Wel of geen PHEV i.c.m. caravan?

TacovV

Lid
Goedemiddag,

Wij zijn momenteel aan het kijken naar een opvolger voor onze huidige Superb uit 2018 (benzine) met 132.000 km op de teller.
Interesse gaat uit naar een Superb en/of Kodiaq. Zijn ontzettend tevreden over de rijeigenschappen, ruimte en prijs/kwaliteit van onze huidige auto.
Probleem is dat wij niet echt de knoop door kunnen hakken of het een PHEV of benzine variant moet gaan worden.
Kodiaq Phev is financieel gezien nog niet haalbaar voor ons...maar bezine zou een optie zijn.

Wij trekken zo'n 3 x per jaar een caravan van 1300 KG en rijden 1 x per jaar een lange rit naar Spanje.
Wij rijden dagelijks korte stukjes van zo'n 15 km woonwerk verkeer ( ja, de fiets wordt ook gebruikt), hebben 13 zonnepanelen,
mogelijkheid tot laden op de eigen oprit, rijden 15.000 km per jaar.

Zijn op zoek naar een auto bouwjaar rond 2021, max. 80.000 km op de teller en een prijs van max. 30.000 euro.
Beleid van de overheid (onzekerheid), eventuele accu degradatie (ook bij inruil later), bagageruimte i.r.t. extra batterij, trekvermogen bij lege accu zijn zaken welke ons parten spelen....

Wat zouden jullie adviseren en/of zijn er ervaringen met soortgelijke omstandigheden ?
Is het mogelijk om de accu de gehele rit naar Spanje te blijven benutten (zonder extra te laden onderweg) zodat er altijd wat extra vermogen bruikbaar is of is
deze op een gegeven moment leeg en is het batterijpakket qua gewicht i.r.t. de 1.5 bezine motor dan eerder een last ?

Jullie mening en advies wordt gewaardeerd !

Vriendelijke groet,

Fam. van Vuuren

andrehj

Forumguru
@TacovV Wat is er mis met je huidige Superb dat een andere wilt? Je auto is pas 7 jaar oud! Wij rijden al 14 jaar in dezelfde Superb en dat bevalt nog prima. Hij heeft ons nog nooit laten staan, dus met de betrouwbaarheid zit het ook wel goed.
Een investering in iets anders voelt als veel geld in het putje kieperen. En hoe ik ook reken, het kan echt niet uit om de S2 nu voor een PHEV of EV in te ruilen. Blijven rijden bespaart honderden euro's per maand.

Als je een auto van 7 jaar oud vervangt door eentje van 4 jaar, dan is er over het algemeen maar eentje die er financieel (veel) beter van wordt, en dat is de dealer of handelaar die 5 k€ verdient op het doorschuiven van die twee auto's.

Mijn advies zou dus zijn om nog lang van je huidige S3 te genieten.

TacovV

Lid
Goedemorgen Andrehj,

Waardevol advies uiteraard en in essentie heb je denk ik volkomen gelijk.
Doorrijden is een optie, de Superb is in prima staat maar het geeft ons doorgaans een beter gevoel om met een iets jongere auto met minder kilometers op pad te gaan. Ik heb mij nog niet verdiept in eventuele afschrijving/inruilwaarde als wij langer doorrijden maar ik vrees dat wij aanzienlijk minder terug krijgen over een jaar of twee voor de Superb met een km-stand die 30.000 hoger is.

marco_b

Forumguru
Ik rij nu 3 jaar met een PHEV in combinatie met caravan. Eerste 2 jaar was met een Tucson met een redelijk grote benzinetank. Huidige auto heeft een tank van 35 liter en dan sta je wat vaker stil om te tanken.
zou zelf wat langer willen doorrijden, mijn vrouw vindt het een uitkomst. Ik heb wel een jerrycan met brandstof (10 liter) wanneer ik onverhoopt geen tankstation zou tegenkomen.

ik rij op zo’n stand dat er altijd elektra beschikbaar is.

résumé: ik zou niet anders meer willen. Helaas binnenkort verplicht volledig elektrisch.

IMG_2622.jpeg ie overigens dat mijn onderschrift niet meer klopt. Ik verband met wijziging werkgever een andere auto gekregen (ook PHEV). De Mercedes mocht ik niet meenemen helaas.

Tman0961

Forumguru
Ik heb een Superb iV. Vorig jaar gekocht met min of meer dezelfde voorwaarden jij schetst. Ik heb van het voorjaar een caravan getrokken met max gewicht van 1300kg en eigen gewicht van 970kg. Ik heb hiervoor de sport functie gebruikt. In deze stand blijft de motor aan door de tuning die ik erop heb laten zetten. Daarnaast wordt de accu waar mogelijk bijgeladen en kun je in de sportstand over beide aandrijflijnen beschikken, daarmee trek je de caravan makkelijk.

Over batterij degradatie kan ik weinig zeggen behalve dat die van ons met bijna 20k kilometers gereden afgelopen jaar waarvan tenminste 3/4 elektrisch vanwege korte afstanden, nog een SOH heeft van 90%.

In dit draadje heb ik eea bijgehouden over mijn wagen:

Slider

Forumguru
Wij rijden dagelijks korte stukjes van zo'n 15 km woonwerk verkeer ( ja, de fiets wordt ook gebruikt), hebben 13 zonnepanelen,
mogelijkheid tot laden op de eigen oprit, rijden 15.000 km per jaar.
Ik zat pas ook deze overweging te maken en heb niet eens een oprit en maar 8 panelen op het dak. Kan wel voor het huis op straat staan.
En openbare laadpaal overkant van de straat.

Beleid van de overheid (onzekerheid)
Welke onzekerheid bedoel je dan?

Over 4 dagen (1 Jan 2026) betaal je 100% wegenbelasting (nu nog 75%) voor PHEV's tussen 0 en 50 gr/km uitstoot.
Dan wordt een PHEV Superb met zijn enorm gewicht echt flink duurder per maand.
Nu betaal je voor Noord-Holland voor je Superb nog €64 per maand, dat wordt €98 per maand voor de PHEV vanaf 2026. Meer dan 50% duurder.

Ik kan dat verschil met openbaar opladen niet compenseren met 100% elektrisch rijden helaas. Daarmee was de zoektocht meteen ten einde, met de hogere wegenbelasting gaat de vlieger niet meer op.

Maar het opladen thuis, dat kan vanwege de zon alleen overdag wanneer je naar werk bent met de auto? En dan nog werkt dat alleen in de goede maanden, de andere helft moet je nog openbaar laden.

bagageruimte i.r.t. extra batterij, trekvermogen bij lege accu
Kofferbak in beide is 660L, dus geen effect.
Op de benzine motor heb je meer vermogen en koppel met de PHEV dan je nu hebt in de Superb 1.4 TSI, dus dat zit ook wel goed.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Over 4 dagen (1 Jan 2026) betaal je 100% wegenbelasting
Tsja dat had je kunnen weten, zo gaat het met alles !
We worden gepaaid met subsidies en als er genoeg zieltjes zijn gewonnen dan gaan we de subsidies weer terug verdienen...
Zo gaat het met zonnepanelen, met gas was dat vroeger ook al zo
En deze wijze zal nooit veranderen.....

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Alleen in 2026 nog een (klein?) voordeel(tje) voor de thuisladers met zonnepanelen die niet overgegaan zijn op 'dynamisch': komend jaar wordt er nog gesaldeerd.

andrehj

Forumguru
Waardevol advies uiteraard en in essentie heb je denk ik volkomen gelijk.
Doorrijden is een optie, de Superb is in prima staat maar het geeft ons doorgaans een beter gevoel om met een iets jongere auto met minder kilometers op pad te gaan. Ik heb mij nog niet verdiept in eventuele afschrijving/inruilwaarde als wij langer doorrijden maar ik vrees dat wij aanzienlijk minder terug krijgen over een jaar of twee voor de Superb met een km-stand die 30.000 hoger is.
Uiteraard. Maar de nieuwere Superb die je wilt gaan kopen schrijft nog veel harder af. Ga er maar eens aan rekenen. Des te nieuwer de auto, des te harder hij afschrijft. Zolang je oudere auto dus geen problemen veroorzaakt of hoge reparatiekosten heeft is die altijd goedkoper dan een nieuwere.
En als je dan (net als wij) ook nog niet zoveel kilometers rijdt, dan moet je al erg veel goedkoop laden om eerst de extra MRB van de zware PHEV terug te verdienen voordat je ook daar goedkoper uit bent.

En dan heeft die PHEV nog extra nadelen t.o.v. je huidige TSI:
- Minder bagageruimte (510 liter voor de iV i.p.v. 660 liter voor de TSI).
- Geen reservewiel
- Kleinere benzinetank
- Complexere techniek, je hebt alle componenten van een ICE én die van een EV. Die kunnen ook allemaal stuk...

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan