Wel of geen hulpveren Combi Greenline

Topic in 'Superb II' gestart door RoelandB, 01-07-2019.

  1. RoelandB

    RoelandB Nieuw lid

    Goedemiddag,

    Ik zit een beetje te dubben over de aanschaf van hulpveren voor mijn Superb Combi Greenline. Ik heb contact gehad met de dealer, maar hij raadde het mij af omdat het niet goed zou zijn voor het comfort als je alleen rijdt.
    Persoonlijk vind ik de Skoda al erg laag liggen, en het is de bedoeling om er een caravan van 1500kg mee te gaan trekken, plus een volle achterbak en achterbank met kindjes.
    Wat is jullie ervaring met rijden met een Greenline en caravan, al dan niet met of zonder hulpveren??

    Cheers,
    Roeland
     

  2. aiva tco adoks

    aiva tco adoks Forumguru

    Mijn ervaring met hulpveren en een aanhanger 750kg hulpveren prima zijn.
    De auto zonder hulpveren ligt wat “los” op de achterkant.
    Persoonlijk was ik voor verlagingsveren gegaan met andere dempers.
    Toch voor hulpveren gekozen ivm de tijd.

    Foto is met volle belading

    C1C6DFBC-3DFC-4D82-AD2A-F41B8F811C1B.png
     
    Last edited by a moderator: 01-07-2019
    RoelandB vindt dit leuk.
  3. RoelandB

    RoelandB Nieuw lid

    En als je nu zonder belading rijdt? Merk je dan nog veel verschil? Komt de achterkant veel omhoog zonder lading?
     
  4. mwhite

    mwhite Forumguru

    ik had ze op mijn S2 1.6tdi en is goed bevallen.
    het ligt niet aan gewicht van de caravan maar belading van de auto en kogeldruk.
    ik vind het lekkerder rijden met wat gewicht in de auto en zo'n 80 tot 90 kg kogeldruk.
     
    RoelandB vindt dit leuk.
  5. mwhite

    mwhite Forumguru

    bij mij kwam de auto zonder belading en een lege tank wel wat omhoog...
     
  6. RoelandB

    RoelandB Nieuw lid

    Ik heb het liefst ook genoeg kogeldruk en zware dingen in de achterbak, helemaal mee eens. Maar qua comfort inleveren onbeladen valt dus wel mee? Volgens de dealer voel je dan elk dingetje op de weg.
     
  7. mwhite

    mwhite Forumguru

    ik heb nooit zonder gereden met mijn S2 en had 18inch 40 hoog banden dus voelde genoeg...
    nu bij mijn S3 komen ze er ook onder....
     
  8. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Uit ervaring met zowel de voorgaande F2 Combi Greenline als de huidige Seat Leon ST kan ik je zeggen dat deze dealer op dit punt last lijkt te hebben van koudwatervrees.

    De Fabia kreeg de hulpveren eronder toen we een caravan hadden aangeschaft (max. 1200kg maar beladen tot 1060 kg). Daarbij de kogeldruk wel steeds op ca. 60kg gehouden ipv de officiële 50, want dat reed een stuk stabieler. De combinatie lag met de hulpveren mooi strak in één lijn. De solo auto was natuurlijk iets stugger dan zonder de hulpveren, maar nog altijd prima te doen.
    Daarom bij de overstap naar de Leon meteen ook weer hulpveren laten monteren. Kogeldruk is nu geen issue meer en max. trekgewicht 1100 kg dus er hoeven onderweg minder spullen in de auto. Ook nu weer geen enkel probleem.

    Heb er wel erg in dat de achterkant een cm of 3 omhoog komt. Dat betekent verlichting bijstellen (mistlampen niet vergeten!).
    Optisch vind ik dat trouwens ook nog een voordeel, want de auto staat er naar mijn smaak net effe een haartje stoerder bij - ik ben totaal géén liefhebber van verlagen.

    Als de de Superb nu als een beetje slapjes ervaart, dan help een set hulpveren je daarvan af. Natuurlijk zijn er ook andere oplossingen (bv. verlagingssets van Eibach of KW, die hier op het forum nogal wat pleitbezorgers hebben), maar dat is een heel stuk stuk prijziger. En je moet er maar van houden...
     
  9. aiva tco adoks

    aiva tco adoks Forumguru

    Persoonlijk vond ik de standaard hoogte mooier dan met hulpveren...
    Kwam een cm of 3 omhoog
    In lange bochten is de Superb wat zenuwachtig op de achterkant(leeg)
     
  10. Greenliner

    Greenliner Senior Member

    Ik heb jaren met een Combi Greenline een caravan en een grote paardentrailer getrokken. Hij ligt wat lager maar is ook veel stugger geveerd. Hij is nooit ver doorgezakt, ook niet als hij volgepropt zat met vakantiemeuk. Ik had wel een hogere band (225/50/17) op de velgen. Vanwege de komst van een grotere caravan (1700kg) heb ik hem ingeruild voor een 2.0 TDI. Deze rijdt lang niet zo lekker als de Greenline en helt behoorlijk over.
     
  11. hemi24

    hemi24 Forumguru

  12. Antera

    Antera Forumguru Donateur

    Let wel op dat de luchtbalgen op druk moeten blijven omdat ze anders tussen de veer komen en lek raken. Hulpveren zijn dan degelijker voor de langere termijn
     
  13. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Wellicht ten overvloede maar ik ben heel erg tevreden met de hulpveren in onze greenline combi. Hij is wat stugger geworden bij lege auto auto ( alleen rijden ) maar heb nog nooit instabiliteit hiervan ervaren. Doordat de greenline al lager was is hij nog steeds netjes wat mij betreft. Met belading is het helemaal top. Een halve kub vers gekloofd hout gaf geen probleem ;)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst aangepast: 04-07-2019
  14. RoelandB

    RoelandB Nieuw lid

    Bedankt allen voor de reacties. Ik kijk het deze vakantie aan, blijf toch in NL. En als het echt tegenvalt zonder laat ik ze gewoon monteren.
     
    DinkyToy vindt dit leuk.
  15. Greenliner

    Greenliner Senior Member

    Afhankelijk van het gewicht, de lengte en de stroomlijn van je caravan kun je de kogeldruk wellicht wat lager houden.
     
  16. aiva tco adoks

    aiva tco adoks Forumguru

    Gewoon die zakken aardappelen achterin leggen :jaja:
     
  17. Huibdos

    Huibdos Senior Member

    Gewoon doen, leeg merk je er niets van en met de caravan heb je geen last van verkeersdrempels en andere obstakels.
    Ik heb ze genomen na een klap op een hoge Franse verkeersdrempel. Zoek ff op het forum, velen vinden de vering veel te zacht. (2 personen in de auto, lichte achterkant en 50 kg kogeldruk.)
    Ik was ook bang dat het niet comfortabel zou zijn als ik alleen in de auto zou zitten: nooit iets gemerkt! (en reken er op dat ik zat te voelen of ik wat merkte!)
    En wat hebben wij nou voor wegen, om een boterzachte vering te hebben?
     
  18. eltjo2

    eltjo2 Senior Member

    Ik had 4-5 mensen in de auto en ging dan met lage snelheid al met de afkoppelbare trekhaak al tegen een slap drempeltje. Ik heb de Carsupport 30% stevigere veren laten monteren. De auto is daarvan iets omhoog gekomen (seniorenhoogte... :-) ). Rijdt prima leeg en geen doorslaan over drempels met mensen + kofferbakvulling.

    Zie ook:
    https://www.skodaforum.nl/forum/i/wie-heeft-ervaring-met-hulpveren.24043/page-10#post-718685
    en
    https://www.skodaforum.nl/forum/i/wie-heeft-ervaring-met-hulpveren.24043/page-10#post-717986

    Ik heb sinds een jaar aan de voorkant rubber ringen (€ 14,-) tussen de veren geplaatst; verbazingwekkend goed resultaat, zowel mbt doorslaan en in de bochten. Verder staat ie nu voor ook iets hoger net zoals de achterkant.
    Knipsel.PNG
     
    Laatst aangepast: 12-07-2019
  19. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Veerbreuk bespoedigers bedoel je?
     
  20. SuperBmanTSI

    SuperBmanTSI Nieuw lid

    Ik heb op mijn Superb Greenline Combi hulpveren laten plaatsen van Mad. Ik moet zeggen dat je het wel iets voelt: de achterkant is iets meer stuiterig. De auto staat onbeladen ook net iets hoger, maar dat is wat mij betreft alleen maar goed. Beladen is het super: zakt niet zo ver door en is dan voor mijn gevoel net zo comfortabel als zonder hulpveren.
     

Deel deze pagina