Welke banden hebben jullie om de 17inch Stratos? (ivm trilling)

corsmb

Nieuw lid
Beste forum mensen,

Zal mij eerst even voorstellen: ik ben Corstiaan woonachtig in Zuid-Holland en rij sinds 3 weken een Skoda superb 1.5 TSI automaat rond. Wat een prachtige auto!
Maar tot nu toe nog niet helemaal super;) Ik heb namelijk last van een trilling, vooral boven de 80 kilometer per uur waarneembaar. Je ziet dan de bijrijders stoel trillen en ik voel het bij mijn benen en voeten. Het stuur trilt daarin tegen niet.

Nu was het eerst nog veel erger. Eerst was er een voorband niet goed en die is opnieuw gebalanceerd. Dit loste het probleem niet op, later bleek dat de banden achter niet goed waren deze vielen buiten de marge. Toen heb ik achter nieuwe banden gekregen en omdat de Continental ContiEcoContact 5 niet op voorraad waren hebben ze er toen continental premium contact 5 op gedaan, daarmee was de ergste trilling weg. Maar er bleef nog wel een trilling, helaas...

De dealer denkt dat het de voorbanden zijn, ondanks dat ze wel in de marge van 'goed' vallen. Dus van de week zijn de voorbanden en velgen vervangen voor exact de zelfde exemplaren, daar zitten dus nog de Continental ContiEcoContact 5 op. Helaas heeft dit niet veel geholpen het lijkt op sommige momenten zelfs erger.
Nu wil de dealer nieuwe voorbanden monteren, maar wil dat ik beslis welke banden erom moeten. Ze denken dat het aan de Continental ContiEcoContact 5 banden ligt.

Banden zijn voor mij een black box. Daarom zou ik aan jullie willen vragen welk merk en type band hebben jullie om je 17inch Stratos velg of welk merk type band zouden jullie adviseren?

Of zijn er ook andere mensen die met de Continental ContiEcoContact 5 om de 17ich Stratos velg het zelfde waarnemen.

Ik weet ik ben geen actief forumlid en beken eerlijk dat ik voor deze vraag dit account heb aangemaakt. Toch hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. Daarnaast lees ik interessante topics, dus ben wel van voornemen om dit forum vaker te gaan bezoeken.

Hoor graag van jullie. Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,
Corstiaan Mulckhuijse
 

Fmoon

Forumguru
Als je stoel trilt en niet je stuur dan zit het probleem aan de achterkant en niet aan de voorkant.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook wel-actieve forumleden hebben ooit een eerste bericht geplaatst, dar hoef je je niet voor te verontschuldigen. Welkom dus...

We vinden het wel fijn als nieuwe leden zichzelf en hun auto even introduceren in het meet en greet gedeelte van het forum (uitgebreid of summier, naar keuze). Dat heeft minstens 2 voordelen: de kans op meer en beter gerichte antwoorden op je vragen wordt groter én je kunt t.z.t. ook topics aanmaken in het bazaargedeelte, als je iets te koop hebt of zoekt.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd, begrijp ik het geklooi met steeds 1 of 2 nieuwe banden niet. Als de dealer nu de banden/velgen die op jouw auto liggen er afhaalt, en tijdelijk wisselt met die van een Octavia of Superb die hij heeft staan, dan kun je even rijden en zien of het probleem is opgelost. Is het probleem weg, dan zit het zonder twijfel dus in je velgen of banden, blijft het probleem kunnen je eigen banden/velgen er weer onder en moet de dealer verder gaan zoeken. (bijvoorbeeld in de aandrijflijn of de ophanging)

Een ander testje om de juiste zoekrichting te bepalen: als je auto trilt, en je trapt de koppeling in zodat de auto uitrolt (en er dus geen aandrijving is) is de trilling dan weg, of blijft dit hetzelfde?
 
Welkom, wat @Cordoba zegt is 100% waar, aan de andere kant is je dealer als ik het zo lees welwillend het op te lossen.... Nu is dat ook gewoon zijn plicht maar toch, maar al te vaak zijn er dealers die vooral afwachtend naar Pon wijzen of met de gevleugelde afwijzing “product eigenschap” op de proppen komen. Over het probleem zelf: normaal moet een gloednieuwe auto met A merk banden gewoon goed te rijden zijn zonder buitensporige trillingen. Continental is een groot A merk, neemt niet weg dat er een keer een rotte appel kan zijn, lijkt mij dat het wisselen met een andere set velgen/ banden moet kunnen uitsluiten of het hierin zit of niet.
 

Highway

Forumguru
Mogelijk hoogteslag in een band, dan kan die 100% gebalanceerd zijn toch zal die niet prettig rijden.
Wat ook nog kan: hoewel de band wel rond kan zijn, kan het zo zijn dat de stijfheid niet overal even stijf is. Hierdoor veert de band iets meer in op 1 plaats dan een ander. Krijg je ook trillingen van.

Ik had ook vaak last van trillingen in de auto. Uiteindelijk de banden laten trimmen (gemonteerd op velg, deze combinatie rond draaien en dan met mechanisch 100% rond maken. Trilling was nog niet over.

Hierna de banden ook nog eens op een Hunter GSP9700 (met wegdruk meting) laten balanceren. Bleek dat de stijfheid veel wisselde. Toen anders gebalanceerd en trillingen zijn weg.

Velgen waren trouwens rond, lag echt aan de banden.

Bij mijn vorige auto ook last gehad van trillingen. Daar hebben ze de band/velg uiteindelijk aan de auto gebalanceerd. Zat teveel onbalans in een aandrijfas.
 

CDK

Forumguru
Welkom hier! Erg vervelend probleem, het ontneemt je vrijwel al je rijplezier :(
Het trillen kan komen door banden met hoogteslag, verkeerd gebalanceerde wiel-band combi of onbalans in de aandrijflijn.
@RusherSkoda had daar ook een issue mee, daar lag het niet aan banden of velgen als ik me niet vergis...
De banden met de minste problemen zijn Michelin banden, op de 1 of andere manier kan dat merk als enige 100% ronde banden maken, van de premium banden zijn Pirelli en Dunlop de slechtste keus, die zijn extreem gevoelig voor hoogteslag.
 

corsmb

Nieuw lid
Hartelijk dank voor jullie reacties en het mee denken en warm welkom!
Onderstaand even een reactie op jullie berichten.

Als ik @Corné de Kluijver goed begrijp moet ik voor Michelin banden gaan? Wat voor type zou jij aanraden?
Vindt wel vreemd dat de dealer dit bij mij neerlegt. Zij moeten gewoon een goede auto afleveren.

@hemi24 weet niet wat hoogteslag is, dus beetje lastig te zeggen.

@Fmoon Dank ga dit meenemen in het gesprek naar de dealer.

@Canon-Eye Ga ik binnenkort even doen.

@Cordoba De voorbanden inclusief velg zijn dus nu verwisseld, maar de trilling is nog niet opgehouden. Nu geeft de dealer aan dat het aan de Continental ContiEcoContact 5 banden ligt, omdat de wangen harder zijn dan normaal en er een anti-lek iets inzit, wat het bij het afrollen van de band de trilling veroorzaakt. Daarom willen ze er andere banden om doen, die dit niet hebben. Maar mijn vraag blijft zit het nog wel in de (voor)banden?
Heb vandaag even de automaat in N gezet, maar trilling blijft.

@Frank_Rapid Spaceback Dat wisselen van velg met zelfde merk type band is dus gedaan, maar hiermee blijft het. Vandaar dat ze dus andere banden willen proberen.

@Highway Ik weet niet in hoeverre de dealer alle velgen heeft gebalanceerd. en in hoeverre de auto is uitgelijnd. Zou het aan uitlijnen kunnen liggen? Hoogteslag zou dan moeten worden opgelost bij nieuwe banden of begrijp ik het verkeerd?

Hoor graag weer van jullie!
 

Cordoba

Forumguru
De voorbanden inclusief velg zijn dus nu verwisseld, maar de trilling is nog niet opgehouden. Nu geeft de dealer aan dat het aan de Continental ContiEcoContact 5 banden ligt, omdat de wangen harder zijn dan normaal en er een anti-lek iets inzit, wat het bij het afrollen van de band de trilling veroorzaakt. Daarom willen ze er andere banden om doen, die dit niet hebben. Maar mijn vraag blijft zit het nog wel in de (voor)banden?
Heb vandaag even de automaat in N gezet, maar trilling blijft.

Bij je laatste tekst gingen er bij mij wat lampjes branden. Ik kan me herinneren dat @Corné de Kluijver ook eens gepost heeft dat een soort anti-lek gel in de banden heeft zitten van zijn Kodiaq, en dat dit middel zich tijdens het rijden moet verdelen en zo ook balanceert. Dat betekent dus ook als de auto stilgestaan heeft, en je weer gaat rijden dat het anti-lekmiddel zich weer opnieuw moet verdelen over de band, en zolang dit niet het geval is heb je dus een onbalans.
 

hemi24

Forumguru
Dat betekent dus ook als de auto stilgestaan heeft, en je weer gaat rijden dat het anti-lekmiddel zich weer opnieuw moet verdelen over de band, en zolang dit niet het geval is heb je dus een onbalans.

En als je dan ook nog last hebt van het zogenaamde Cold-spot effect, gaat het dubbelop..!
 

corsmb

Nieuw lid
Dank voor de reacties weer. Ben nog niet helemaal uit, maar heb wel idee wat er moet gebeuren. Zit nog wel met de vraag welke banden zouden erop moeten. Voorkeur gaat uit naar MICHELIN, maar welk type dan?

@Peter-036 Ben zelf niet technisch, maar zal verhaal meenemen naar de dealer.

@Cordoba Inderdaad er zit antilek subsantie in, maar dan zouden er meer mensen last van moeten hebben. Waarschijnlijk dat er dan nog meer speelt. Maar dan zou na een rit van 10 kilometer toch wel de antilek subsantie moeten zijn verspreid in de band?

@hemi24 Heb op 'Cold-spot effect' gegoogeld... maar kom er niet uit wat dit effect inhoud/ wat je bedoeld. Zou je het kunnen verduidelijken.

Aan iedereen nog een vraag: Welke banden hebben jullie om de 17 inch Stratos velg? zou nog meer antwoorden hierop willen zien. Ondanks dat bovenstaand mij ook heel erg helpt!
 

Cordoba

Forumguru
@corsmb Daarom heb ik Corné ook getagd, als ie dat ziet zal ie waarschijnlijk wel een reactie geven, volgens mij is er nog een enkeling op het forum met dit spul in de banden, maar ik zou niet weten wie.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
@corsmb aan Michelin kun je je eigenlijk geen buil vallen, al hun banden types zijn uitstekend. Kunnen we aannemen dat de dealer ze betaald? Dan zou ik de dealer om de "beste" vragen, dus een setje Premacys.

In jouw maat kun je denk ik alle reguliere types wel krijgen, dus dan zou ik er een paar vergelijkende testen op naslaan en kijken welke eigenschappen het beste passen.

Energysaver is heel zuinig en gaat super lang mee. Keerzijde is dat de grip iets minder is, dus als je graag flink over klaverbladen gumt in je Superb (lol:maakmegek:) wat minder geschikt.

Premacy is de "premium" band, comfortabel en stil. Verder goede eigenschappen op elk vlak.

Dan is er nog hun all-season band die de ene award na de andere wint. De enige waar ik geen ervaring mee heb maar als je geen winterbanden wil wisselen wellicht een optie...

Goodyear maakt ook erg fijne banden. Ik zou erg blij zijn als mijn leasemij toe zou staan Michelins of Goodyears te mogen monteren... Succes!
 

corsmb

Nieuw lid
@Fmoon Nog een vraagje mbt waar het trillen vandaan kan komen. Je geeft aan bij de stoel dat het van achteren komt. Maar als er trilling is bij te pedalen en de plek waar de bestuurder zijn voeten op de grond zet, waar komt het dan vandaan?
 
@corsmb nee voor jouw auto zou ik nooit de sport nemen, als ie er al is in de maat. Meer grip, meer lawaai en slijten sneller (maar niet zo snel als de Conti sportcontact). Dat wil je niet in een Superb.

Premacy 3 of 4 zijn beide prima. Als dat je probleem oplost natuurlijk....
 

hemi24

Forumguru
@corsmb : coldspot is een soort afvlakking van de band, als deze langere tijd op een koude(re) ondergrond heeft gestaan. Na een tijdje rijden verdwijnt dit weer, maar de eerste 10 minuten na het wegrijden kan het aanvoelen alsof de banden niet in balans zijn.
 

CDK

Forumguru
Ben nog niet helemaal uit, maar heb wel idee wat er moet gebeuren. Zit nog wel met de vraag welke banden zouden erop moeten. Voorkeur gaat uit naar MICHELIN, maar welk type dan?

Als je een zeer rustige rijder bent kan je voor een primacy of energiesaver gaan, maar zou zelf pilot sport 4 adviseren en als je een sportieve rijder bent de pilot sport 4S. De laatste heeft echt ultieme grip, maar slijt wel iets harder helaas. Balancerende anti lek gel zou ik niet in een band doen met hoogteslag, dat gaat alleen maar slechter rijden.
 
Bovenaan Onderaan