Weinig grip

martijn.dutch

Senior Member
Hi,

Het zal te maken hebben met mijn rijstijl maar ik vind de grip, zeker bij nat weer, waardeloos :( als ik het vergelijk met mn vorige auto, c5 (das echt een logge bak) dan moet ik echt inhouden. Bij optrekken moet ik als het nat is echt voorzichtig doen met de dsg anders gaat ie bokken. Maar ook in de bocht gaat ie snel glijden. Volgende week de winterbanden kijken hoe dat gaat..
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1417115228816.jpg
    uploadfromtaptalk1417115228816.jpg
    973,4 KB · Weergaven: 133

Rosinfield

† In Memoriam
het scheelt een stuk bij het wegrijden met de dsg, wanneer je eerst een fractie van een seconde wacht na de voet van de rem te hebben gehaald. Dus heel even wachten tot je hem voelt gaan (zonder gas) en dan pas gas geven.
 

MarcoO2

Forumguru
Is dat zo? Theoretisch zou van banden van hetzelfde merk/type de bredere toch gewoon minder grip hebben (in verband met een lagere druk per vierkante cm)?
 

martijn.dutch

Senior Member
Theoretisch geldt dat je weliswaar minder druk per cm2 hebt, maar wel meer cm2. Maar toch lijken bredere banden meer grip te hebben, waarom zouden ze op raceautos anders zulke brede banden hebben. Of heeft het te maken met minder snelle slijtage?
 

Noord26

Forumguru
Is dat zo? Theoretisch zou van banden van hetzelfde merk/type de bredere toch gewoon minder grip hebben (in verband met een lagere druk per vierkante cm)?

De druk per oppervlakte neemt af, maar het contactvlak neemt toe. De totale grip blijft hetzelfde.
 

Thokozanoah

Forumguru
Met bredere banden heb je meer raakvlak, dus ook meer tractie. Alleen als het wegdek nat is heb je wel sneller kans op bv aquaplaning.......
Maar als de bandenspanning te hoog is gaan de banden "bol" staan en heb je minder raakvlak, dan zou het kunnen dat je banden eerder doorslippen....
 
Laatst bewerkt:

peterrapid

Forumguru
Kijk eerst eens naar de bandenspanning, had ik ook stond veel te hoog bij aflevering en na aanpassen was het een wereld van verschil.
 

martijn.dutch

Senior Member
Wel meer raakvlak maar minder druk per cm2. Ik heb inmiddels te veel wijn op om te redeneren of dat nu gelijke of niet gelijke grip oplevert
 

Cordoba

Forumguru
Brede banden geven op nat wegdek juist minder grip: door een bredere band neemt de kans op aquaplaning toe.

Bredere banden kunnen een even groot contactoppervlak met het wegdek hebben als smallere banden, het contactoppervlak is namelijk afhankelijk van de bandenspanning (en het wagengewicht). De vorm van het contactoppervlak veranderd wel: een smallere band heeft een langwerpiger contactoppervlak (ovaler) dan een brede band.
 

s-line

Forumguru
Yep,dat klopt de 2 is echt een keiharde band zeker nu het ook nog kouder wordt!
Schandalig dat skoda nog steeds afgeleverd wordt op de sc2 of sc3!:nailbiting::stop:
 
Bovenaan Onderaan