Welk type remschijven en blokken? Verversen remvoeistof incl. koppelingscylinder

Cordoba

Forumguru
@Spierings Ik begrijp dat je de term vapor lock gebruikt, maar is naar mijn mening niet helemaal terecht in dit geval, ik zal dat zo toelichten.

Allereerst uitleg wat vapor lock nu is: deze term komt vooral uit de tijd van de carburateurmotoren. Als de brandstofleiding naar de carburateur ergens kort langs het hete motorblok (of een andere 'hotspot') loopt, dan de brandstof verdampen, en kan er geen vloeistof meer naar de carburateur en krijgt de motor geen brandstof. Dit gebeurde vooral bij maximaal belasten, en kort daarna de auto (even) stil zetten. Het starten werd dan belemmerd door de dampbel (vapor lock). Die dampbel zat ook vaak in een omhoog lopend deel of hooggelegen deel van de leiding (net als een luchtbel in de cv-installatie thuis)

Volgens mij zal het ontstaan van dampbellen in de remvloeistof, niet direct de remfunctie helemaal uitschakelen, maar het zal de pedaalrespons wel fors verminderen, eigenlijk vergelijkbaar met verouderde remvloeistof waar veel water in is opgenomen. Doordat de remfunctie deels behouden blijft, is het naar mijn idee geen echte vapor lock, maar er is wel veel overeenkomst.
 

Spierings

Forumguru
@Cordoba

Vaperlock komt niet alleen uit de carburateur tijd, het is ook een term welke bij remmen van toepassing is...

Mooie quote.:

Vapour lock (dampbelvorming, dampslot) kan bij hoge temperatuur voorkomen in het hydraulische remsysteem. Als gevolg van grote oververhitting van de remvloeistof (door te intensief gebruik van het remsysteem) verdampt deze dan in de remleidingen. Hierdoor ontstaan er luchtbellen. Lucht kan, in tegenstelling tot vloeistof, worden samengedrukt. Luchtbellen kunnen niet door de hoofdremcilinder worden verplaatst, waardoor de remwerking stagneert. Iets dergelijks kan zich in principe ook voordoen in het brandstoftoevoersysteem.

Dit is echt niet te vergelijken met rijden met verouderde remvloeistof, water is niet samenpersbaar. Lucht wel en hij zal zeer slecht remmen naarmate dat het erger is..
De mate hangt ook af van waar de luchtbel zit...
Als je vaker aan remmen werkt zal je ongetwijfeld ooit een klein luchtbelletje in de leiding gehad hebben en weten hoeveel slechter deze gaat remmen. Zeker als het systeem warmer wordt en de luchtbel verder uitzet. ...

De term is wel degelijk terecht aangezien dat het een discussie over raceremvloeistof is en het kookpunt van de vloeistof en dus het punt waar vapourlock optreed het voornamelijkste verschil is...
 

Cordoba

Forumguru
@Spierings Water wordt wel als onsamendrukbaar gezien, maar stoom (waterdamp) niet, en met het verschil in kookpunt tussen water en remolie... Wat het niet verplaatsen van een dampbel door de hoofdremcilinder betreft: dat klopt in principe, maar tegelijkertijd is het ook zo, dat de hogere druk die door de hoofdremcilinder op de vloeistof wordt gezet, ook kan zorgen dat de dampbel weer vloeistof wordt (zelfde idee als een snelkookpan, die ook een hogere kooktemperatuur bereikt door hogere druk). Dat imploderen van dampbellen kan ook nog beschadiging in je remsysteem veroorzaken, dus is ook iets wat je absoluut niet wil.

Uiteindelijk, zijn we het niet zo heel erg oneens: het is vooral een kwestie van benaming en vanaf welke kant je het verschijnsel benadert.
 

turboturbo

Forumguru
Is het nog aan te raden om een setje nieuwe ontluchtingsventielen klaar te hebben liggen?

Ik begreep dat die nog wel eens verstopt kunnen raken door vuil en/of roest. In het laatste geval is het aan te raden dat ventiel te vernieuwen.

Ook even de koppelingscilinder meenemen

Dit is nieuwe informatie voor mij, dus was me er even in aan het verdiepen. Het is overigens zo dat het koppelingspedaal een beetje stug aan voelt soms. Wellicht dat dit samen valt met de oude olie in de cilinder. Die wordt vaak niet mee vervangen met de remvloeistof (de vloeistof in de koppelingscilinder gebruikt hetzelfde reservoir begrijp ik nu) en de oudste en vuilste olie blijft hier achter omdat het vuil naar het zwaarste punt zakken (en dat zou in de koppelingscilinder zijn)

Zit dat ventiel bij het pedaal zoals hieronder afgebeeld? (n.b. mijn Octavia heeft geen 4x4 / 6 versn.bak)


ontluchter.png
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Andere ventielen heb je nog cht niet nodig, worden echt zelden vervangen..

Ontluchter van de koppeling zit op de bak waar de slave/werk cilinder zit.
 

turboturbo

Forumguru
Ontluchter van de koppeling zit op de bak waar de slave/werk cilinder zit.
Oké bedankt :thumbsup:

Wat zijn typisch plekken waar die slave cilinder zit (noem je dat nu niet juist een master cilinder?)

Welnu, ik kan het tijdens de cursus vragen of de plek aangewezen kan worden.
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Master is degene welke de opdracht geeft (bij pedaal) en slave is degene die doet waartoe hij opdracht krijgt (bij koppeling)

Zit gewoon boven op bak, gewoon de leiding volgen. Kan niet missen..
 

turboturbo

Forumguru
Update: verkeerde blokjes :facepalm:


De nieuwe blokken zijn anders van vorm en anders qua afmeting....
En wat ik ook wel jammer vond, was dat ik niet wist dat je de afdekplaatjes (die tussen de klauw en de blokken zitten) ook apart moet bestellen. Ik heb nu de oude maar her-gebruikt.


Kan iemand me helpen met de juiste blokken voor de vóóras?

Het gaat om de schijven met een diameter van 288mm.

Ik heb vandaag de volgende foto's gemaakt.

Oude blokjes:

Blokjes3.jpg

Blokjes4.jpg

Blokjes2.jpg

Op de foto: een van de nieuwe, verkeerde blokjes links. Daarnaast rechts het oude blokje.

Wat je niet ziet op de foto is dat het nieuwe verkeerde blokje ook 3 ijzeren voetjes / haken heeft die haaks naar achteren wijzen. De huidige blokken hebben ook dat niet.

Blokjes1.jpg

EDIT: heb ik dan misschien deze nodig?

Hoogte: 74mm
Breedte: 156mm

https://www.winparts.nl/remsysteem/...hijfrem-voor-0-986-494-018-bosch/p170199.html

Schermafbeelding 2016-04-10 om 20.27.30.png

Ik zie nu dat Mister-Auto de juiste maat ook helemaal niet heeft van het merk Bosch (dat zou nl. 0 986 494 018 moeten zijn) maar wel de verkeerde maat dus. Van ATE krijg ik wel de grotere blokken van 74mm hoog te zien.
Dus dat heeft me ook op het verkeerde been gezet.


Achterzijde is inmiddels succesvol vernieuwd:

disc_rear_new.jpg

Ook leuk om een keer gezien te hebben: de ABS sensor + ring:

ABSsensor.jpg

De sensor en de ring waren aan één zijde bij bij één wiel aan de achteras heel erg vuil van het remstof & roest. Ik had wel eens gelezen over vuile ABS sensoren, dus die maar meteen goed schoongemaakt met remmen reiniger en de ring goed schoongeveegd met een staalborstel (en telkens al het remstof weer goed wegblazen)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Update 2: ook de vóóras is inmiddels vernieuwd. De blokjes uit de post hierboven waren gelukkig de juiste qua afmetingen.

En ja hoor - kwam ik er bij het 2e voorwiel achter dat ik tóch remblokjes mét slijtage indicator nodig had.... Dat zit dus kennelijk maar aan één zijde (1 wiel) en dat was nu nét niet het wiel dat ik vorige week los had gehaald.

Dus tip; check wat voor remblokjes je hebt bij het wiel aan de bestuurderskant!

Ik heb het nu zo opgelost dat ik de oude stekker + draadjes heb laten zitten en die heb kortgesloten (de stekker simpelweg niet terugplaatsen zorgde voor de melding 'remblokken versleten' op m'n dashboard)

Hoop niet dat dit APK afkeur is.....? Zo wel, dan moeten er maar weer nieuwe blokjes op over een paar maanden.

Verder kon ik de remzuigers netjes terug draaien met een grote lijmtang en een blokje hout ertussen. In tegenstelling tot de klauwen aan de achterzijde, hoeven die niet gedraaid te worden tijdens het indraaien!

image.jpeg

De remschijven zowel aan de achterzas als aan de vooras zijn volledig gecoat. Ik hoop dat roestvorming zo lang mogelijk uit blijft; dat scheelt een hoop soppen aan de velgen!

image.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Die remschijven, worden die geleverd met zonnebril? :cool: 't Is dat er afdrukken van vuile vingers op de schijf zitten...

Overigens apart dat je alleen linksvoor een slijtage-indicator hebt, en dus ook niet op de achteras.

ABS-ringen ook gelijk een beetje schoongemaakt? (opeenhoping vuil in die ringen, wil nog wel eens storingen veroorzaken)
 

turboturbo

Forumguru
Oh dat is wel een opluchting dat het verder geen gevolgen heeft voor de APK...:koffie:

Dat er op de achteras geen indicator zit, heeft misschien te maken met dat ze nauwelijks slijten / gebruikt worden.

ABS-ringen ook gelijk een beetje schoongemaakt? (opeenhoping vuil in die ringen, wil nog wel eens storingen veroorzaken)
Jazeker! Ik heb er flink op staan borstelen. Vooral één kant (wiel) aan de achterzijde was flink verstoft / vervuild en zaten sommige gaatjes bijna dicht. Ook de sensoren heb ik meteen goed schoongemaakt; dit gaat het beste met een tandenborstel maar daar had ik niet op gerekend en dus niet bij me. Maar met een hoop remmenreiniger en een oude lappen (eromheen moffelen en dan poetsen maar à la wedgie methode :) ) kwam ik een heel eind.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Indicatir is inderdaad geen afkeur voor ABS.
Er zijn veel automerken die alleen maar aan de voorzijde op 1 wiel een slijtage indicator hebben.
De schijven op de achterzijde hebben nagenoeg niets te lijden gezien de remkracht verdeling
 

turboturbo

Forumguru
Op naar de volgende klus: remklauwen spuiten / verven (zilver of zwart) :)

Ps heb de wielbouten ook ontvet, schoongemaakt met de staalborstel en ontroest door ze in de coca cola te leggen. Vooral van dat laatste knapten ze enorm van op moet ik zeggen! Zijn nu weer antraciet van kleur ipv bruin roest. Beetje autistisch misschien :geek: maar je krijgt zoveel bruine zooi van dat roest en kopervet op je velgen :tongue:

Ik heb nu ATE platilube gebruikt als smeermiddel ipv kopervet (uiteraard niet op de bouten zelf, maar op de contactpunten van de remblokken en remzuiger en remklauwdelen, schijf op naaf en wiel op schijf) en dat is een mooi kleurloos vet. Kopervet komt er bij mij voorlopig niet meer in....

image.jpeg
 

ertromp

Forumguru
Voor gebruik van eventueel vet op dat soort delen is keramisch vet de ideale oplossing. Dat verstoord de ABS sensoren ook niet.
Kost wat maar dan heb je ook wat :D
 

turboturbo

Forumguru
Is die ATE plasti lube keramisch? :lezen:

Ik heb de geleide bussen er ook mee ingevet. Heb ik daar verstandig aan gedaan? Of moet ik dat nog eens over doen met iets anders (is niet zoveel werk)
 

Cordoba

Forumguru
...
Er zijn veel automerken die alleen maar aan de voorzijde op 1 wiel een slijtage indicator hebben.
De schijven op de achterzijde hebben nagenoeg niets te lijden gezien de remkracht verdeling

Precies daarom verbaast het me Erik: als je een aantal keren de remblokken voor hebt vervangen, is ooit een keer de achterkant aan de beurt, en het zou wel toevallig zijn, als dat min of meer samenvalt met de voorste remblokken. Ik weet niet of dit bij auto's van een later productiejaar is veranderd?
 

ertromp

Forumguru
Precies daarom verbaast het me Erik: als je een aantal keren de remblokken voor hebt vervangen, is ooit een keer de achterkant aan de beurt, en het zou wel toevallig zijn, als dat min of meer samenvalt met de voorste remblokken. Ik weet niet of dit bij auto's van een later productiejaar is veranderd?
Iedere 2 jaar zou je toch al preventief je Remolie moeten verversen Gert. Dat zal zeker binnen de slijtagegrenzen van de achterste remblokken liggen. Bij die verversing heb je toch de wielen er af en kun je gelijk de dikte van de blokken achter controleren.
Die voorste blokken kunnen bij een beetje km vreter en bij behoorlijke slijtage sneller vervangen worden dan dat de remolie ververst wordt

Zelf wel een gedaan Gert de remolie ververst en blokken verwisselt?
 
Bovenaan Onderaan