Welke merk (afneembare) trekhaak kopen?

Neptukker

Forumguru
Ik ben mij aan het verdiepen om zelf een afneembare trekhaak onder mijn SII combi te monteren.

Ik kom verschillende trekhaken tegen van: Skoda, Bosal , Thule en Westfalia.

De originele Skoda trekhaak oogt heel mooi weggewerkt en zo te zien (zie foto's) kun je de stekkeraansluiting mooi wegklappen.
Wie kan mij vertellen of de andere merken dit ook zo hebben en of er specifieke sterkten/zwaktes aan bepaalde oplossingen zitten. Kortom: welke te kopen?

imag0112-1dd9b4f.jpg


imag0110-1dd9b84.jpg


imag0111-1dd9c00.jpg
 

MaRco2

Forumguru
Kwestie van afbeeldingen zoeken/vragen van de diverse merken.

Opvallend: zo zit mijn trekhaak ook (origineel Skoda, hoop ik...) gemonteerd, alleen dan zonder het zagen in de bumper (de onderlijst is bij de Octavia gewisseld, zit in het trekhaakpakket).

Ik moet zeggen: een pracht oplossing!:)
 

CDO

Forumguru
Ik heb een Westfalia onder een S2C en dat ziet er vergelijkbaar uit. Het lastigste is het monteren van het losbreekkabeltje omdat dit ook lekker weggewerkt zit. Weet je eenmaal hoe dit zit dan doen je dit op de tast en gaat het erg makkelijk.

Stekkerdoos klapt bij mij ook weg naar boven.
 

andrehj

Forumguru
Zelf zou ik (als ik een afneembare trekhaak had gewild) gaan voor de originele (van Prof Svar). Deze is ongeveer even duur als die van Westfalia, maar heeft een paar kleine voordelen:
  • Exact dezelfde als de af-fabriek uitvoering.
  • Je weet dus zeker dat het afneembare deel precies in de uitsparing in het reservewiel past.
  • Je sleepoog blijft passen (Westfalia heeft hier geen schroefdraad voor) (maar wie gebruikt dat nog als ie een trekhaak heeft...)
Westfalia is ook goed en is te onderscheiden van de Prof Svar door het loskoppelmechanisme (dat is bij Westfalia een ronde knop). Verder heeft Westfalia een hogere maximale kogeldruk van 100 kg (t.o.v. 80 kg bij de Prof Svar, die dus ook hier precies op de specs van de S2 is afgestemd).

De andere twee komen bij mij sowieso wat minder over en zou ik links laten liggen.
 

Joske

Forumguru

andrehj

Forumguru
OK, dankjewel! Het lijkt over een weekje dus goed te komen als er nieuwe forumsoftware is. Tot die tijd kan ik met de werk-omheen via de "uitgebreid" knop wel werken.
 

LangEric

Nieuw lid
Hee, da's interessant... Ik heb onlangs bij een Skodadealer een afneembare trekhaak laten monteren. Ik was licht verbaasd dat de opengeknipte zak waarin 'ie zit een Westfalia opdruk had (en geen nette Skoda-hoes oid was) maar dacht: dat zal wel zo horen. Nu denk ik te begrijpen dat er een 'niet originele' is gemonteerd want het is een exemplaar met rond slot. Of zie ik dat verkeerd?
Ik moet trouwens sowieso terug want het volgens hen uitgevoerde opnieuw inregelen van de parkeersensoren is niet of verkeerd gedaan :(
 

Gummie

Lid
Dan heb ik de zelfde haak...maar kan het oog nergens vinden...klinkt als klepel en de klok...kun je me helpen? Met een foto oid?
 

Michelv.

Forumguru
Het oog zit bij een Westfalia vrij hoog, ga maar eens op je rug onder de bumper kijken dan zie je hem zitten
 

andrehj

Forumguru
Hee, da's interessant... Ik heb onlangs bij een Skodadealer een afneembare trekhaak laten monteren. Ik was licht verbaasd dat de opengeknipte zak waarin 'ie zit een Westfalia opdruk had (en geen nette Skoda-hoes oid was) maar dacht: dat zal wel zo horen. Nu denk ik te begrijpen dat er een 'niet originele' is gemonteerd want het is een exemplaar met rond slot. Of zie ik dat verkeerd?

De originele (af-fabriek) afneembare, gemaakt door Prof Svar heeft een grote hendel waarmee je het afneembare deel loshaalt, en de Westfalia een ronde, gekartelde knop.
Het verschil is echt heel duidelijk.

Aangezien in NL (door beperkingen van PON) nooit een af-fabriek trekhaak wordt geleverd en de Prof Svar hier niet verkrijgbaar is (moet je zelf bestellen bij buitenlandse webshops) monteren de dealers hier dus trekhaken van andere merken als Westfalia (volgens mij de meerderheid), Thule en Bosal.

Jij hebt dus een Westfalia trekhaak gekregen. Maar had je om een specifiek merk gevraagd dan?
 

Gummie

Lid
Idd ook met karabijnhaak gedaan.
Dat zou goed nieuws zijn want zo'n hulpkoppeling...van de onderkant bekeken zit rechts aan de "bus" waar je de haak in steekt, de stekkerdoos en zie ik in de bumper over de breedte een stalen balk waaraan met een stalen plaat de eerder genoemde bus zit...Ik zie toch iets over het hoofd? mocht er iemand een foto van kunnen willen maken graag!
 

Michelv.

Forumguru
Hier een foto van mijn trekhaak op mijn O2, en past volgens mij ook op S2. Oog is duidelijk zichtbaar.


Foto-8CLALAZF-D.jpg
 

Neptukker

Forumguru
Dank iedereen voor de reacties. Ik heb nu een tweedehands Westfalia haak op de kop getikt en die gaat er dus onder. Nu nog via een webshop de Skoda bekabeling op de kop tikken en ik kan aan het werk.
 

andrehj

Forumguru
@Michelv: Lekkere positie. Daar kom je toch nooit bij als je bumper erop zit? En als het kabeltje dan een keer strak trekt, trekt het ook nog je bumper kapot...:banghead:
 

andrehj

Forumguru
Dank iedereen voor de reacties. Ik heb nu een tweedehands Westfalia haak op de kop getikt en die gaat er dus onder. Nu nog via een webshop de Skoda bekabeling op de kop tikken en ik kan aan het werk.
Suc6. Ik zou er wel een weekendje voor uittrekken, want als je het goed wilt doen ben je wel even druk.

Nog een tip: Zorg dat je iets van "Underbodenschutz" hebt, want als je je binnenbumper verwijdert, houd je een oppervlak over wat nauwelijks gelakt is. Hier na montage van de trekhaak (en terugplaatsen van de bouten) wat van die rommel opspuiten kan veel roest later voorkomen.

Dan nog een overweging: Ik vraag me altijd af bij die mensen die de trekhaak onder hun auto uitschroeven: Zouden die nu netjes weer een binnenbumper terugplaatsen? Want wie zou die zoveel jaar bewaren?
 

Michelv.

Forumguru
@Michelv: Lekkere positie:banghead:

Tja, ik heb de trekhaak ook niet gemaakt:D

Vandaar dat ik er een karabijnhaak aan heb hangen, kan ik iig het kabeltje vastmaken, en ja, hopen dat de kar niet van de trekhaak af schiet want dan wordt het tijd voor een andere bumper:mad:
 
Bovenaan Onderaan