Weerstand stuur bij rechtuit rijden

Toen ik mijn Octavia Business Line Combi bijna 2 jaar geleden nieuw bij de dealer ophaalde ben ik gelijk terug gereden en het fenomeen uitgelegd, nooit meegemaakt werd verteld, hebben de uitlijning toen gecheckt maar konden niets ontdekken.
Moest er maar aan wennen....
Nog een keer terug na 2 maanden met de mededeling dat ik er niet aan kon wennen, konden niets voor mij betekenen, naar andere dealer gegaan en deze heeft na proefrijden de bandenspanning verhoogd.

Opgelost en erg blij toen, denk toch dat het banden gerelateerd is, je kan trouwens ook via VCD de stuurbekrachtiging directer laten instellen, schijnt ook te helpen.
 

hemi24

Forumguru
Hoop voor je dat het werkt, maar lijkt me stug...

Zit je toevallig niet tegen je lane-assist te sturen?
 

madpilot

Senior Member
Mij ook maar soms zit de oplossing in eenvoudige dingen... Lane assist heb ik niet en het gebeurt ook pas na een tijdje en niet altijd even sterk.
 

madpilot

Senior Member
Inmiddels een paar maanden verder en het probleem doet zich niet meer voor; op een gegeven moment was het "gewoon" weg. Dat is zowel op m'n winterbanden als op m'n verse zomerbanden. Misschien is er iets ingesleten na een kilometertje of 10.000, wie zal het zeggen! Er komt een lange vakantierit naar Oostenrijk aan maar heb goede hoop dat het zichzelf opgelost heeft. Simply clever ;)
 

haggard

Senior Member
De Touran bj. 2003 van m’n vader had ook dit probleem... Ook zo’n “dood” punt tijdens rechte stukken, maar verder niet teveel naar omgekeken. Zo van de één op andere dag valt stuurbekrachtiging compleet uit en melding dat er een storing was in de stuurbekrachtiging. Resetten door garage hielp niks. Stuurhuis module defect... maar deze moest tegelijk met stuurhuis worden vervangen omdat module niet onafhankelijk van module vervangen kon worden. Kosten € 3000,-!!! Bleek inderdaad een kwaal te zijn van Tourans van dat bouwjaar...
 

verhulstr

Forumguru
Nu ik geen Skoda meer heb maar een Renault ...die ook voorzien is van electrische stuurbekrachtiging ....ervaar ik de zelfde issues. Enkel is het bij bij naar mate dat ik harder ga rijden...dat het zware middelpunt steeds zwaarder word.
Nu heb ik eens met de bus wd40 eens aan de gang geweest.....de kruiskoppelingen van de as die tussen je stuur en het stuurhuis zitten in gespoten....nieuwe fusee kogels gemonteerd ...uitgelijnd....nieuwe banden gemonteerd (deze waren versleten...niet expres vervangen ivm stuurprobleem).
Nu heb ik gisteren de top lagers van de veerpoten eens ingespoten met ptfe spray....nog geen snelweg km’s mee gereden maar het lijkt wel of het zware punt wat minder zwaar is geworden. Het zit er nog wel...maar niet meer zo erg als dat het eerst was...

Ik wist niet dat er zo veel verschil in stuurbekrachtiging zou zijn tussen electrisch en hydraulisch.....als de keus bij mij ligt...ga ik toch liever voor hydraulisch :jaja:
 

madpilot

Senior Member
Zwaarder worden is iets anders dan wat ik had, nl. dat je echt door heen weerstandje heen moest duwen, het stuur zat vast in die stand zeg maar.

Geef mij ook maar weer hydraulisch, gewoon de mechanica laten bepalen hoe je stuurt ipv dat elektronica er een neppig laagje overheen legt. Kan ook allemaal weer stuk met grapjes als 3000 euro reparatie zoals bij @haggard tot gevolg (je moet het maar hebben liggen!)
 

haggard

Senior Member
@madpilot uiteindelijk heeft de garage een stuurhuis+module van een “sloper” kunnen regelen, maar toen waren de kosten alsnog € 1500,-...
Zaten ook veel uren in om alles er uit en weer in te zetten...

Mjah, auto was verder prima en zonde om weg te doen vanwege die reparatie...

Maar dan moet je dus wel geluk hebben dat er een sloper toevallig het juiste stuurhuis+module heeft liggen...
 
Laatst bewerkt:
Nu ik geen Skoda meer heb maar een Renault ...die ook voorzien is van electrische stuurbekrachtiging ....ervaar ik de zelfde issues. Enkel is het bij bij naar mate dat ik harder ga rijden...dat het zware middelpunt steeds zwaarder word.
Nu heb ik eens met de bus wd40 eens aan de gang geweest.....de kruiskoppelingen van de as die tussen je stuur en het stuurhuis zitten in gespoten....nieuwe fusee kogels gemonteerd ...uitgelijnd....nieuwe banden gemonteerd (deze waren versleten...niet expres vervangen ivm stuurprobleem).
Nu heb ik gisteren de top lagers van de veerpoten eens ingespoten met ptfe spray....nog geen snelweg km’s mee gereden maar het lijkt wel of het zware punt wat minder zwaar is geworden. Het zit er nog wel...maar niet meer zo erg als dat het eerst was...

Ik wist niet dat er zo veel verschil in stuurbekrachtiging zou zijn tussen electrisch en hydraulisch.....als de keus bij mij ligt...ga ik toch liever voor hydraulisch :jaja:
Volgens mij hebben veel Renaults stuurbekrachtiging die zwaarder wordt naar mate de snelheid stijgt, dus dat is in ieder geval te verklaren. Had mijn '07 Clio ook. Een dood/zwaar punt rond de middenstand had ik echter niet.
 

verhulstr

Forumguru
@jjkester ....dat klopt....maar misschien zit dat tussen mijn oren...en ben veelal gewend aan een hydraulische bekrachtiging...is dat het middenpunt steeds zwaarder..tja hoe zeg je zo iets....Eigenlijk zoals zovele het al zeggen...alsof je een plastic strip rond een stalen as hebt...en hoe harder je rijd...hoe strakker die strip rond je as wordt aangedraaid.
Ik rij zelf nu een Clio van 2002.(mk2 ph2)...met dus electrische stuurbekrachtiging.....en wat me daar bij opvalt is hoe harder ik ging rijden hoe moeilijker het stuur uit het midden te krijgen was.
Zelfs zo als ik 120 km/h rijd...de manoeuvre inzet om een auto in te halen..dan blijft het stuur dus licht naar links staan...ik moet zelf mijn stuur weer terug recht zetten....hij valt niet zelf terug in rechtuit stand zoals zou moeten.

Nu ben ik gisteren bezig geweest met wd40 en ptfe spray op de toplagers ( teminste...zover ik er bij kon) nu heb ik vanmorgen het eens uitgeprobeerd na alles gesmeerd te hebben...het lijkt wel wat te helpen....het stuurt wat lichter en soepeler en het zware sturen lijkt ook lichter @120km/h......dus ik denk zelf dat de toplagers..of flink vuil zijn...of knap versleten ..iig ik zal daar een keer naar moeten kijken. Maar zoals ie nu stuurt kan ik er redelijk mee leven.
Zo een op internationale sites gezocht hier over en ik schijn niet de enigste te zijn met dit probleem in een Clio van die generatie....het erge is alleen..ze beginnen over een probleem...maar een oplossing staat meestal niet online.....dus zelf uit doktoren maar!

Terug naar on topic! Dit is geen Renault forum :D
 
Bovenaan Onderaan