Wel of geen Panoramadak ?

Bakkertje

Forumguru
@leon-cupra ik heb ACC zonder DSG, maar zou ook eigenlijk niet meer zonder willen.
Die ene keer dat je harder dan 160 km/uur kan en mag rijden is verwaarloosbaar. Nog even los van het feit dat je boven de 160 toch al beter zelf gas kunt geven en goed op moet letten. (dat geldt net zo goed voor een normale CC). En bij 160 rem ik liever zelf.
Oh ja en (mijn auto in ieder geval) boven de 160 km/uur wordt er sowieso weinig gecruised, want je verbruik neemt dan exponentieel toe. Mijn ervaring is dat 160 een prima tempo is waarbij je en opschiet, nog normaal op kunt letten en je verbruik nog binnen de perken valt.
 

leon-cupra

Forumguru
@Bakkertje , denk dat het nog efficienter en handiger is met een dsg. Als je moet vertragen van vb 120 naar 50, ga je moeten schakelen en valt de CC in principe uit (of zie ik dit verkeerd). Een dsg kan gewoon verder doen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Sinds ik op mijn vorige wagen een panodak heb gekozen (geen VAG) wil ik niet anders meer. Wanneer je in de stad rijdt is het dak en één of meer ramen open heerlijk en veel gezonder dan airco en op de snelweg eigenlijk ook altijd kiepstand voor ventilatie of zelfs open. Als het regent kan de kiepstand worden gebruikt en als de zon schijnt lekker de zon op je bol. Bij mijn vorige wagen (Megane Estate) was er aanzienlijk minder hoofdruimte, maar bij de O3 heb ik ruimte zat met mijn 1.85 m. Ik schat in dat je tot 1.90 of zelfs 1.95 geen probleem zal hebben.
Zeker in een aanbieding gewoon doen.
ACC is ook nuttig maar gebruik ik minder omdat ik niet zoveel snelwegkilometers maak. Op de snelweg en zeker met trajectcontroles is het wel erg fijn, zeker icm Lane assist.
Zou ik echter moeten kiezen dan zou ik voor het panodak gaan
 

Springmuis

Actief lid
Heb zowel op de Yeti als op de Octavia het panodak, ik wil niet meer zonder ... je hebt er enkel voordeel bij, interieur is veel lichter en airco gebruik ik enkel nog bij warm regenweer, anders dak open van de lente tot de herfst :jaja:

Wat betreft de ACC op de Octavia, de mijne werkt ook op 180 km/u (reeds getest) dus volgens mij zit er een 210 km/u versie op VRS DSG bouwjaar 2017
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Voor wie moeite heeft met de beperkte snelheid van 160km/uur voor de ACC, in de limiter stand gaat ie (bij mij in ieder geval) tot 230 km/uur.
Ik ben nog aan het proberen of ie dan ook daadwerkelijk inhoud maar mijn 1.6 met 120 pk heeft een lange berg met wind mee nodig om dat te halen :deuk:
 
Ik ben 1m95 en heb geen enkele hinder van het panoramadak. Heb in het verleden auto's gereden met panoramadak die niet open kon, dat hij nu wel open kan is echt fijn. Het is inderdaad wel ietsje warmer, maar de zonnehemel kan tenminste dicht.

De adaptive cruise control vind ik ook een verademing, ik maak met niet zo'n zorgen over die max van 160km/h, dat rij ik echt zelden.
 

Thokozanoah

Forumguru
Ik zeg doen......hiervoor een open dak (geen pano) en bij mijn huidige auto gewoon een metalen dakplaat:bloos: Ik mis mijn open dak geregeld....
 

Dixon

Actief lid
Ik ben 1m95 en heb geen enkele hinder van het panoramadak. Heb in het verleden auto's gereden met panoramadak die niet open kon, dat hij nu wel open kan is echt fijn. Het is inderdaad wel ietsje warmer, maar de zonnehemel kan tenminste dicht.

Hier 1,99 en ook geen last :)

Wat ik wel mis is dat het zonnescherm niet dicht kan in geopende stand van het panoramadak, zelfs niet in kiepstand.
In kiepstand blijft deze een cm of 15 open, in volledige geopende stand afhankelijk hoever het dak openstaat.
 

B.Stuurder

Forumguru
Voor wie moeite heeft met de beperkte snelheid van 160km/uur voor de ACC, in de limiter stand gaat ie (bij mij in ieder geval) tot 230 km/uur.
Ik ben nog aan het proberen of ie dan ook daadwerkelijk inhoud maar mijn 1.6 met 120 pk heeft een lange berg met wind mee nodig om dat te halen :deuk:
Limiter stand?
In elk geval, ik reed laatst 245 en dan lijkt me ACC toch niet zo'n goed idee
 

fagend

Lid
@Bakkertje , denk dat het nog efficienter en handiger is met een dsg. Als je moet vertragen van vb 120 naar 50, ga je moeten schakelen en valt de CC in principe uit (of zie ik dit verkeerd). Een dsg kan gewoon verder doen.

Het is sowieso handiger met DSG maar ACC valt niet uit bij een handbak als je schakelt.
 

mister9

Actief lid
Ik heb wat opties laten vallen, waardoor ik nu het volgende ga bestellen:

Octavia Combi 1.6 tdi DSG Style Business
Pano-dak
afneembare trekhaak
Verwarmbare voorruit
sunset
 
Bovenaan Onderaan