Welke koelvloeistof

Mai

Lid
Ook de koelvloeistof wil ik verversen, welke kan ik nu het beste erin gooien, g12++ of g13 wel de gedachte, in spanje wonend? Op de 26ste eerste rit. Het is nu roodachtig. In 2015 zat er g13 in zie ik op de oud3 rekening. En welk merk advies? Skoda Roomster van 16 juli 2010. Hartelijk dank mai
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220804-170107_Photo Editor.jpg
    Screenshot_20220804-170107_Photo Editor.jpg
    47,3 KB · Weergaven: 14
  • Screenshot_20220804-170140_Photo Editor.jpg
    Screenshot_20220804-170140_Photo Editor.jpg
    40,2 KB · Weergaven: 13
  • 20220804_165741.jpg
    20220804_165741.jpg
    745,3 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Volgens mij zit er standaard G12 in. G12+ of ++ of G13 kan volgens mij allemaal ook, maar waarom zou je?
 

Tees

Donateur
Das opvallend, mijn instructieboekje (O2c 2012 met dezelfde motor) schrijft niet voor welke KVS. En bij mij zit er roze KVS in, dus dat zal G12 zijn...
@hemi24 is dat screenshot voor de Roomster van @Mai?

G13 is trouwens in 2012 geïntroduceerd, dus kan niet af-fabriek in Mai's Roomster gezeten hebben. Overigens is G13 een doorontwikkeling van G12++, wat weer een doorontwikkeling van G12(+) is. Zijn allemaal compatibel met elkaar, dus welke je ook kiest, fout is het iig niet. Maar als er nu G13 in zit, zou ik dat opnieuw gebruiken. Is ook het beste qua eigenschappen, maar kost natuurlijk ook meer dan G12++
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
@Tees Dan moet het instructieboekje van mijn Roomster toch ook al een vooruitziende blik hebben gehad. ;)
Want ook daar staat, op blz. 173 dat er G13 (kleur lila) in zou moeten...
En mijn Roomster is ook uit 2010.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Oh, bijzonder. Ik vond ook wat tegenstrijdige berichten hoor, meeste website gaven 2013 aan dat G13 geïntroduceerd was, maar de VAG standaard die daaraan ten grondslag ligt zou uit 2009 zijn :arghh:.

Wel gek dat in mijn instructieboekje uit 2012 dan weer alleen staat dat het 40% glycol moet bevatten. Verder helemaal niets over type.
 

hemi24

Forumguru
@Tees : kijk anders morgen even onder de kap, kan zijn dat het bij jou op het tankje staat!

1659644191522.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Mai

Lid
Heren boek blz. 173 geeft G12 aan, maaar in 2015 was hij nog in dtsl.in onderhoud van eigenaar uit zandvoort, toen ging er G13 in zie ik op de rekening, nadien andere eigenaar zandvoort en garage in haarlem vermeldde niet het soort op de rekeningen, dus ik belde laatst, zij zei G12 1 of E, de kleur is rood/roze. Naar spanje wonend dit jaar gaat de wegenbelasting nav de vervuiling etc. In de grote steden zoals benidorm boven 50 dzd inwoners worden in afzienbare tijd, ik meende 2023, zelfs auto's uit 2010 geweigerd. Vandaar dacht ik G13 beter voor millieu en ik gooi die oude eruit. Maar ik koop wel 1 ltr. G13.
 

Bijlagen

  • 20220805_001230.jpg
    20220805_001230.jpg
    673,7 KB · Weergaven: 17
  • 20220805_001302.jpg
    20220805_001302.jpg
    951,3 KB · Weergaven: 17
  • 20220804_165749.jpg
    20220804_165749.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 16

hemi24

Forumguru
Schiet mij maar lek, maar volgens mij staat er toch echt G13 op het screenshot van jouw boekje (P.173)..?

Ookal vul je het met (gedemineraliseerd) water; dit gaat voor het milieu (uitstoot) geen verschil maken..!
 

Tees

Donateur
Even nagezocht: er is helemaal geen prijsverschil tussen G12++ en G13. Ik zou dus gewoon G13 erin stoppen.
Voor de directe uitstoot maakt het idd geen verschil, maar G13 is iets beter voor t milieu omdat t minder CO2 uitstoot bij productie ervan genereert. Zal je auto echter verder geen grammetje minder CO2 van uitstoten ;)
 

Mai

Lid
Jaja, maar kan te oud zijn, deze auto heb ik sinds december en als hij in 2017 de laatste keer verse vloeistof had, maar zoals ik al zei beste mensen, ik gooi er wel een liter g13 bij in. Maar Hemi24 zei je dat tegen mij: schiet mij maar lek etc. Kijk svp goed op mijn linker screenshot dat zwarte streepje rechts zette ik bij de inhoud: G12 plus plus en geen 13. Heren een fijn weekendddd
 

Bijlagen

  • 20220805_152001.jpg
    20220805_152001.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 12

Tees

Donateur
Ik ben even de weg kwijt: wil je de koelvloeistof verversen of bijvullen? Verversen heb je een kleine 8 liter nodig, bijvullen uiteraard veel minder. Maar bijvullen zou normaliter niet nodig moeten zijn. Zo wel, dan is er een lek...
 

Mai

Lid
How verhipt wat mafffff jaaa jullie hebben gelijk (uiteraard, zeg ik dan met een lach) bladzij 173 staat g13 maf maf maf, boek ligt hele week al op 174 open, maaaar das lila wat duitse garage netjes deed en toen 2de eigenaar ook zandvoort ging naar garage in haarlem en die gooide er minder in, dus wat erin zit is g12 pfff. Oke g13 liter amen klaar, al sinds maart 1500 armer incl 4 banden wiesloten mcgard etc.
En ben een oudje van bijna 68 dus ben blij met 1 advies.
 

Bijlagen

  • 16597057647247394632184793477509.jpg
    16597057647247394632184793477509.jpg
    746,4 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Sorry hoor, maar het begin mij steeds meer te duizelen. met wat je allemaal hier post. :pardon:

Ik kan er geen liters koelvloeistof meer aan vastknopen. :D

Als je de koelvloeistof wilt verversen, dan zul je toch echt, bijna 8 liter G13 eerst moeten aftappen en vervolgens weer opnieuw vullen.
 

Mai

Lid
Tees ik vroeg in eerste instantie wat ik het beste kon gebruiken en alles vervangen. Dan lees ik hier dat vervangen onzin is, dus ik luister naar jullie advies, ondanks ik op koelvloeistofsite las: om de paar jaar vervangen. Dat vat is best leeg op foto toch minimum, dus blijkt dat ik in maart toch gelijk had, daar lag wat op de grond. Dus nu dit weer ergens lek, net keerring wisselbak heel. De 26ste moet ik rijden. Dan koop ik wel 10 ltr g13 kroon-oil ofteweg sp13 noemen zij dat
 
Laatst bewerkt:

Mai

Lid
Tees u/jij bent juist diegene waar ik het liefst advies v krijg. Maar na dat advies kan ik het bericht niet verwijderen, dus dacht al....mai stilte voor de storm..adviezen...‍:banghead::maakmegek:
 
Bovenaan Onderaan