Weinig grip

Remakil

Forumguru
Wat tegenwoordig modern is, bij de dealer, is om je banden op te pompen tot 3 bar... dat scheelt rolweerstand en is zuiniger. Het rijdt alleen ruk!
 

auriga

Forumguru
Draai af en toe een paar extra (vlotte) rondjes op een rotonde op je hardgepompte conti's om ze te upgraden naar slicks...
 

micky

Forumguru
Met bredere banden heb je meer raakvlak, dus ook meer tractie. Alleen als het wegdek nat is heb je wel sneller kans op bv aquaplaning.......
Maar als de bandenspanning te hoog is gaan de banden "bol" staan en heb je minder raakvlak, dan zou het kunnen dat je banden eerder doorslippen....

Die theorie klopt volgens mijn beleving niet helemaal, bredere banden hebben idd meer raakvlak, maar ook minder druk per cm2 dus de tractie zal vergelijkbaar zijn...

Overigens heb ik een beetje hetzelfde probleem, zowel met winter als zomer banden, als ik vol gas geef in de 2 begint op droge klinkers de boel gewoon te knipperen.
 

martijn.dutch

Senior Member
@s-line had gelijk sport contact 2. Maar als ik die op internet opzoek zie ik ook mensen die er wel tevreden over zijn..
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1417164323627.jpg
    uploadfromtaptalk1417164323627.jpg
    1.000,4 KB · Weergaven: 26

Noord26

Forumguru
Je kan alles vinden op internet wat in je straatje ligt wat je zoekt. Ik ben er zelf niet tevreden over. Ze gaan aardig lang mee (helaas), maar grippen idd niet lekker en stil zijn ook niet bepaald. Mijn winterbanden zijn stiller..
 

martijn.dutch

Senior Member
Ik ga het volgende week meemaken, dan komen de winterbanden. Helaas met lege geen invloed op wat ze er onder gooien... Maarja voor een tientje per maand ;)
 

micky

Forumguru
Voor een 10tje per maand? is het wel het enige contact wat je hebt met de weg, ze wilden er bij mij Kleber onder stoppen, eerste keus van de leasemij, ik heb het type opgezocht en de testen bekeken, de band werd afgewaardeerd op slechte grip bij nat wegdek, voor mij een reden om met de leasemij te bellen, ik heb hun uitgelegd dat ik deze banden niet zag zitten en toen stelde hij Michelin voor, deze heb ik naar volle tevredenheid gekozen en gekregen. Formeel heb je geen keuze, maar contact op nemen helpt bij mij bijna altijd wel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die theorie klopt volgens mijn beleving niet helemaal, bredere banden hebben idd meer raakvlak, maar ook minder druk per cm2 dus de tractie zal vergelijkbaar zijn...
En dat klopt dan weer alleen als het om dezelfde rubbercompound en loopvlakprofiel gaat, hetgeen bij verschillende merken en typen banden nou juist meestal niet het geval is.
 

CDO

Forumguru
Gezien hetgeen geschreven is heb je compleet verkeerde banden voor je rijstijl. "k zou me maar eens melden bij de bandenvakman en een goeie passende set aanschaffen die past bij je auto + gewenste rijstijl.

Ik dacht vroeger dat elke band ongeveer hetzelfde was maar ben er inmiddels wel achter....
 

MeneerB

Forumguru
Het verschil in banden is gigantisch.
Mijn bandbreedte (let op de woordspeling) ligt tussen 10000km voor een setje Fulda's op mijn Golf 1 t/m een ton voor een setje Michelins op mijn Passat: Faktor 10 :sterretjes:
Qua grip waren het allemaal geen slechte banden.

Maar ik kan de topicstarter ervaringen beamen: De tractie van de O3 is niet om over naar huis te schrijven.
Of het nu komt omdat de DSG lomp inkomt of de banden zijn niet je van het, ik weet het niet.
Het is mijn eerste DSG. Met een handbak kun je met de combinatie koppeling / gas heel goed spelen om je tractie te behouden.
Met de DSG lukt dat toch een stukje minder. Regelmatig komt het voor dat ik bij het op groen springen van het stoplicht blijkbaar toch iets te enthousiast op het gas ga en op een vochtig wegdek met wielspin en een oplichtend ESP symbooltje wegrij.
Terwijl ik heel beheerst met het pedaal omga.

Blijven oefenen maar zeg ik....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Daarom zei ik eerder, eerst heel even wachten nadat je de voet van de rem hebt gehaald, zodra je hem voelt aangrijpen gas geven. Nooit problemen mee. Al weet ik niet in hoeverre de dsg tuning (aanrader!) een rol speelt. Daardoor heb ik weer een echte 1e versnelling. Zou best eens kunnen dat die uiterst korte 1 in de standaard dsg software, de boosdoener is.
 

micky

Forumguru
En dat klopt dan weer alleen als het om dezelfde rubbercompound en loopvlakprofiel gaat, hetgeen bij verschillende merken en typen banden nou juist meestal niet het geval is.
Dat schrijf ik toch niet? zo blijven we aan de gang, het is toch duidelijk wat ik bedoel? uiteraard geldt het alleen bij exact dezelfde omstandigheden, los van jouw rubbercompound kun je natuurlijk nog de hele wereld aan voorwaarden opnoemen die gelijk moeten zijn......
 

Joske

Forumguru
En los van het DSG-verhaal.. denk niet dat dat de enige reden is van het slippen. Ook ik vind dat ik frequent tractie verlies in 2 of 3 e versnelling. Ik heb het idee dat het niet alleen aan de band ligt, maar ook deels aan de O3 ook. Hij is lichter dan zijn voorganger, bij mij ligt er dan nog een 1.4TSI in. Na een 1.2TSI volgens mij wel 1 van de lichtste combinaties die je kan krijgen en dat voel je wel. Ikzelf ben er van overtuigd dat het niet zozeer aan de banden ligt, maar dat een bepaald merk/type band dit wel kan compenseren maar nooit volledig kan wegnemen. (bij mij ligt er trouwens 225/45/R17 Michelin op, bandenspanning 2.6 rondom)

Stiekem had ik gehoopt dat na plaatsing van de Eibach dit de tractie ook ten goede zou komen? Of is dat verkeerd gedacht van mij.. Ik hoor het graag van de mensen die reeds Eibach op de O3 gemonteerd hebben ;)
 
Bovenaan Onderaan