Welk type remschijven en blokken? Verversen remvoeistof incl. koppelingscylinder

turboturbo

Forumguru
Ik heb er ook vaker besteld hoor, ook wel zonder problemen, maar je moet geen haast hebben met de spullen thuis te hebben. Plus je moet erop rekenen dat als iets niet op voorraad is, de voorbereiding enorm lang duurt / het lang duurt voordat dat duidelijk is en je uiteindelijk een incomplete bestelling thuis krijgt.
 

Cordoba

Forumguru
OK, omdat je het over race-remolie had, was ik er vanuit gegaan dat je DOT5 had gekozen. DOT5 is iets duurder, maar nog steeds betaalbaar, en bij meer dan gemiddeld gebruik van je remmen net even beter. (wordt dus soms ook voor wegauto's gekozen, zeker als ze af en toe het circuit opgaan, of de Nordschleife)
 

Spierings

Forumguru
Je moet er ook rekening mee houden dat niet alle typen remvloeistof te mengen zijn....

@Cordoba Jij bedoeld waarschijnlijk dot 5.1 deze mag je wel mengen, dot 5 niet.

Een DOT 5.1-remvloeistof is gebaseerd op polyethyleen glycol, net als DOT 3- en DOT 4-remvloeistoffen. Wie bekend is met remvloeistoffen, weet dat die niet te combineren zijn met de op siliconen gebaseerde DOT 5-remvloeistoffen, die wel in klassiekers en een deel van de Harley-Davidsons gebruikt worden.

DOT 5 is anders
Het verschil: de op polyethyleen glycol gebaseerde remvloeistoffen zijn hygroscopisch, ze trekken water aan. Dat water lost op in de remvloeistof en verlaagt het kookpunt. De (paarse) op siliconen gebaseerde DOT 5-remvloeistof trekt geen water aan. Komt er toch water in zo’n systeem, bijvoorbeeld tijdens het vullen, dan lost dat water niet op. Dat zorgt dan voor corrosie in het remsysteem en vroegtijdig falen door het lage kookpunt van water. Voordeel van DOT 5 is wel dat het niet giftig is, bij knoeien de lak niet beschadigd en de viscositeit ook bij extreme temperaturen stabiel blijft.

Glycol en siliconen niet mengen!
Kortom, de Universal DOT 5.1 ESP gaat prima samen met DOT 3 en DOT 4, maar niet met DOT 5. Wie dat toch probeert, merkt dat de combinatie van polyethyleen glycol en siliconen een sludge vormt die het hydraulische systeem verstopt. Overstappen van het een op het ander kan alleen na intensief spoelen met een bijvoorbeeld een remmenreiniger die geen residu nalaat.

Hete remvloeistof
Ten derde, de kwaliteit van remvloeistof. Moeten we ons daar nu echt zo druk over maken? Als we willen dat het ESP goed werkt wel. Maar er is nog een puntje. Een deel van de warmte die de remmen opnemen, wordt via de remblokken overgedragen aan de remvloeistof. Gaat die daardoor koken, dan verliest de remvloeistof zijn functie. Als de bestuurder het rempedaal intrapt drukt hij alleen maar dampbelletjes samen. Een verse DOT 5.1 remvloeistof heeft een kookpunt van minimaal 270°C. Dat is zelfs onder extreme omstandigheden ruim voldoende en ook beduidend meer dan dat van een DOT 4 (230°C) of een DOT 3 (205°C).
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Spierings Het verschil tussen 5 en 5.1 ken ik in deze betekenis niet. Niet mengen, betekent dat ook dat je een systeem dat met DOT4 is gevuld, en waar je de remolie volledig gaat vernieuwen, ook niet met DOT5 mag vullen (omdat er altijd iets achterblijft in het systeem).
 

Spierings

Forumguru
Volgens mij niet, de rubbers in het systeem kunnen er ook niet tegen heb ik eens ergens gelezen... Bij mengen zwellen alle rubbers op, dus als je dot 5 wilt moet het hele systeem uit elkaar en alle pakkingen en seals vervangen....

Maar waarom zou je dot 5 willen, de 5.1 is beter....
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik zie idd dat dat 'race remvloeistof' een andere van ATE is. Dus niet alle blauwe flessen van ATE zijn 'race' :geek:

Ik ben uitgegaan wat er in mag volgens het boekje, daar staat zowel de DOT als een andere code gespecificeerd.

Durfde het niet aan om zonder vooronderzoek zomaar andere remvloeistof te kiezen dan voorgeschreven. Als ik de posts hierboven lees, wordt mijn vermoeden bevestigd.

Ik vind de remprestaties van mijn Ovtavia maar matig. Dus een 'race' remvloeistof die helpt betere remprestaties te leveren staat evt nog wel op de verlanglijst. Maar zoals gezegd moet ik eerst nog eens uitzoeken of dat wel zomaar kan allemaal. Als ik de posts hierboven lees, merk ik al dat je niet zonder meer eea kan vervangen...

En wie weet wat nieuwe remschijven + blokken + nieuwe remvloeistof rondom al gaan opleveren aan verbeterde remprestaties.
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Ik vind de remprestaties van mijn Ovtavia maar matig. Dus een 'race' remvloeistof die helpt betere remprestaties te leveren staat evt nog wel op de verlanglijst. Maar zoals gezegd moet ik eerst nog eens uitzoeken of dat wel zomaar kan allemaal. Als ik de posts hierboven lees, merk ik al dat je niet zonder meer eea kan vervangen...

En wie weet wat nieuwe remschijven + blokken + nieuwe remvloeistof rondom al gaan opleveren aan verbeterde remprestaties.
Een remvloeistof doet niks met je remprestaties... Het is gewoon een middel om de remkracht over te brengen... Enigste verschil is dat een "race" remvloeistof een hogere temperatuur aan kan. Iets waar je met een straat auto niks aan hebt.

Remmen van een standaard Octavia zouden het gewoon goed voldoende moeten zijn, en ik denk dat het vervangen wel het gewenste resultaat zullen geven..
 

turboturbo

Forumguru
In de link die ik op pagina 1 plaatste, beweert de schrijver dat race remvloeistof, of in elk geval een A merk, wel degelijk merkbaar is voor de gewone burger:
  • BRAKE FLUID


  • If you want to improve your braking power on a budget, try using a Performance brand of Brake fluid and bleed your brakes. it makes alot of difference!

  • Chances are your fluid now is old and has absorbed some water and air and is not as good as it should be so the pedal will feel spongy. Sort this by bleeding your brakes and use a decent brand of fluid, ATE Super Blue Racing sounds good, and it's blue! how cool is that! anyway, it does make it easier to see when the new fluid has come through, and it has a low viscosity, it resistant to absorbing water, and has a boiling point of 200°C, which means less brake fade. another one is Castrol SPF Racing, it's expensive though!

Welnu, iedereen roept wel eens wat natuurlijk dus weet ook niet wat dat advies waard is, maar ik was wel bereid dat eens voor mezelf uit te willen proberen, ooit....
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Dat is als je het vergelijkt met oude remvloeistof waar al het nodige vocht in zit.

Maar een remsysteem werkt met vloeistof verplaatsing. Vloeistof is niet samenpersbaar, dus het maakt weinig uit of je a of b gebruikt.. Enigste wat uitmaakt is de viscositeit en de eigenschappen ( hoe deze op temp en corrosie reageerde bijvoorbeeld). Water zou bijvoorbeeld door de temperatuur gaan koken, waardoor je luchtbellen krijgt (voor lock).
 

turboturbo

Forumguru
Aangezien er geen historie bekend is, is de kans groot dat de remvloeistof al nodig aan vervanging toe is.
Het hoge vochtgehalte zou dan idd een verklaring kunnen zijn voor de matige remwerking misschien (tezamen met versleten schijven + blokken)
 

Spierings

Forumguru
Vaak maakt dat al een groot verschil..

Ook even de koppelingscilinder meenemen als je een vacuüm ontluchter hebt..
Vooral bij oude auto wil daar zeer vuile vloeistof zitten omdat deze vaak niet ververst wordt...
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij niet, de rubbers in het systeem kunnen er ook niet tegen heb ik eens ergens gelezen... Bij mengen zwellen alle rubbers op, dus als je dot 5 wilt moet het hele systeem uit elkaar en alle pakkingen en seals vervangen....

Maar waarom zou je dot 5 willen, de 5.1 is beter....

Een beetje vergelijkbaar met verkeerde koelvloeistof, of synthetische/minerale olie dus (kans op ongewenste interactie met kunststoffen/rubbers in afdichtingen e.d.).

Dat betere remvloeistof voor een straatauto niets extra doet, ben ik niet helemaal met je eens. Als je bijvoorbeeld met een zware caravan de bergen in gaat, zou je daar best wel eens profijt van kunnen hebben (en natuurlijk als je een keer het circuit op gaat of iets dergelijks). Dat je er met een normaal rijgedrag en normale omstandigheden weinig of niets van merkt ben ik weer volledig met je eens. En inderdaad gewoon oude remvloeistof vervangen door nieuwe, kan soms al een behoorlijk verschil geven, en als je dan ook nog eens nieuwe remblokken, schijven en voeringen monteert, dan heb je een totaal andere auto als het over remmen gaat.
 

Cordoba

Forumguru
Bij trommelremmen heb je remvoeringen (zeg maar tegenhanger van de remblokken bij schijfremmen). Dat zijn dus die 2 halve maantjes in de remtrommel die bij remmen tegen de buitenkant (aan de binnenzijde) van de remtrommel gedrukt worden.
 

Spierings

Forumguru
Als je bijvoorbeeld met een zware caravan de bergen in gaat, zou je daar best wel eens profijt van kunnen hebben (en natuurlijk als je een keer het circuit op gaat of iets dergelijks).
Als je met de caravan je remmen zo heet strookt in de bergen dat remvloeistof iets uit maakt zal in bijna alle gevallen nog eerder de remvoeringen van de caravan eraf klappen of verbranden dan dat je met de auto remmen vapor lock krijgt. Zie dit regelmatig in de werkplaats, sommige mensen kunnen niet in de bergen rijden met een caravan. Deze gaan continu op de rem hangen bij afdalen i.p.v. op en af de rem...
Met verbrande of loskomende voeringen als resultaat..

Als je met een standaard auto circuit gaat rijden zal je er ook achter komen dat niet alleen de vloeistof een probleem geeft maar dat je ook je hele remmen aan gort trapt...
 
Bovenaan Onderaan