daardoor ook af neemt dat hij tussendoor niet bijgevuld hoeft te worden + grotere schade op langer duur door verstopte filters, ed., omdat die langer mee moeten gaan.

Ze zullen liever een auto vaker in de werkplaats zien voor onderhoud. Dat levert ze geld op.

Mark, je rijdt zelf ook op 5w40 neem ik aan dan?
 

Cordoba

Forumguru
Ik krijg het idee dat bijvullen alleen door de monteur mag, dat dit een policy van de betreffende dealer is. Ik maak me sterk als je naar een andere dealer rijdt (desnoods VW, Audi of Seat dealer) en je bestelt bij het magazijn 2 literflessen olie, dat je die niet krijgt (lees: kan kopen).

Overigens hoorde juist dit weekend van een nieuw bedrijfje dat olie via internet verkoopt en bij bestellingen boven de 50 euro gratis verstuurt, een bekende van me heeft er in elk geval al goede ervaringen mee. Castrol Edge 5W30 (long life) kost daar normaal 9,95 per liter (nu een euro korting) en Castrol Magnatec 5W40 kost er 7,99 per liter. Ik weet niet wat de dealer rekent, maar lijkt me het overwegen waard.
 

Gunner

Forumguru
Je rijdt met een auto die op longlife onderhoud staat, daar kun je dus zeker niet zomaar iets bij 'kiepen'. De informatie die je gekregen hebt is juist.

<wellicht wat te voorbarig gereageerd> Olie moet bijgevuld worden idd, maar je kan niet zomaar 'iets' erbij gooien, wel de voorgeschreven olie. Mea culpa

Ik krijg het idee dat bijvullen alleen door de monteur mag, dat dit een policy van de betreffende dealer is. Ik maak me sterk als je naar een andere dealer rijdt (desnoods VW, Audi of Seat dealer) en je bestelt bij het magazijn 2 literflessen olie, dat je niet krijgt (lees: kan kopen).

Overigens hoorde juist dit weekend van een nieuw bedrijfje dat olie via internet verkoopt en bij bestellingen boven de 50 euro gratis verstuurt, een bekende van me heeft er in elk geval al goede ervaringen mee. Castrol Edge 5W30 (long life) kost daar normaal 9,95 per liter (nu een euro korting) en Castrol Magnatec 5W40 kost er 7,99 per liter. Ik weet niet wat de dealer rekent, maar lijkt me het overwegen waard.


Heb je ook een linkje naar dat adresje? 8 euro per liter longlife olie klinkt me wat te goedkoop in de oren.

Ik ken alleen Olietekoop.nl
http://www.olietekoop.nl/
 

Michelv.

Forumguru
Race eend bedoeld dat je hem wel kan bijvullen maar alleen met de gespecificeerde olie die voorgeschreven staat voor dat type motor en/of onderhoudssinterval
 

Gunner

Forumguru
Race eend bedoeld dat je hem wel kan bijvullen maar alleen met de gespecificeerde olie die voorgeschreven staat voor dat type motor en/of onderhoudssinterval

Ik hoop inderdaad dat ik het verkeerd gelezen heb ;)
Je kan idd niet zomaar iedere willekeurige olie erbij gooien.

Heb zelf ook een 1.8 TSI, heb ook eens aan mijn dealer gevraagd of er nog speciale olie in moet behalve de standaard longlife olie. Maar ze kwamen gewoon met de 5W30 aanzetten.
 

Pendragon

Forumguru
Ik gebruik ook altijd 5W30 en kan dat gewoon bij de dealer krijgen, nooit een probleem. Ik had eerst een TDI2.0 en nu een TSI1.4. Beide gebruiken 5W30. Ik zal mijn dealer ook eens vragen naar 5W40.
 

Cordoba

Forumguru
<wellicht wat te voorbarig gereageerd> Olie moet bijgevuld worden idd, maar je kan niet zomaar 'iets' erbij gooien, wel de voorgeschreven olie. Mea culpa




Heb je ook een linkje naar dat adresje? 8 euro per liter longlife olie klinkt me wat te goedkoop in de oren.

Ik ken alleen Olietekoop.nl
http://www.olietekoop.nl/

De longlife is 9 euro per liter, je krijgt het adres per PM.
 

andrehj

Forumguru
Mijn 1.8 TSI staat op variabel onderhoudsinterval (bij mijn gebruik makkelijk 30.000 km, de auto wordt eigenlijk alleen voor lange afstanden in het weekend gebruikt) en krijgt gewoon netjes VW 504 olie.

@Noord26: Je schijft "Daar worden we niet wijzer van". Maar die norm is toch duidelijk? Als je gewoon (bij voorkeur ergens in een webwinkel, want dat is makkelijker en goedkoper) een VW 504.00 olie koopt, is dat goed. Dit is altijd een 5W-30 olie, waar wat extra eisen aan zijn gesteld. Een willekeurige 5W-30 is dus meestal niet goed genoeg.

Dat de dealer dat niet weet of niet verkoopt vind ik wel buitengewoon merkwaardig, want hier wordt toch grof geld aan verdiend.

Over of een variabel onderhoudsinterval nu gunstig is of niet, dit hangt vooral van je gebruik af. Bij ons wordt de S2 gebruikt voor de lange afstanden in het weekend of in de vakantie, en rijdt ie ca. 14.000 km per jaar. Door de week doen we het meeste met de fiets of met de Twingo. Bij dat gebruik past perfect één onderhoudsbeurt per twee jaar.

Even Googlen op VW 504.00 geeft trouwens diverse goedkope resultaten, hier bijvoorbeeld 5 liter voor 35 euro:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-on...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
 

Noord26

Forumguru
Ik begrijp de uitspraken dat VW 504 prima is, omdat dat ook in het boekje staat. Maar de letterlijke woorden van de dealer zijn dus dat ik overal gewoon olie kan kopen, als er maar dus 5W30 op staat. Dat is dus niet de kwaliteit conform VW 504 en dat staat dan weer in contrast met wat de dealer zegt.

Bovendien vond ik het nog vreemder dat ze bij de eigen dealer het niet verkopen. Ruitenwisser-vloeistoef zag ik zo staan, maar motorolie werd niet meer los verkocht.

ps. Mijn dealer is van zowel Seat als Skoda merkdealer. Schiet mij maar lek.

:ahum:

Het is nu bijgevuld met de olie van de dealer in ieder geval. VW 504. Vraag mij nu dus alleen nog af of er verschil zit tussen VW 504 en normale 5W30.

@ Pendragon: volgens mijn dealer is het pas sinds kort dat ze het niet los verkopen. Ìk heb nogal wat vraagtekens bij dit bezoek gekregen dus..
 

Race Eend

Forumguru
VW 504 is getoetst aan de eisen die VW stelt voor deze motoren, een 5w30 die niet aan deze eis voldoet, zal dus niet de fabrieks-voorgeschreven 'toevoegingen' hebben voor deze motor. Hij zal niet direct kapot lopen als je er niet goedgekeurde 5w30 bij doet, maar het is niet de bedoeling.
 

Race Eend

Forumguru
Tegenwoordig gaat er bij de meeste dealers castrol in. Maar dat kan per dealer verschillen. Het is maar net waar ze hun olie vandaan halen (niet als cafes met hun bier).
 

Noord26

Forumguru
Ik heb een bestelling gedaan voor 6 litertjes Castrol Edge 5W30. Op de link die Cordoba mij gaf. €50,- voor 6 liter incl verzending leek mij wel een nette prijs. Staat ook duidelijk bij idd dat het VW 504.00 geschikt is.

Alleen ga ik nog even in conclaaf met de dealer over het verschil tussen 5w30 en VW504. En of het niet verstandig is om gewoon elke 15Dkm een beurt te laten doen incl oliewissel en filters, omdat wij ook korte stukjes rijden met de auto. En zoals Race-Eend aan gaf dat de kans met de LL intervallen toch wel toeneemt op schade door verstopte zeefjes, oid. 15Dkm is ongeveer ons kilometrage. En overige onderdelen/vloeistoffen zouden toch minimaal elk jaar 1 keer naar gekeken moeten worden.
 
Bovenaan Onderaan