Wel of geen hulpveren Combi Greenline

RoelandB

Nieuw lid
Goedemiddag,

Ik zit een beetje te dubben over de aanschaf van hulpveren voor mijn Superb Combi Greenline. Ik heb contact gehad met de dealer, maar hij raadde het mij af omdat het niet goed zou zijn voor het comfort als je alleen rijdt.
Persoonlijk vind ik de Skoda al erg laag liggen, en het is de bedoeling om er een caravan van 1500kg mee te gaan trekken, plus een volle achterbak en achterbank met kindjes.
Wat is jullie ervaring met rijden met een Greenline en caravan, al dan niet met of zonder hulpveren??

Cheers,
Roeland
 

aiva tco adoks

Forumguru
Mijn ervaring met hulpveren en een aanhanger 750kg hulpveren prima zijn.
De auto zonder hulpveren ligt wat “los” op de achterkant.
Persoonlijk was ik voor verlagingsveren gegaan met andere dempers.
Toch voor hulpveren gekozen ivm de tijd.

Foto is met volle belading

C1C6DFBC-3DFC-4D82-AD2A-F41B8F811C1B.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

RoelandB

Nieuw lid
En als je nu zonder belading rijdt? Merk je dan nog veel verschil? Komt de achterkant veel omhoog zonder lading?
 

mwhite

Forumguru
ik had ze op mijn S2 1.6tdi en is goed bevallen.
het ligt niet aan gewicht van de caravan maar belading van de auto en kogeldruk.
ik vind het lekkerder rijden met wat gewicht in de auto en zo'n 80 tot 90 kg kogeldruk.
 

RoelandB

Nieuw lid
bij mij kwam de auto zonder belading en een lege tank wel wat omhoog...
Ik heb het liefst ook genoeg kogeldruk en zware dingen in de achterbak, helemaal mee eens. Maar qua comfort inleveren onbeladen valt dus wel mee? Volgens de dealer voel je dan elk dingetje op de weg.
 

mwhite

Forumguru
ik heb nooit zonder gereden met mijn S2 en had 18inch 40 hoog banden dus voelde genoeg...
nu bij mijn S3 komen ze er ook onder....
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens de dealer voel je dan elk dingetje op de weg.
Uit ervaring met zowel de voorgaande F2 Combi Greenline als de huidige Seat Leon ST kan ik je zeggen dat deze dealer op dit punt last lijkt te hebben van koudwatervrees.

De Fabia kreeg de hulpveren eronder toen we een caravan hadden aangeschaft (max. 1200kg maar beladen tot 1060 kg). Daarbij de kogeldruk wel steeds op ca. 60kg gehouden ipv de officiële 50, want dat reed een stuk stabieler. De combinatie lag met de hulpveren mooi strak in één lijn. De solo auto was natuurlijk iets stugger dan zonder de hulpveren, maar nog altijd prima te doen.
Daarom bij de overstap naar de Leon meteen ook weer hulpveren laten monteren. Kogeldruk is nu geen issue meer en max. trekgewicht 1100 kg dus er hoeven onderweg minder spullen in de auto. Ook nu weer geen enkel probleem.

Heb er wel erg in dat de achterkant een cm of 3 omhoog komt. Dat betekent verlichting bijstellen (mistlampen niet vergeten!).
Optisch vind ik dat trouwens ook nog een voordeel, want de auto staat er naar mijn smaak net effe een haartje stoerder bij - ik ben totaal géén liefhebber van verlagen.

Als de de Superb nu als een beetje slapjes ervaart, dan help een set hulpveren je daarvan af. Natuurlijk zijn er ook andere oplossingen (bv. verlagingssets van Eibach of KW, die hier op het forum nogal wat pleitbezorgers hebben), maar dat is een heel stuk stuk prijziger. En je moet er maar van houden...
 

aiva tco adoks

Forumguru
Persoonlijk vond ik de standaard hoogte mooier dan met hulpveren...
Kwam een cm of 3 omhoog
In lange bochten is de Superb wat zenuwachtig op de achterkant(leeg)
 

Greenliner

Senior Member
Ik heb jaren met een Combi Greenline een caravan en een grote paardentrailer getrokken. Hij ligt wat lager maar is ook veel stugger geveerd. Hij is nooit ver doorgezakt, ook niet als hij volgepropt zat met vakantiemeuk. Ik had wel een hogere band (225/50/17) op de velgen. Vanwege de komst van een grotere caravan (1700kg) heb ik hem ingeruild voor een 2.0 TDI. Deze rijdt lang niet zo lekker als de Greenline en helt behoorlijk over.
 

Antera

Donateur
Let wel op dat de luchtbalgen op druk moeten blijven omdat ze anders tussen de veer komen en lek raken. Hulpveren zijn dan degelijker voor de langere termijn
 

brepus13

Forumguru
Wellicht ten overvloede maar ik ben heel erg tevreden met de hulpveren in onze greenline combi. Hij is wat stugger geworden bij lege auto auto ( alleen rijden ) maar heb nog nooit instabiliteit hiervan ervaren. Doordat de greenline al lager was is hij nog steeds netjes wat mij betreft. Met belading is het helemaal top. Een halve kub vers gekloofd hout gaf geen probleem ;)
 

Bijlagen

  • C18EC9A2-8465-4963-9CCA-71C311E19172.jpeg
    C18EC9A2-8465-4963-9CCA-71C311E19172.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:

Greenliner

Senior Member
Afhankelijk van het gewicht, de lengte en de stroomlijn van je caravan kun je de kogeldruk wellicht wat lager houden.
 

Huibdos

Senior Member
Gewoon doen, leeg merk je er niets van en met de caravan heb je geen last van verkeersdrempels en andere obstakels.
Ik heb ze genomen na een klap op een hoge Franse verkeersdrempel. Zoek ff op het forum, velen vinden de vering veel te zacht. (2 personen in de auto, lichte achterkant en 50 kg kogeldruk.)
Ik was ook bang dat het niet comfortabel zou zijn als ik alleen in de auto zou zitten: nooit iets gemerkt! (en reken er op dat ik zat te voelen of ik wat merkte!)
En wat hebben wij nou voor wegen, om een boterzachte vering te hebben?
 

Eltjo

Forumguru
Ik had 4-5 mensen in de auto en ging dan met lage snelheid al met de afkoppelbare trekhaak al tegen een slap drempeltje. Ik heb de Carsupport 30% stevigere veren laten monteren. De auto is daarvan iets omhoog gekomen (seniorenhoogte... :-) ). Rijdt prima leeg en geen doorslaan over drempels met mensen + kofferbakvulling.

Zie ook:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/wie-heeft-ervaring-met-hulpveren.24043/page-10#post-718685
en
https://www.skodaforum.nl/forum/i/wie-heeft-ervaring-met-hulpveren.24043/page-10#post-717986

Ik heb sinds een jaar aan de voorkant rubber ringen (€ 14,-) tussen de veren geplaatst; verbazingwekkend goed resultaat, zowel mbt doorslaan en in de bochten. Verder staat ie nu voor ook iets hoger net zoals de achterkant.
Knipsel.PNG
 
Laatst bewerkt:

SuperBmanTSI

Nieuw lid
Ik heb op mijn Superb Greenline Combi hulpveren laten plaatsen van Mad. Ik moet zeggen dat je het wel iets voelt: de achterkant is iets meer stuiterig. De auto staat onbeladen ook net iets hoger, maar dat is wat mij betreft alleen maar goed. Beladen is het super: zakt niet zo ver door en is dan voor mijn gevoel net zo comfortabel als zonder hulpveren.
 
Bovenaan Onderaan