Welke merk (afneembare) trekhaak kopen?

Gummie

Lid
Bedankt! Bij eerste gelegenheid eens onder de wagen kruipen om te kijken wat we hebben..
Uitgerekend nu mijn vrouw met onze Superb 250km van huis is..

Mocht "unserer weisse wohndose" toch van de haak schieten zal het toch wel verzekeringswerk worden.. kan zo'n bumper er ook wel bij denk ik
 

Neptukker

Forumguru
Voor montage moet je een stuk uit de bumper wegzagen om ruimte te maken voor de koppeling. Westfalia geeft duidelijk aan waar dat weg moet (zie pagina 10, Superb Combi). Ze hebben geen malletje of maatvoering toegevoegd. Mijn conlusie is dat in de binnenkant van de bumper een soort voorgevormd iets is. Weet iemand of ik gelijk heb? Is me net iets teveel werk om vooraf een bumper los te halen. ;)
http://www.westfalia-automotive.de/fileadmin/templates/pdf/317-skoda/a317102691101.pdf
 

andrehj

Forumguru
Nee, dat is niet al voorgevormd of reeds afgetekend, je moet dat zelf uitmeten.
Dat gaat overigens ook makkelijk als je de bumper er even voor houdt (tip: leg 2x2 winterwielen op elkaar en daar een kleed op, dan kun je daar precies je bumper op leggen en netjes passen, bij mij paste dit precies toen ik mijn trekhaak monteerde met de auto achter op twee assteunen (en twee krikken voor de zekerheid).)
Tevens is dit nodig omdat de PDC draden niet lang genoeg zijn om de bumper op de grond te kunnen leggen.
 

LangEric

Nieuw lid
@ Andrehj:
Ik had niet om een specifiek merk gevraagd, nee. Kreeg alleen de indruk dat de Prof Svar geleverd had moeten worden. En begrijp nu (eindelijk) hoe de vork in de steel zit. Waarvoor dank! :dankje:
 

Gummie

Lid
Blijkt dus dat wat ik eerder aanzag voor een elektradraad - aan de Westfalia- weldegelijk het door jullie bedoelde oog voor de breekkabel te zijn. Nu nog iets uitvinden om de kabel aan vast te maken.. (de meesten hier op het forum lossen het op met een musketonhaak dus binnenkort even eentje kopen).
 

Canon-Eye

Forumguru
(de meesten hier op het forum lossen het op met een musketonhaak dus binnenkort even eentje kopen)
Ik zou dan bij voorkeur een vergrendelbare versie nemen, die zijn een stuk sterker (worden niet "opengetrokken").
Kan vervelende discussies met overijverige petdragers in de kiem smoren...

<edit> Zoiets bedoel ik dus (aan deze hangt normaal mijn camera):
20130819_musketonhaak-2209.jpg
 
Laatst bewerkt:

Neptukker

Forumguru
Voor montage moet je een stuk uit de bumper wegzagen om ruimte te maken voor de koppeling. Westfalia geeft duidelijk aan waar dat weg moet (zie pagina 10, Superb Combi). Ze hebben geen malletje of maatvoering toegevoegd. Mijn conlusie is dat in de binnenkant van de bumper een soort voorgevormd iets is. Weet iemand of ik gelijk heb? Is me net iets teveel werk om vooraf een bumper los te halen. ;)
http://www.westfalia-automotive.de/fileadmin/templates/pdf/317-skoda/a317102691101.pdf


Ik haal even mijn oude topic uit de mottenballen. Skoda heeft aan de binnenkant van de bumper aangegeven waar de uitsparing moet komen. Mooi makkelijk dus.
 

miel

Actief lid
Die musketon of karabiner mag niet.... daar mag je je losbreekrem niet aan hangen.... (lange discussie gehad afgelopen weekend...) Dus het oog onder de bumper zit daar inderdaad niet handig (heb een Westfalia onder mijn Superb hangen..)
 

porsche danny

Senior Member
Ik ben ook aan ket kijken voor een Westfalia trekhaak. Dit net ivm de hogere kogeldruk en hogere trek last. Als die er onder zit las ik wel een ander oog aan de steun balk. Dat met musketon/karabijn haken zie ik niet zitten.
 

andrehj

Forumguru
@porsche danny : De kogeldruk en treklast is niet afhankelijk van de trekhaak! De juiste specs staan in je kentekenpapieren of je instructieboekje. De trekhaak zelf moet aan minimaal die eisen voldoen (en dat doen ze ook altijd, daar zorgen de gerenommeerde fabrikanten wel voor). Echter dezelfde trekhaak wordt gebruikt op een 4x4 diesel (max 2000 kg) en een 1.4 TSI (max 1400 kg). Daarom zal de specificatie van de trekhaak waarschijnlijk 2000 kg (of meer) vermelden, maar dat betekent nog niet dat je dat dan ook altijd mag trekken.
Hetzelfde geldt voor de kogeldruk.
Een en ander staat overigens duidelijk in de gebruiksaanwijzing van je Superb vermeld:
Kogeldruk.png
 

porsche danny

Senior Member
@porsche danny Daarom zal de specificatie van de trekhaak waarschijnlijk 2000 kg (of meer) vermelden, maar dat betekent nog niet dat je dat dan ook altijd mag trekken.

Wat mag weet ik wel, wat ik doe is een ander ding. Een paar 100Kg meer dan mag is mij niet vreemd. Daarom dan ook een trekhaak die wel een 2000Kg specificatie heeft ipv een die 1800Kg aangeeft.
 

porsche danny

Senior Member
Het is een Westfalia geworden met bijbehorende kabelboom en canbus module. Na veel gepriegel de kabelboom aangesloten en geprobeerd het geheel aan te melden via de vagcom. Het aanvinken ging wel maar het verder aanmelden is mij onduidelijk. Morgen eens een aanhanger aanhaken om te controleren of alles het doet.
Is er iemand in zuid limburg die dat klusje kan klaren mocht het niet gelukt zijn?
 

Peerke1960

Actief lid
Suc6 metje westfalia. IK heb m ook. Er komen wel versterkte veren onder. Nu tik ik met trekhaak bij drempels de grond aan.
 

porsche danny

Senior Member
Het aanmelden wordt uitgebreid beschreven in de Wiki van Ross Tech. Daar al gekeken?
Nee nog niet. even opzoeken

Suc6 metje westfalia. IK heb m ook. Er komen wel versterkte veren onder. Nu tik ik met trekhaak bij drempels de grond aan.
Ik heb er de MAD luchtvering onder gezet. Wat een pokke werk, volgens de beschrijving kan je de luchtbalgen tussen de veren door steken. Yeah right. Wel eerst even de veren er onder vandaan halen, kost weer een uur extra werk.
 
Bovenaan Onderaan