Welke benzine?

gossy

Actief lid
Ergens is die studie nog wel te vinden zou ik denken - Volgens mij was het onze ouwe trouwe ANWB zelf - wellicht citeerden ze de ADAC oid.. Maar het was miniem verschil en mijn opmerking was dan ook meer ironisch bedoelt,
in de geest van het nut van de additieven van verschillende merken en belangrijker nog - de premium prijs die ze ervoor vragen vs de behaalde resultaten ^^



reiniging spray kopen, halfuurtje arbeid..Spray kost 12-15€ nachtje laten weken erin volgende dag rijden en klaar voor heel wat km..


Een maand premium brandstof met cleaner erin tanken kost gemiddeld 20€ meer dan normale..​
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
En lekker vroeg in de dag tanken wanneer het nog koud is - warme vloeistoffen zeten uit
De temperatuur in de ondergrondse opslagtanks varieert niet of nauwelijks meetbaar met de bovengrondse temperatuurverschillen op dagelijkse basis, hooguit misschien (een beetje) met de seizoenen.
Het grote uitzetten begint pas als je het eenmaal in de tank hebt zitten en de auto een paar uurtjes lekker in de zon staat zonder door de rijwind te worden gekoeld. Dus: 's ochtends vroeg tanken is op zich niet verkeerd, maar maak dan bij voorkeur wel eerst een flinke rit voordat je hem in de felle zon parkeert, of tank in elk geval niet bomvol tot het randje. Anders kan er brandstof uit de tank worden geperst via de ontluchting en omdat die dan vrij snel verdampt merk je daar niks van (behalve heel misschien aan een onverklaarbaar hoger "verbruik").
 
Laatst bewerkt:

gossy

Actief lid
Ja klopt Eye - dat was ook een factor herinner ik me plus t uitgassen tijdens het vullen was groter in de warmte dan in de kou. Miniem maar wel een verschil. Berekend over een hele bevolking per jaar toch weer aardig wat ^^
 

Canon-Eye

Forumguru
Miniem maar wel een verschil.
Héél minimaal zelfs, om niet te zeggen vooral theoretisch.
De benzinevulpistolen zijn uitgerust met een dampretoursysteem (bij diesel speelt dit niet, of veel minder) zodat de damp die uit de autotank wordt verdreven bij het vullen voor het grootste deel teruggaat naar de opslagtank, in plaats van uit te stromen naar de atmosfeer (en dan in die opslagtank te worden vervangen door buitenlucht). Het is nnatuurlijk niet echt een gesloten systeem maar toch een redelijke benadering.
Per saldo heeft dat "uitgassen tijdens het tanken" weinig praktische betekenis meer.
 

gossy

Actief lid
De broer van onze overbuurman heeft jaren en jaren dienst gedaan als inspecteur van pomp installaties bij stations - verhalen genoeg, maar ook weer van de oude plank dus wel ^^ maar er zijn een hoop factoren tussen de brandstofopslag en het gaspedaal die van enige invloed zijn op hoever en hoelang je deze in kunt trappen maar wel minimaal.
Veel van de verhalen die t rondje doen zijn aan t einde van de kring is het verhaal vaak wel héél anders geworden.. En soms achterhaald door de tijd, en soms niet.

Ik denk dat diegene die achter het stuur zit de grootste factor is.
 

Canon-Eye

Forumguru
broer van onze overbuurman
...en dáár dan weer een achternichtje van? :D

Mijn eigen beroepsleven stond zo'n 45 jaar lang in het teken van het beroepsgoederenvervoer, voornamelijk met tankauto's en voornamelijk van chemicaliën en brandstoffen. De laatste 10 jaar of zo was ik vooral bezig met de veiligheids-, milieu- en kwaliteitszorg in die tak van sport, dus neem van mij aan dat ik er tamelijk dicht met mijn neus bovenop zat.

In mijn laatste 3 werkzame jaren kreeg ik te maken met een verbreding van mijn aandachtsgebied naar andere taken van logistiek waaronder ook hijsen ("verticaal transport") en reiniging van industriële installaties.

Vandaar dat dergelijke onderwerpen mijn bijzondere belangstelling trekken en nogal eens een reactie uitlokken...

Ik denk dat diegene die achter het stuur zit de grootste factor is.
En dat is sowieso een waarheid als een koe. De gasvoet bepaalt in belangrijke mate het effect van elke zuinigheidsbevorderende maatregel.

.
 

gossy

Actief lid
klepreiniger Turbo - zijn er als enkeltraps in te spuiten in vacuum slang en tweetraps pakketjes met nog eens een brandstof additief voor erna. Van allerlei merken met als overeenkomst dat ze praktisch allemaal dezelfde stof gebruiken om koolstof aanslag op de kleppen en daaromheen te verwijderen https://en.wikipedia.org/wiki/Polyethylenimine - t zelfde spul wat als additief in de premium maakt-je-motor-schoon benzine zit met als verschil dat het in spray vorm dus direct in t huis gespoten en gezogen word en daar dan de tijd krijgt om in te weken en nog eens doorgespoeld word ipv bij kleine beetjes z'n werk doet vanuit de brandstof - weer andere toevoegingen om t grove spul wat vrijkomt op te breken.. Neus dicht en bril op in ieder geval =S
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan