Welke allseason band?

hendrik38

Forumguru
Dag Allen,

Ik ben erg zoekende naar een allseason band die op de vega velgen passen (20 inch). De velg heeft als codering 8Jx20 ET 41. Standaard affabriek zit er 235/45 qua bandenmaat op.

Volgens mij kunnen er maar 3 paar all season banden op:

Michellin crossclimate 245/45/20
Vredestein quatrac pro 235/45/20
Vredestein quatrac 5 245/45/20

De breedte van 2 van de 3 banden is 245 ipv de 235 affabriek. Kan dat gewoon? Of liever bij de nieuwe quatrac pro blijven?

Hebben jullie nog alternatieven die ik niet ken?
 

MaxN

Donateur
Even zoeken op het forum en er is wel wat over te vinden.
De breedte ga je niet merken, behalve in de prijs waarschijnlijk.
En Pirelli heeft ook een band die op diverse merken/modellen standaard geleverd wordt.
 

Cordoba

Forumguru
Grotere breedte met hetzelfde hoogtepercentage betekent ook een iets grotere rolomtrek (dus minder ruimte voor bijv. sneeuwkettingen).

Pirelli heeft ook de Scorpion Verde All Season en de Scorpion Zero Asimmetrico in de maat 245/45/20, en Bridgestone heeft de A005 Weather Control ook in 245/45/20.

Voor een behoorlijke band zou ik toch voor de Michelin of de Vredestein kiezen, Pirelli heeft niet echt een goede naam als het om goede grip in winterse omstandigheden gaat.
 

hendrik38

Forumguru
Er gaat sowieso een set loopvlakkettingen komen. Er past volgens mij alleen een ketting op de 16 of 17 inch. Er zit sowieso al ontzettend weinig ruimte tussen de veerpoot en de band.
 

BramBam

Forumguru
Ben zelf erg tevreden met de Michelin Crossclimate SUV. Inmiddels bijna 20.000km mee gereden. Wel maatje kleiner (18 inch).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zou zeggen Vredestein als je een echte all season band wil; Michelin CC als je meer een zomerband met wintereigenschappen wilt. Michelin noemt het ook nadrukkelijk geen 4 seizoenenband, niet voor niets. denk dat ik daar ook voor ga, tzt
 

EdK

Forumguru
Zou de vredestein nemen.
Nu al een ruim jaar op de velgen zitten en is een stille band en heeft een goede wegligging en uiteraard grip bij de weersinvloeden die we het afgelopen jaar hebben gehad.
En dat was hier een week sneeuw ( net gevallen en platgereden en opgevroren ) regen en droog weer.
En als deze versleten zijn dan komt hetzelfde merk en type er gewoon weer op of de versie 6 moet dan uit zijn , want dan word dat de keuze.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het afficheren als zomerband met wintereigenschappen, zou voor mij trouwens een reden zijn te kiezen voor de CC. Ga niet op wintersport en die paar evt winterse weekjes zullen ze wel volstaan.
 

widojo

Actief lid
Dan blijft er in de gewenste maat maar 1 model over:(
Mocht je toch gaan voor de 245. Mijn ervaring (80.000km) is dat de huidige Michelin stil is (1e generatie had best last van afrolgeluid) en gedraagt zich verder als een prima zomerband. In de sneeuw gaat optrekken en afremmen goed en veilig, heb alleen het idee dat bochten minder goed/stabiel worden genomen dan winterbanden.
Ervaring met Vredestein heb ik niet.
Overigens, best dure banden die allseason in deze maat.
 

hendrik38

Forumguru
Idd dure rakkers. Wisselen op de velg of een aparte set winterwielen is ook prijzig. Ben dus wel bereid iets meer te betalen.
 

hendrik38

Forumguru
Ik ben er uit. Er is ook weinig keus :D. Het worden de quatrac pro. Nu ga ik op zoek naar een setje loopvlakkettingen. Denk dat dat wel moet passen. Nu heb ik een sportline besteld, maar ook DCC. Is het sportline onderstel standaard al 1,5 cm lager of alleen bij de DCC? Of wordt hij straks 3 cm lager? Who knows?
 
Bovenaan Onderaan