Wax auto car care behandeling

Cordoba

Forumguru
Zwarte puntjes op de velgen, is allereerst al voor 99% te voorkomen door een goede (wheel)wax. Als je dan 1-2 x per jaar de velgen schoonmaakt met een ijzerverwijderaar (bijv. Monello Non-ferro of Iron-X), krijg je die puntjes ook weer weg. Persoonlijk gebruik ik voor de velgen Autoglym Wheel seal: wax in een spuitbus, spuit je op de velg, even uitwrijven met een doekje en klaar. Schoonhouden van je velgen gaat daarna veel simpeler en geen agressieve velgenreiniger meer nodig.

100146.jpg
 

Altos

Banned
Dank voor de reacties. Ik ga aan het lezen!
Al begrepen: de behandeling van de garagist niét doen.
Al begrepen: er zijn veel betere, maar ook duurdere behandelingen
Mijn gevoel: kan vooral voor de velgen wel eens nuttig zijn; anders zwarte puntjes in no time

Goed om te lezen dat je in ieder geval aanneemt wat er gezegd wordt. :thumbsup:

Ik wil wel nog even een lans breken voor een goedkope oplossing (pns=18,99 + MF doek=4,00 + applicator=5,00) waardoor je toch een superblinkende auto hebt welke zeer hydrofobisch is en wat zeker een halfjaar blijft zitten en bescherming bied tegen weersinvloeden.

Ook het wassen zal makkelijker worden en het werkt ook op wielen, al houd een wheelsealant/wax het langer uithouden.

Ik heb op mijn Fabia 3 een product gebruikt uit een spuitbus wat heet: Sonax Polymer Net Shield, deze spray je op een applicator (welke dan ook) en breng je aan op de schone lak, deze wrijf je ook meteen weer af met een schone zachte microvezel doek (liefst een goed kwaliteit en waslabeltje eraf halen tegen krassen) en klaar ben je! :yeah:
Dit spul kan ook op kunststof en chromen delen en is transparant, echt gewoon stukje opbrengen en weer afnemen zonder Mr. Miyagi praktijken. :dankje:

In dit topic zie je het resultaat: http://www.skodaforum.nl/forum/i/skoda-fabia-3-rallye-green-hb.28897/#post-585438
Deze laag is nog perfect in werking op dit moment, en ik zal over ongeveer een maand deze laag verwijderen om een mooie wax te smeren omdat ik dat leuk vind (en er wat op de plank heb staan)

Enige kanttekening bij deze applicatie is dat een wax de lak zacht laat aanvoelen tijdens het wassen en deze een beetje stroef wat niet erg is maar gewoon een weetje.

Succes met het maken vanje keuze, als je vragen hebt dan horen we dat graag...:cheers:
 
Laatst bewerkt:

Jee13

Forumguru
Alle goede tips zijn hier al genoemd

Voor 17,50 heb je ook de collinite 845, blijft ook lang zitten, wel heel dun aanbrengen

(Mij is het nut van een speciale wheelwax/wheelsealer nog nooit gebleken, uiteraard zet ik wel een bescherming op mijn velgen, maar bijv genoemde collinite 845 werkt ook prima op de velgen)
 

Stimpy68

Actief lid
De puntjes op de velgen kun je ook verwijderen (als je ze al hebt) met een product zoals monello non ferro, het is vaak remstof namelijk. Als het teer is, dan een teerverwijderaar gebruiken. Velgen in een wheelwax of sealant zetten helpt veel bij het schoonhouden. Ik gebruik al jaren geen velgen reiniger. Sopje is voldoende om de velgen schoon te maken. Goedkope wax/sealant is collinite 845, kun je ook heel goed gebruiken op je lak. Multifunctioneel als je niet teveel geld wil uitgeven.
 

peterrapid

Forumguru
Gebruik ook nooit wheelwax is geldklopperij vind ik, als je een goeie wax hebt dan houdt deze ook perfect op de velgen en heb toch eens ooit een potje wheelwax gekocht en vond het slechter of met mijn normale wax wat betreft bescherming.
 

Cordoba

Forumguru
Mij is het nut van een speciale wheelwax/wheelsealer nog nooit gebleken, uiteraard zet ik wel een bescherming op mijn velgen, maar bijv genoemde collinite 845 werkt ook prima op de velgen

Dat is inderdaad een discussiepunt, met voor beide standpunten fervente aanhangers, met hun eigen argumenten. Het voordeel van de Autoglym is dat ie in een spuitbus zit, en je daardoor makkelijker lastige hoekjes/randjes in je velgen bereikt.
 
Hej forum, na veel lezen en stappenplannen bekijken [hoofdpijn :nailbiting: ]: laat me beginnen met een 'simpele' applicatie: 1 wax op een (propere?) nieuwe auto

* de PNS kan ik niet vinden, maar de collinite 845 wel, dat is deze toch?
* klopt he, met dat éne product kan ik zonder fout héél de nieuwe auto doen? Zowel de velgen als de lak?
* ergens mee opletten (ramen? chroom? plastic?)
* welke doeken koop ik erbij?

thx once again
 
Ow ja.. collinite 845 is natuurlijk online te bestellen, maar toevallig iemand die weet waar ze het goedje verkopen omgeving Turnhout (B)??
 

CDK

Forumguru
@Luigi, je link klopt ja :thumbsup:
Om aan te brengen kan je een soft foam padje (rood / zwart) kopen en om uit te buffen een zachte microfiber doek.
 

Cordoba

Forumguru
@Luigi Allereerst moet je alle niet gespoten kunststofdelen afplakken: bijna alle soorten wax die daarop komen krijg je er niet zomaar af, en je houdt lelijke witte vlekken over. Door vooraf af te plakken, voorkom je die vlekken, die bijna niet meer weg te krijgen zijn.

Voor het aanbrengen van Collinite 845 een tip: zet een poosje voor je begint de hele fles in een bak warm water (pakweg 40 graden), de wax wordt dan dun vloeibaar, en met een klein scheutje wax op een applicator (ook wel finishing pad genoemd) kun je de hele auto in de wax zetten. Hoe dunner je de wax aanbrengt, hoe beter het werkt! Zolang je nog ziet dat de lak doffer wordt als je met de applicator over de lak gaat, zit er nog voldoende wax op. Ik zou voor de velgen een apart padje pakken, van een euro of 2: kost niet veel, maar voorkomt dat je met een padje waar mogelijk wat vuil van de velgen aan komt, over de lak gaat (krassen).

Voor het handmatig aanbrengen van de Collinite zou ik deze of deze pad kiezen. Voor de velgen deze, dit laatste type is ook geschikt om bijvoorbeeld kunststof in de auto (dash) te behandelen, en voor allerlei andere zaken. Voor het uitbuffen van de Collinite zou ik dit type doek of dit iets kleinere type gebruiken. Voor de velgen kun je een goedkopere doek van bijvoorbeeld de Action nemen.

Zodra je klaar bent met uitpoetsen de tape verwijderen. Overigens geen gewone schilderstape gebruiken: voor machinaal is dat niet sterk genoeg, maar voor de hand heb je toch nog het probleem dat het onvoldoende plakt (je wrijft het eraf, als je bezig bent). Daarom zou ik óf voor 3M tape, óf voor Aqua dynamic tape gaan. Beiden zijn in verschillende breedtes te koop.
 

Cordoba

Forumguru
@Jee13 Ik zet er normaal eerst EXP onder, en daar moet het wel voor, en eigenlijk nooit getest of het voor de 845 ook nodig is (ik heb de pest aan het schoonmaken van die witte vlekken op zwart kunststof). En laat de tape dus zitten tot ik alle stappen gehad heb.
 

Cordoba

Forumguru
De pads die ik aangaf zijn allemaal voor handmatig gebruik. Pads voor een machine hebben aan één kant een velcro (klittenband) om deze op de ondersteuningsschijf van de machine te bevestigen.
 
Vandaag mooi weer geweest. M'n auto zit in de colinite 845!

Het was de eerste keer, dus :
(-) soms wat gemors en teveel vanuit het flesje op de pad..
(-) de pad wat opengehaald aan de letters op de achterklep
(-) hier en daar wat opgedroogde / slecht afgezeemde waterdruppels mee ondergewaxt
(+) verder best wel glad en shiny. Al doende leert men, zeker?
 
Bovenaan Onderaan