Ik heb uitstekende ervaringen met de opvouwbare
Thule Easyfold XT. De link verwijst naar de Thule-site, maar er zijn vast ook wel goedkopere aanbieders. Ik heb er destijds eentje bij een grote fietsenzaak in de buurt voor dik 100 euro minder gekocht.
Nog steeds geen koopje, maar dat heb je wel vaker met topkwaliteit.
Die is heel makkelijk eenmalig af te stellen op de actuele maat van de kogel
(standaard is in de praktijk niet zo heel standaard, enkele tienden mm maatverschil bepaalt wel of niet echt vastzitten) en dan met een hendel simpel onwrikbaar vast te zetten.
Bij een correct aangesloten 13-polig stopcontact op de auto werkt ook het mistachterlicht en de achteruitrijlichten feilloos (mits e.e.a. ook nog goed is aangemeld in de boordelectronica van de auto).
Grootste voordelen voor ons:
- dat hij opgeklapt niet al te veel ruimte in de koffer vergt als we met de caravan onderweg zijn. Daardoor kunnen we hem ook makkelijk inzetten om de fietsen vanuit het kampeeradres mee te nemen naar een ander startpunt.
- eenmaal op de trekhaak is hij makkelijk te kantelen (zelfs met de fietsen erop) om toch de achterklep te kunnen openen.
Het uitgeklapte dek is wel gesloten (zonder grote gaten dus), maar het is licht bollend i.p.v. vlak en daardoor misschien niet ideaal om er andere bagage op te vervoeren. Heb dat eerlijk gezegd ook nog nooit geprobeerd.
(wel bij een vorig Thule-rek met 3 rechte gootjes; zo'n 30 jaar geleden heb ik daar o.a. een rieten stoel + 4 barkrukken op vervoerd
.