(weer) een dagrij verlichting vraag

Okki

Forumguru
Sorry,

Heb zitten zoeken met de zoekfunctie, maar kan het niet zo snel vinden.

Vraagje: er zit dagrij verlichting op (achterlichten moet ik nog "aan" laten zetten)
Je moet echter zelf schakelen tussen dagrij en "gewoon" licht.
Er zit dus geen "auto" stand op

Er zit voor de verlichting en binnenspiegel ergens wel een sensor die het licht meet.
Is zo'n "auto" licht schakelaar dan wel of toch niet mogelijk.

Okki

Forumguru
Dat zal wel afhankelijk zijn van de functie van die lichtsensor, als die erop zit voor de dimfunctie van de binnenspiegel, dan kan die sensor het niet.

Hij past ook de tellerverlichting aan, dus ik dacht dat hij dan ook wellicht een "auto" schakelaar kon aansturen.

Normaal heb ik altijd gewoon licht aan, maar wil (na inschakelen achterlichten bij dagrijverlichting) ook de dagrijverlichting gaan gebruiken. Moet er alleen aan denken om in tunnels e.d. te schakelen naar gewone verlichting in verband met de tellerverlichting.

Antera

Donateur
Dagrijverlichting heb je altijd dit is namelijk verplichte optie. Zet je schakelaar op 0 en je zal zien dat er voor als het goed is toch nog iets brand mits je de optie dagrijverlichting in je menu hebt staan en niet aangevinkt. ( dit is niet in elk systeem een menu optie btw)

aiva tco adoks

Forumguru
Volgens mij regelt de tellerverlicjting het zelf middels een sensor.
Maar dat valt te testen ;)
Ook hangt het af op welk type auto het moet komen. De meeste verlichting word aangestuurd door de bcm. Dus er zomaar een auto licht schakelaar tussen te hangen...
Wel zullen die Ali setjes werken die hebben een eigen sensor tussen de a stijl en het voorraam

Antera

Donateur
Volgens mij regelt de tellerverlicjting het zelf middels een sensor.
Maar dat valt te testen ;)
Ook hangt het af op welk type auto het moet komen. De meeste verlichting word aangestuurd door de bcm. Dus er zomaar een auto licht schakelaar tussen te hangen...
Wel zullen die Ali setjes werken die hebben een eigen sensor tussen de a stijl en het voorraam

De tellerklok heeft idd in de teller een lichtsensor zitten voor alleen de teller. Schijn met een ledlamp op je tellerplaten en je zal hem zien zitten

SkodaOct

Nieuw lid
Kun je achter led verlichting aan laten zetten icm dagrij verlichting bij de skoda octavia style business 2018? Deal apoint gaf aan dat dit niet kon?

Schmart

Forumguru
Kun je achter led verlichting aan laten zetten icm dagrij verlichting bij de skoda octavia style business 2018? Deal apoint gaf aan dat dit niet kon?

Ja, dat kan gewoon prima. Via standlicht bijvoorbeeld of een losse configuratie van de 'leuchte' kanalen.

Ik heb trouwens ook alleen DRL op de Auto-stand. Met de schakelaar op '0' is al het licht dan ook echt uit... Best een praktische optie.

Canon-Eye

Forumguru
Met de schakelaar op '0' is al het licht dan ook echt uit...
Dát hoort dan weer niet, want DRL hoort te branden als het contact aan is en de verdere verlichting niet is ingeschakeld. Dat is al jaren een goedkeuringseis voor nieuw uitgebrachte auto's.
Het met de DRL meeschakelen van (alleen) de achterlichten moet mogelijk zijn, want ook dat is al jaren een goedkeuringseis.

Schmart

Forumguru
Dát hoort dan weer niet, want DRL hoort te branden als het contact aan is en de verdere verlichting niet is ingeschakeld. Dat is al jaren een goedkeuringseis voor nieuw uitgebrachte auto's.

@Canon-Eye, zou je je bron willen delen? Ik heb me lam gezocht in de RVV, APK keuringseisen en in overige Nederlandse wetsteksten, maar ben deze specifieke eis nog niet tegengekomen. Ik kan overigens hetzelfde effect bereiken met het in het menu uitzetten van DRL. Skoda stopt toch geen opties in een menu als dat ervoor zorgt dat een voertuig niet voldoet aan wettelijke eisen?

TurboT

Forumguru
DRL is day time running light. Gedachte gang is dat de DRL altijd aan staat. Het is in principe bedoelt voor overdag zodat je zichtbaar bent. Echter als je dimlicht aan staat dan mag de DRL uit. Het is nu zo dat DRL aan verplicht is aan de voorzijde.

Ik heb zelf ook de achterlichten zo kunnen aanpassen dat het aangaat ten alle tijden met DRL.

Canon-Eye

Forumguru
Echter als je dimlicht aan staat dan mag de DRL uit.
Als er andere verlichting aan de voorzijde brandt, dan moet de DRL zelfs uit, want die mag niet branden "in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde". Dat geldt formeel dus ook voor de stads- c.q. standlichtjes, die bij mijn F2 mee blijven branden omdat dit nu eenmaal de enig mogelijke schakeling is om de achterlichten mee aan te krijgen.

Overigens is dat al zowat 7 jaar lang nooit een probleem gebleken, hoeveel koddebeiers ik in al die tijd ook al ben tegengekomen.
En mocht er toch ooit nog eens eentje beginnen te sputteren of erger, dan ga ik daar tot in hoogste instantie tegenin. De gevaarzetting en hinder van die stadslichten zijn nihil en het veiligheidsbevorderend effect van achterlichten-aan is duidelijk, dus in geval van een bekeuring zou ik gaan voor vrijspraak dan wel "schuldigverklaring zonder toepassing van straf".

Schmart

Forumguru
Ik snap natuurlijk de gedachte achter DRL en sterker nog, je DRL moet inderdaad 'gedoofd' worden met dimlicht aan. De lampunit die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van de 'rol' DRL mag die 'rol' dan niet meer uitvoeren wanneer je dimlicht voert. Meestal zie je dan dat de LEDs gedimd worden waardoor de rol van die lampunit wettelijk wordt gezien als stadslicht o.i.d. en niet meer als DRL.

Waar het mij om gaat is dat ik wél wettelijke bepalingen ben tegengekomen dat auto's vanaf een bepaald bouwjaar uitgerust dienen te zijn met een dagrijlichtvoorziening, maar dat ik niet de bepaling ben tegengekomen dat je die DRL ook verplicht moet voeren in Nederland, zoals dat in sommige andere landen wel verplicht is, of dat je DRL in stand '0' verplicht aan moet gaan bij ingeschakeld contact. Ik ben dus op zoek naar de exacte wetsartikelen die me voorschrijft dat dit het geval moet zijn, want als mijn aanpassing niet voldoet aan de Nederlandse wet, maak ik die ongedaan.

(Die aanpassing was trouwens alleen om te zorgen dat ik het huis van de overburen niet steeds in de spotlichts zet als ik weer eens 's avonds in het donker in de auto zit te VCP-en :facepalm:, en zoals eerder opgemerkt is er ook een optie in het menu die ik kan gebruiken, ook al is die minder handig)

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
alleen om te zorgen dat ik het huis van de overburen niet steeds in de spotlichts zet als ik weer eens 's avonds in het donker in de auto zit te VCP-en
Dáárvoor kun je de auto ook zolang andersom zetten natuurlijk... :pardon:kun je wellicht zonder uit te stappen meteen op je eigen garagedeur of zo (?) zien wat het effect is...

Het onderwerp "lichten aan overdag" houdt mij al sinds de vroege jaren '70 bezig: na een artikel in de Autokampioen hierover (ging over Zweden) ben ik standaard ook overdag met dimlicht aan gaan rijden. In die beginjaren werd je dan voor gek versleten overigens, mensen wrongen zich in bochten om je erop te wijzen dat je "vergeten" was je licht uit te doen. Yeah right, 's middags om 4 uur zeker...
Toen de DRL kwam met het doel om overdag beter zichtbaar te zijn tegen een lager stroomverbruik in vergelijking met dimlicht was ik daar wel blij mee - behalve dan dat de achterlichten niet meebrandden, daarin was de stroombesparingsdrift m.i. net iets te ver doorgeslagen. Ik wil gewoon niet over straat zonder brandende achterlichten, dus heeft de dealer dat vóór aflevering van de huidige auto voor me geregeld naar de mogelijkheden van deze auto (volledig standverlichting incl. kentekenlampjes maar zonder dashboardverlichting brandt zodra contact aangaat, net als de DRL die uitgaat zodra de lichtschakelaar niet meer op 0 staat).
Niet helemaal conform de letter van de wet dus, maar zie post #15.

Over de verplichte mogelijkheid tot bijschakelen van de achterlichten op nieuwe modellen heb ik ooit eens wat gelezen, weet niet meer precies waar en wanneer. En of de ingangsdatum daarvan nou 1 januari 2016, 2017 of 2018 was, kan ik ook niet meer terughalen (je wordt ouder, pappa!).

De gang van zaken vertoont echter logische parallellen met die rond bv. de invoering van de veiligheidsgordel: eerst is het toegestaan, vervolgens de verplichte aanwezigheid van bevestigingspunten, daarna de verplichte aanwezigheid van gordels (in 2 fasen: eerst alleen voorin, daarna alle zitplaatsen), tenslotte het verplichte gebruik van die gordels indien aanwezig. Er rijden dus ook nu nog auto's rond waarin je geen gordel om hoeft, simpelweg omdat die er niet in zitten en ook niet hoefden te zitten ten tijde van hun typegoedkeuring. Zitten ze er toevallig wel (ik heb zelf in mijn eerste NSU ook een setje gemonteerd na met een andere auto een koprol te hebben overleefd), dan is het gebruik nu ook verplicht.
Het zal met die DRL en de meebrandende achterlichten niet anders gaan, verwacht ik; op enig moment is het allemaal zo vanzelfsprekend dat je er niemand meer over hoort. Maar er zit wel een faseverschil tussen, dus de totale overgangstijd beslaat een behoorlijk aantal jaren.

TurboT

Forumguru
Mooiste stukje tekst geschreven.

Ik vind zichtbaarheid zelf belangrijk. Als het overdag nevelig/ mistig begint te worden dan staat alleen de DRL aan. Als hij op Auto stand staat dan gaat simpelwel de dimlichten niet aan. Het is namelijk niet donker.

Het kan voor de auto achter je erg vervelend zijn dat hij je niet goed kan zien. Vaak vergeet je dan het op dimlicht te zetten. Ik zet mijn lichtstand altijd op Auto. Wat heerlijk lui van me. Net als mijn DSG haha.

Canon-Eye

Forumguru
Het kan voor de auto achter je erg vervelend zijn dat hij je niet goed kan zien.
Er is nog een aspect: het onverwacht inschakelen van de achterlichten (of het nou handmatig of automatisch gebeurt doet niet terzake) kan bij de achterligger voor een schrikreactie zorgen omdat niet meteen duidelijk hoeft te zijn dat het niet de remlichten zijn. Dat het derde remlicht niet meedoet, kan immers heel goed iets later tot het bewustzijn doordringen.

Ook daarom wil ik dat mijn achterlichten altijd branden, onafhankelijk van wat ik met de lichtschakelaar doe.
En dát zouden meer mensen moeten doen, vind ik...:jaja:

Schmart

Forumguru
Dáárvoor kun je de auto ook zolang andersom zetten natuurlijk... :pardon:kun je wellicht zonder uit te stappen meteen op je eigen garagedeur of zo (?) zien wat het effect is...

Da's wel mooi 'outside the box' gedacht! Maar als het gaat tussen de auto andersom zetten en een knop/vinkje anders zetten dan vind ik dat eerste om allerlei redenen veel onpraktischer dan dat laatste. En als ik het RGB-kleurenpalet van m'n Ambient Lighting aan het fijnslijpen ben, is het maar beter dat ik het effect daarvan niet op m'n garagedeur zie...

;):ot:

Maar even terug naar de vraag wat wettelijk is. Ik heb het antwoord zelf gevonden (bron). Dit is een EU regulation. Het blijkt dat meestal alleen 6.19.7.1 (en dan ook maar deels) geciteerd wordt, terwijl de gehele context van 6.19.7 relevant is. Ik heb de Engelse tekst erbij gepakt omdat ik in de Nederlandse tekst een ernstige fout zag ('possible' wordt vertaald als 'onmogelijk').

Als ik echt heel flauw wil zijn, dan betwist ik dat mijn start/stop knop een 'device' is die ik in een bepaalde 'positie' kan 'zetten', het indrukken van een knop zie ik slechts als het tijdelijk veranderen van positie, en 'zetten' impliceert een verandering die behouden blijft.

Beschouwen we de ECM als het 'device', dan is het 'op contact' zetten een stand waarbij het 'propulsion system' niet in werking kan treden. Dan is het volgens 6.19.7.1 niet verplicht dat de DRL automatisch aan gaat. Sterker nog, Skoda heeft er zelfs voor gekozen artikel 6.19.7.3 aan de laars te lappen door de DRL niet automatisch te deactiveren!

Maargoed, ik kan wel proberen om de aandacht af te leiden door naar anderen te wijzen, maar DRL 'uit' op stand '0' van de lichtkeuzeknop lijkt ook niet in overeenstemming met deze regulation. Wat mij dus de 100% compliant oplossing lijkt, is dat ik DRL 'uit' codeer op een aangetrokken handrem. Probleem opgelost, geen discussie mogelijk, en Schmart is een goed EU-burger!

:D

6.19.7. Electrical connections

6.19.7.1. The daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device which starts and/or stops the engine (propulsion system) is set in a position which makes it possible for the engine (propulsion system) to operate. However, the daytime running lamps may remain OFF while the following conditions exist.

6.19.7.1.1. The automatic transmission control is in the park position; or

6.19.7.1.2. The parking brake is in the applied position; or

6.19.7.1.3. Prior to the vehicle being set in motion for the first time after each manual activation of the propulsion system.

6.19.7.2. The daytime running lamps may be switched OFF manually when the vehicle speed does not exceed 10 km/h provided they switch ON automatically when the vehicle speed exceeds 10 km/h or when the vehicle has travelled more than 100 m and they remain ON until deliberately switched off again.

6.19.7.3. The daytime running lamp shall switch OFF automatically when the device which starts and/or stops the engine (propulsion system) is set in a position which makes it impossible for the engine (propulsion system) to operate or the front fog lamps or headlamps are switched ON, except when the latter are used to give intermittent luminous warnings at short intervals (18).

6.19.7.4. The lamps referred to in paragraph 5.11 are not switched ON when the daytime running lamps are switched ON, except if daytime running lamps are operating according to paragraph 6.2.7.6.2.

6.19.7.5. If the distance between the front direction-indicator lamp and the daytime running lamp is equal or less than 40 mm, the electrical connections of the daytime running lamp on the relevant side of the vehicle may be such that either:

(a)

it is switched OFF; or

(b)

its luminous intensity is reduced during the entire period (both ON and OFF cycle) of activation of a front direction-indicator lamp.

6.19.7.6. If a direction-indicator lamp is reciprocally incorporated with a daytime running lamp, the electrical connections of the daytime running lamp on the relevant side of the vehicle shall be such that the daytime running lamp is switched OFF during the entire period (both ON and OFF cycle) of activation of the direction-indicator lamp.

Bovenaan Onderaan