Welke benzine?

Hallo,ik heb een Skoda Octavia combi rs 2.0 liter dsg automaat gekocht bj.2011. Nou vraag ik me af welke benzine het beste is,of moet je regelmatig wisselen.
 

hemi24

Forumguru
Wat staat er in je tankklepje?

Het instructieboekje maakt onderscheid tussen 3 categorieën:

Voorgeschreven benzine 95/min. 92 resp. 93 RON
Wij adviseren benzine 95 RON te gebruiken.

Optioneel kan ook benzine 92 resp. 93 RON worden getankt (gering vermogensverlies, licht verhoogd brandstofverbruik).

In noodgevallen kan ook benzine 91 RON worden gebruikt (gering vermogensverlies, licht verhoogd brandstofverbruik) .

Voorgeschreven benzine minimaal 95 RON
Alleen benzine tanken van min. 95 RON.

In noodgevallen kan benzine van 91, 92 of 93 RON worden gebruikt (gering vermogensverlies, licht verhoogd brandstofverbruik) .

Voorgeschreven benzine 98/(95) RON
Wij adviseren benzine 98 RON te gebruiken.

Optioneel kan ook benzine 95 RON worden getankt (gering vermogensverlies, licht verhoogd brandstofverbruik).

In noodgevallen kan benzine van 91, 92 of 93 RON worden gebruikt (gering vermogensverlies, licht verhoogd brandstofverbruik
)​



Voor een RS schat ik zo in dat je in de laatste categorie valt...
 

Rallye

Forumguru
@Tuner111 Misschien verdient je stelling wat toelichting. @Der Holländer heeft een RS, waar volgens mij inderdaad 98 de preferentie voor is (volgens de handleiding die ik op mijn computer heb staan minimaal 95). Lager dan 98 doet geen schade (de motor past zich aan), maar je hebt (voor veel mensen overigens onmerkbaar) minder vermogen en een iets hoger verbruik. Ander punt is dat er in 98 minder ethanol wordt bijgevoegd, dus je krijgt waarvoor je betaalt: benzine.

Ik rij nu bijna 12 jaar een RS en tank bijna altijd 98. Voor mij is dat wel goedkoper dan voor de meesten omdat ik aan de Duitse grens woon. In Duitsland zijn de prijsverschillen tussen 95 en 98 minder groot dan in Nederland.

Volgens mij staat er ook iets in het tankklepje over de brandstof. Wat staat daar bij jou?
 

Kurtje

Forumguru
Hoe lager het octaan gehalte, hoe meer de motor moet gaan bijregelen om het pingelen tegen te gaan...
Zou met een iets of wat performante wagen gewoon 98 tanken.
 

Antera

Donateur
98 geniet de voorkeur hierbij loopt de motor over het algemeen ook beter ( minder snel pingelen) maar dan wel BP 98 de andere pompen hebben geen echte 98 maar door middel van toevoegingen of je moet Firezone tanken :-)
 

hemi24

Forumguru
Absoluut, al mag je mij eens 10 mensen opnoemen die octaangetal zeggen in de spreektaal :D

Je mag best Octaan XX roepen in de spreektaal, maar met je eerdere opmerking over het lagere octaan gehalte, ga je de mist in... ;)
Dat is ook waar @Rallye op doelt denk ik zo!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

gossy

Actief lid
Toevallig een buurman die bij de afslag werkt rond Sloterdijk.. Om de paar minuten een tankwagen van Shell BP Esso Total etc aan de spuit en allen aan dezelfde spuit..

Maar elk bedrijf voegt zijn eigen dope toe aan de tankwagen.

Onze huis monteur raad Esso aan - beste dope kennelijk.. Beste prijs ook wel in deze stad daar ze aan de A7 ligt =S
Stel zijn ervaring op prijs maar een echte brandstof vergelijking die steek houd moet ik nog lezen.
 

Cordoba

Forumguru
Brandstofvergelijkingen kunnen op een gegeven moment ook gewoon in het archief. De benzine die je nu tankt, is behoorlijk anders dan de benzine van 10 jaar terug. Kijk bijvoorbeeld eens hoeveel ethanol de verschillende benzines (moeten) bevatten, en hoe dat 10 jaar terug was, en dan allerlei mooie namen en reclame om een twijfelachtige kwaliteit te verhullen. Mooi voorbeeld is de Shell V-power, veel mensen denken dat die minstens octaangetal 98 heeft, een aantal jaren terug bleek bij een test dat V-Power maar octaangetal 97 haalt.

Een redelijk objectieve test, is om met je eigen auto eens bij te houden wat je verbruik met merk X is, en wat je verbruik met merk Y is. In het verleden al gemerkt dat ik bij benzine van bijvoorbeeld Shell, steevast een halve km minder op een liter kon rijden.
 

CDK

Forumguru
V-Power is inderdaad (vorig jaar) van receptuur verandert. Net als BP Ultimate is het nu beide RON 98. Wil je maximaal de beurs trekken per tankbeurt en maximaal vermogen uit je blok halen bij tuning is er ook nog Competition 102 beschikbaar bij een aantal Firezone tankstations in NL met RON 102. Deze brandstof is als enige vrij van bio-ethanol. Elke brandstof moet enigszins ‘groen’ zijn tegenwoordig, dus bij deze is het hoogwaardigere bio-ether een onderdeel van de blend. Dit zou geen of minder water aan zich moeten binden t.o.v. bio-ethanol.
 

gossy

Actief lid

goede uiteenzetting van een studie van PEA additief ( motor reiniging )
TL: DR vervuilde oude motor doe maar maar blijft het ook doen dan.. Jongere motor niet echt.
Ja minder koolstof rond de kleppen maar méér op de cilinderkop..
Met als voetnoot dat in t echte leven dat de tijd die nodig is om de optimale resultaten te behalen in de maanden kan lopen.

Wellicht nuttiger om kleppenreiniger spray te kopen en die procedure te doen.. Dan is de boel sneller schoon en schoner sowieso.
En lekker vroeg in de dag tanken wanneer het nog koud is - warme vloeistoffen zeten uit ^^ Maar niet op Maandagochtend ivm de prijs aanpassingen XD
 

gossy

Actief lid
:D klopt.. Maar volgens een studie tóch een miniem verschil ivm met de warmte van de vloeistoffen in de leiding. effect op de brandstoftemp door de temp in de pompbehuizing, temperatuur van de auto zelf etc.. Ongeveer even miniem uit mijn geheugen als dat ene puntje octaan lol
 

EdK

Forumguru
En lekker vroeg in de dag tanken wanneer het nog koud is - warme vloeistoffen zeten uit
Ja dat heb ik ook geleerd op school in het verleden.
Maar daar heb ik ook leren omgaan met een thermometer met toen nog wel kwik er in.
Maar als je werkelijk wil checken of de brandstof die een flink stuk onder de grond ligt in tanks zo'n temperatuurs schommeling heeft als je beweert / denkt.... Dan moet je er een studie van maken en dus met de thermometer bij elke tankbeurt dus de temperatuur meten en opschrijven met de datum en tijd van deze meting.
 
Bovenaan Onderaan