Wel of geen Panoramadak ?

mister9

Actief lid
Dag allemaal,

Ik ga mijn leaseauto bestellen, zal de Octavia combi 1.6 tdi worden. Ik ga voor de stylebusines, met als extra: voorruitverwarming, optical parking assistent, en afneembare trekhaak. Maar ik twijfel nog over het panoramadak. Is niet heel goedkoop, en vraag me af of er qua warmte die naar binnenkomt niet meer last dan voordeel van heb.

Heeft iemand ervaring, wat is jullie advies?
 

Marcooctavia

Forumguru
Een dak is natuurlijk heel persoonlijk.
Ik zelf vind het heerlijk zo dak lekker licht en open rijden.
Er zijn merken waar het niet open kan dat vind ik nou weer niets.
Het blijft een uitgaven maar persoonlijk heerlijk om hem te hebben.

Marco.
 

Rogerqu

Nieuw lid
Ik heb zelf ook de 1.6 TDI en het panoramadak, ben er erg tevreden mee. Geen last van warmte, en juist sneller de auto koel als hij in de zon gestaan heeft. even ramen en dak open en lekker laten doorwaaien.

Roger
 
Panodak was aanwezig op de jonge occasion die ik kocht; ik zou zelf niet snel 1.200,- uitgeven als optie, maar moet zeggen dat het toch wel fijn is. Zeker in de donkere maanden is het prettig dat het wat lichter binnen is.
In de zomer moet je niet vergeten het gordijn te sluiten als je parkeert; auto wordt zeker warmer van binnen. Maar goed, ook dat is zo weg als je alles even openzet.
 

Nohead

Actief lid
Ik heb zelf nu de Octavia +6 maanden met het panorama dak. Wat een geweldige toevoeving is het voor mij.
Heerlijk al dat licht wat binnen kan komen ipv duistere cabine zitten. Heb ook getint glas met achter bij de passagiers privacy shades. Raam vaak open of op kierstand lekker briesje doorheen :) Als je het budget er voor over hebt kan ik het je zeker aanraden. Achterin voor de passagiers is het ook heerlijk wat meer licht en lekker naar boven staren :)
 

Patron

Senior Member
ik heb er tot op heden geen spijt van.
Veel licht en inderdaad ook bij het wegrijden even alles open en het is zo weer koel!
 

DannyG

Forumguru
Het is inderdaad een persoonlijk iets. Ik zou in ieder geval niet meer zonder willen. Het is niet echt veel warmer dan een gewoon dak. In de volledig open stand kan je makkelijk tot 100km/u rijden zonder dat het lawaai storend wordt. Rijd je harder, zet het dan gewoon in kipstand en dan is het totaal niet hinderlijk. En zoals hier al gezegd werd is de "open" indruk gewoon leuk. Het lijkt wel een beetje een cabrio :).

Wel moet je bij iedere wasbeurt zorgen dat alle rubbers en ook de binnenkant van het frame goed mee gereinigd worden. Dat voorkomt problemen met schuren en verstoppen van afwateringskanalen. Maar dat onderhoud is slecht een klein puntje voor alle voordelen die je er van kan ondervinden :).
 

robvv

Senior Member
Paar maanden geleden bewust gekozen voor panodak.
Veel extra licht in de winter. In de zomer is het open (bij lage snelheden) of scherm is dicht.
Als je langer bent dan 1.96 meter, dan raad ik het af.
 

Leandro

Senior Member
Ik weet niet hoe het bij de octavia zit, maar 2 vrienden van mij hebben een Punto. De een heeft wel een panorama dak en de ander niet, nu is de vriend met panorama dak niet lang (1.85m). Maar die past net in de auto zonder zijn hoofd te stoten. Verder vind ik het wel een hele gave optie, weet niet wat het in de lease kost maar voor mij zou het het overwegen waard zijn.
 

DannyG

Forumguru
Ben zelf 1.83m en kom met het hoofd niet tegen het dak aan. Ik schat dat je "safe" zit tot zo'n 1.85m. Gewoon dak heeft inderdaad een hogere dakhemel.
 

Renkie

Forumguru
Groot nadeel van ACC is dat je cruise control maar tot 160km/u werkt. (ook de "gewone" cruise control dus).
Dat wordt wel eens "vergeten" te vertellen bij de dealer tijdens het bestellen.
In Duitsland worden versies verkocht die tot 210km/u gaan.
 

SuperBeeb

Forumguru
Wil zelf nooit meer een auto zonder open dak. Heerlijk! ACC heb ik ook in m'n GTI, ben er nog niet over uit of ik het nu fijn vind of niet. En wat die 160 grens betreft: wil je dan nog op CC rijden?
 

Renkie

Forumguru
Kruipend in de file heeft het weinig nut inderdaad. Maak je veel kilometers buiten de spits of in Duitsland dan zou ik er niet vrolijk van worden. 180 cruisen gaat prima tijdens nachtelijke ritten in Duitsland.
 

Nohead

Actief lid
Kruipend in de file heeft het weinig nut inderdaad. Maak je veel kilometers buiten de spits of in Duitsland dan zou ik er niet vrolijk van worden. 180 cruisen gaat prima tijdens nachtelijke ritten in Duitsland.

Kruipend in de file heb je juist toch heel veel aan ACC (icm DSG dan)...
 

Canon-Eye

Forumguru
En wat die 160 grens betreft: wil je dan nog op CC rijden?
Ik zou niet weten waarom niet, mits de omstandigheden (weer en verkeer) het toelaten.

Opletten moet je toch - en als je de rechtervoet een beetje verstandig plaatst dan kun je die zelfs sneller zwaar op je rempedaal zetten dan wanneer je hem eerst vanaf het gaspedaal moet "optillen" en ook nog zijwaarts verplaatsen. Dat kost nog aardig wat extra milliseconden...
 

innocenti

Forumguru
Ik zou geen open dak meer willen. Met mij 2.02m is het teveel verlies aan hoofdruimte. Daarnaast vind ik een open dak teveel herrie maken op de snelweg en ben ik bij wisselend gebruik constant t dak aan het open/dicht doen. Airco voldoet prima.
 

leon-cupra

Forumguru
Mijn broer is vw-skoda technieker, in begin waren er niets anders dan problemen met panodakken. Heeft er veel mogen vervangen. Denk dat de kwaliteit ondertussen wel al stukken beter is. Correct onderhouden is wel de boodschap, anders heb je binnen de kortste keren problemen.

Betreft ACC, ik zou enkel nemen icm een dsg.
 
Bovenaan Onderaan