(weer) een dagrij verlichting vraag

cortrans

Forumguru
Ik snap natuurlijk de gedachte achter DRL en sterker nog, je DRL moet inderdaad 'gedoofd' worden met dimlicht aan. De lampunit die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van de 'rol' DRL mag die 'rol' dan niet meer uitvoeren wanneer je dimlicht voert. Meestal zie je dan dat de LEDs gedimd worden waardoor de rol van die lampunit wettelijk wordt gezien als stadslicht o.i.d. en niet meer als DRL.

Waar het mij om gaat is dat ik wél wettelijke bepalingen ben tegengekomen dat auto's vanaf een bepaald bouwjaar uitgerust dienen te zijn met een dagrijlichtvoorziening, maar dat ik niet de bepaling ben tegengekomen dat je die DRL ook verplicht moet voeren in Nederland, zoals dat in sommige andere landen wel verplicht is, of dat je DRL in stand '0' verplicht aan moet gaan bij ingeschakeld contact. Ik ben dus op zoek naar de exacte wetsartikelen die me voorschrijft dat dit het geval moet zijn, want als mijn aanpassing niet voldoet aan de Nederlandse wet, maak ik die ongedaan.

(Die aanpassing was trouwens alleen om te zorgen dat ik het huis van de overburen niet steeds in de spotlichts zet als ik weer eens 's avonds in het donker in de auto zit te VCP-en :facepalm:, en zoals eerder opgemerkt is er ook een optie in het menu die ik kan gebruiken, ook al is die minder handig)
In mijn FII zit zelfs een schakelaar in het zekering kastje om de DRL uit te schakelen. Beetje vreemd als dit een verplichte schakeling is he?
 

Canon-Eye

Forumguru
dat het voeren van dagrijlicht niet verplicht is in Nederland
Beetje vreemd als dit een verplichte schakeling is he?
Wacht maar af, er komt heus wel een moment dat het inschakelen van de DRL verplicht wordt indien deze aanwezig is. Zo ging het met de gordels immers ook, stap voor stap - zie post #17. Auto's zonder DRL sterven grotendeels uit.
Vraag blijft waarom je het tijdens het rijden überhaupt zou willen uitschakelen... :nono::nono: (anders dan door inschakelen van dimlicht natuurlijk). Persoonlijk ben ik wel voor een verplichting om gewoon altijd en onder alle omstandigheden minimaal dimlicht of dagrijlicht + achterlichten te voeren. Veiliger voor iedereen, eenduidige en overzichtelijke regeling ook voor oudere voertuigen die makkelijk te handhaven is. Het Zweedse model, zeg maar.
 
Laatst bewerkt:

TurboT

Forumguru
Heb nog wel een aanvullende vraag. Ik wil mijn DRL met de knipperlichten afwisselen. Normaal als je de knipperlicht gata gebruiken dan vlijft de DRL aan.

Ik wil het zo aanpassen dat als ik de rechter knipperlicht gebruik, dat de rechter DRL mee afwisselt.

Dus om en om gaat de knipper en DRL aan en uit.

Mag dit?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, dat mag.
Het is wat veel leeswerk, maar via het linkje "bron" in post #21 is het terug te vinden. Nu even geen zin meer om het juiste artikelnummer weer terug te gaan zoeken, maar het is best onderhoudende lectuur voor de liefhebber. En je steekt er wat van op...
 

Schmart

Forumguru
Overigens zal je met DRL's die in fase meeknipperen, waarschijnlijk geen APK afkeur krijgen. Ik weet alleen niet of de politie handhaaft op de Europese regels of op de regels van het RDW :thumbsdown:

De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
 

Schmart

Forumguru
Dat ziet er wel leuk uit! Beter dan het in fase knipperen van de DRL die ik zelf op m'n Octavia 3 heb gehad. Een jaar mee gereden zonder problemen en maakt het knippersignaal erg opvallend, dus veiliger naar mijn mening.

Voorbeeld:

 

Mullie

Nieuw lid
Er zijn er volgens mij hier op het forum een aantal geweest die wat ellende door zo'n setje hebben gehad..


Ellende zoals is net zo setje onderweg na nij heb ook geen sensor en mense die hem ook hebben praten alleen ma love er over dus zo slecht zal t wel niet wezen lijkt mij dus ben benieuwd na je verhaal
 

Canon-Eye

Forumguru
Hij past ook de tellerverlichting aan

Volgens mij regelt de tellerverlicjting het zelf middels een sensor.

Denkfout: de tellerverlichting werkt niet op een sensor, maar is gewoon ouderwets gekoppeld aan de lichtschakelaar.
  • stand 0: DRL brandt, eventueel (indien via de dealer z'n werkplaatskast erbij geschakeld) in combinatie met stadslicht voor en achter alsmede kentekenverlichting, maar tellerverlichting blijft uit (alleen de wijzers zijn verlicht)
  • stand 1: DRL gaat uit, stadslichten + kentekenlichten + tellerverlichting gaan aan
  • stand 2: als stand 1, maar nu met dim- c.q. grootlicht erbij, afhankelijk van de stand van de linker stengel
 

EdK

Forumguru
Ellende zoals is net zo setje onderweg na nij heb ook geen sensor en mense die hem ook hebben praten alleen ma love er over dus zo slecht zal t wel niet wezen lijkt mij dus ben benieuwd na je verhaal
Kom jij toevallig uit volendam ?
Want daar slikken ze ook alle letters in.
Als zij t over eerlijk elder eineken hebben dan hebben wij het over heerlijk helder heineken.

Maw met aller respect maar met deze tekst is er geen bier van te breien ! zelfs met google translate niet...:dankje:
 
Bovenaan Onderaan