Wel of geen slippende DSG

TurboT

Forumguru
Als je de DSG als unique selling point gaat verkopen dan moet het product als een huis staan. Want waarom koop je anders een DSG. Alle ogen zijn daar op gericht.

Dus men is terecht kritisch. Als men niet tevreden is dan is het een big dissattifier en is de kans groot dan je een DSG niet meer koopt. Dat heb ik namelijk.

Probleem is dat VAG zelf niet weet hoe zij dit goed op kunnen lossen.
 

Joh@n

Forumguru
Ik vraag me bij dit sales ook af of alle dsg-bakken centraal in één fabriek worden gemaakt voor alle VAG-merken, of dat er meerdere centrale dsg-fabrieken zijn, of misschien zelfs per merk apart? En als er meerdere produktielocaties zijn, is de kwaliteit dan echt overal gelijk (zou in theorie wel moeten natuurlijk) of zit daar stiekum toch verschil in?
Zoals ik het lees in het door mij gelinkte artikel worden er in Tsjechië niet alleen bakken voor Škoda's gemaakt:


Sinds de start van de fabricage in september 2012 is de automatische zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling leverbaar voor talrijke ŠKODA modellen, maar wordt de transmissie ook gebruikt voor andere voertuigen van de Volkswagen Group.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat ook ik het een matig product vind, moge duidelijk zijn. Het ging echter om echte problemen met de bak. En daarop richtte zich mijn relativering. Wat mij betreft is het matige product alleszins acceptabel, mits voorzien van software aanpassing. Maar dat is eigenlijk natuurlijk ook te gek voor woorden.
 
Ik vraag me bij dit sales ook af of alle dsg-bakken centraal in één fabriek worden gemaakt voor alle VAG-merken, of dat er meerdere centrale dsg-fabrieken zijn, of misschien zelfs per merk apart? En als er meerdere produktielocaties zijn, is de kwaliteit dan echt overal gelijk (zou in theorie wel moeten natuurlijk) of zit daar stiekum toch verschil in?
Een monteur bij een dealer wist mij ooit te vertellen dat de toleranties op bakken voor de "goedkopere" merken van de groep (Skoda) anders zijn dan voor de "dure" merken van de groep (Audi). Dit n.a.v. mijn opmerking dat de Audi leenauto die ik had een stuk beter reed. Wellicht waar, wellicht een manier om van mijn "gezeur" af te zijn. Wellicht beide ;)
 
Overigens gisteren en afspraak gemaakt bij een andere dealer, slip was gisteren weer erger (vandaag gek genoeg weer iets minder erg). Kan er over twee weken terecht, benieuwd wat hier de diagnose gaat zijn.

Rij nu 7000km met deze koppeling en tijdens/na een lange rit meermaals gehad dat de toeren ineens flink stegen, ik het gas iets los liet en de bak toen met een harde schok aangreep.

Ik heb ook het idee dat ik een of meer lagers kan horen, dus dat ook maar direct melden.
 
Ik merk dat de dsg in mijn Octavia FL 1.4 deze week beyter schakelt. Zal dit door het warme weer komen? Meer mensen die hier baat bij hebben?
 

Rofffel

Forumguru
Vandaag moest een inimini stukje omhoog rijden (hellingproef tijdens rijden zeg maar).
De koppeling reageerde heftig en bij uitstappen rook ik een sterke verbrande koppelinglucht.
Moet ik me al weer zorgen gaan maken?
 

CDK

Forumguru
Moet ik me al weer zorgen gaan maken?

DQ200 droge 7 bak zeker?
Ben er bang voor, maar het hoeft niet hoor. Je kan de zelftest eens doen?

Je kan dan het beste even de 4e versnelling selecteren, de 4e versnelling maakt namelijk gebruik van de 2e koppeling en dat is de koppeling die het meest te lijden heeft. Duw de pook vanuit de D stand handmatig naar rechts en geef rustig gas, vanaf ongeveer 1700rpm moet je dan vol accelereren maar NIET de kickdown intrappen, dus NIET door de klikstand in je gaspedaal!! Let hierbij goed op je toerenteller, als je deze ineens omhoog ziet schieten (of sprongetjes ziet maken) en vervolgens weer terug ziet zakken dan is het tijd om je beurs te trekken voor een nieuwe koppeling :jaja:
 

CDK

Forumguru
@Corné de Kluijver klopt de 4 wel? Ik en anderen hebben dacht ik juist problemen in 3/5. Bij mij treed het gebrom en geslip voor in de oneven versnellingen.

Oneven versnellingen is 1e koppeling en even versnellingen de 2e koppeling. De meeste slijtage problemen doen zich voor bij de 2e koppeling en dus de even versnellingen.
 

0ri0n88

Forumguru
Inderdaad het is 9 van de 10 x de 2e koppeling. Komt ook met het omhoog rijden wilde die waarschijnlijk alsnog in zijn 2 wegrijden en vandaar de moeite en het de verbrande geur. In dat soort situaties kan je met een niet aangepaste dsg beter handmatig schakelen en hem in zijn 1 houden om dit te voorkomen.
 

Rofffel

Forumguru
Klopt Johan. De eerste versnelling slipt en die slijt het hardste. Daarmee heb je dus de plaat van de 1-3-5-7 die slijtage vertoond.
Maar ik kan natuurlijk beide methodes even toepassen.
 

CDK

Forumguru
Klopt Johan. De eerste versnelling slipt en die slijt het hardste. Daarmee heb je dus de plaat van de 1-3-5-7 die slijtage vertoond.
Maar ik kan natuurlijk beide methodes even toepassen.

Bij niet aangepaste software is de meeste slip normaliter in 2, dat komt door het bij te lage toeren doorschakelen naar 2 en dus vaak slippend rijden net na het overschakelen en bij filerijden vrijwel permanent. Wellicht is er bij jou / jullie dan iets anders aan de hand? Clampforce verhogen zou wellicht een oplossing kunnen zijn.
 

Rofffel

Forumguru
Ohja klopt.
Ik heb de mijne al laten aanpassen maar lijkt er niet beter op te worden.
Koppeling was vervangen. 2 maanden later naar TVS gegaan maar koppeling was op dat moment al aardig gesleten volgens hen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

dvdlely

Forumguru
Mijn achteruit versnelling is nu sinds een aantal dagen vreemd aan het doen. Alsof je.hem in zn achteruit zet zonder te koppelen. Het is zelfs zo erg, dat de LM mijn O3 (huilt) deze week nog in gaat nemen en ik een tijdelijke auto krijg (VW Golf of A3) totdat mijn Tiguan geleverd wordt. Dus dat kan nog wel even duren.... :(:(:( dus ik moet ineens vervroegt afscheid nemen van mijn Octavia
 

Rofffel

Forumguru
Ik zie geen onderschriften op mijn telefoon, dat ding dat ik altijd gebruik om te surfen ;)
Maar dat is dan op zijn minst een ongebruikelijke klacht.
Neigt in de mechatronic te zitten.
 

dvdlely

Forumguru
Ik zie geen onderschriften op mijn telefoon, dat ding dat ik altijd gebruik om te surfen ;)
Maar dat is dan op zijn minst een ongebruikelijke klacht.
Neigt in de mechatronic te zitten.
Klinkt soms zelfs alsof de tandwielen om je oren vliegen. Helaas niet meer zoals het was... beetje jammer om zo 4 jaar karren met de O3 te eindigen:(
 
Hoe zijn de ervaringen nu sinds de kou haar intrede weer doet? Zijn er inmiddels al geschikte oplossingen beschikbaar?
Tussen juli en november zie ik weinig berichten meer in het topic namelijk.
Deze vraag stel ik niet voor niks..

Hier is de ellende sinds vorige week begonnen. O3 elegance business DSG7 uit 2015. Vooral de 3e en 5e versnelling slippen, bonken en ook stinkt het regelmatig naar de plaatjes..
Nu 150k gelopen.

Ook al een probleem gehad met een slechte lager in de spanrollen, waardoor de distributieriem bijna aan gort was. Net optijd erbij.

Auto nu 1,5 maand in bezit dus nog weinig rijplezier gehad.. gelukkig de riem onder garantie vervangen. Waterpomp en dergelijke uit coulance ook direct meegenomen. Dat dan wel weer.
Dinsdag naar de dealer en hopen dat de koppeling ook onder garantie wordt vervangen.

Enigzins spijt van de overstap
 
Bovenaan Onderaan