Wax auto car care behandeling

hoi forum. Vandaag belde de garagist me om de ontvangst van de inschrijfdocumenten te melden. Ze zijn de voorbode van m'n nieuwe s3. Nu vragen ze of ik op de nieuwe wagen een wax-auto car care behandeling (http://www.wax-auto.be/nederlands.html) wil laten doen. De flyer zegt dat het géén simonisatie is, maar een beschermlaag. Kost €150.

Wie kent deze behandeling?
Nuttig?
Discussie meer opengetrokken: moet een nieuwe auto sowieso best behandeld worden, en dewelke?

Grtz!
 

Eltjo

Forumguru
Mijn ex-Belgische auto heeft ook zo'n soort behandeling gehad toen die nieuwe was. Het garantie certificaat heb ik nog. Maar of de auto nu meer glanst of niet kan ik niet zeggen.
 
Thx eltjo2. Voor het certificaat ga ik het niet doen ;) Glans? Minder krassen? Minder snel vuil, en properder na een regenbui? Dergelijke beloftes zijn natuurlijk niet meetbaar.. Zou de fabriekslak zonder verdere behandeling niet gewoon goed zijn?
 

CDK

Forumguru
@Luigi, nee niet doen. Voor 150,- kan je auto simpelweg niet goed gepoetst worden door een professional. Een goede detailbeurt met dito beschermlaag kost gewoon veel tijd en voor 150,- koop je niet veel tijd ;) Dan heb ik het er nog niet over of dat het product wel of niet goed zou zijn.
 
Dankuwel voor de reactie corné. Maar wél een andere/betere behandeling laten doen? Of gewoon de lak de lak laten?
 

Altos

Banned
Als hobbymatig detailer kan ik je zeggen @Luigi dat @Corné de Kluijver volledig gelijk heeft.

Wel zou ik adviseren om de lak een mooie wax of coating aan te geven om de lak zo lang mogelijk mooi te houden, ook het zoveel wekelijkse wassen zal vele malen sneller gaan.
Dit kun je zelf doen of laten doen door professionals, ga dan op zoek naar een detailer en niet een poetsbedrijf, daar zit nogal wat verschil in.

Het prijsverschil bij een detailer zal vooral bestaan uit het soort bescherming je wil, dit kan een wax zijn (standtijd maximaal 6 maanden) of een coating (standtijd minimaal 6 maanden)
Bij een coating heb je diverse hardheden (MoHs) welke bij de hoogste waarden wel echt je lak beschermen met een laagje welke wel tegen een krasje of stootje kan, echter is de prijs ook vele malen hoger.
Deze hebben wel een veel langere standtijd, denk aan merken als Gyeon, IGreenLover en Nanolex bijvoorbeeld.
Elke vorm van bescherming heeft een mate van zelfreiniging door een bui of iets dergelijks maar stel je daar niet te veel van voor.
Alleen een keer met de tuinslang of hoge drukspuit maakt je auto niet schoon, wat andere ook zeggen, als deze weer opdroogt zit er nog een mooie sluier of waas op de lak.

Dit alles geld ook voor je velgen, coating of wax erop is makkelijk schoon te maken, remstof bijt niet in enzovoorts.
Ook heb je na een velgwax/coating behandeling geen velgenreiniger meer nodig omdat met een sopje en een spons of kwastje de velgen supersnel zuiver zijn.
Minder chemisch gedoe en minder agressief spul op je velgen.

Als je van plan bent de wasstraat te bezoeken dan ben je sowieso bestemd voor een auto vol swirls (kleine wasstraat krassen waardoor de lak dof wordt) en andere beschadigingen.
De wasstraat middelen die gebruikt worden (shampoo en dergelijke) zijn zeer agressief en zullen je wax en coating sterk beschadigen waardoor de standtijd minimaal gehalveerd wordt na een paar keer, de swirls zul je daarna ook gewoon krijgen.

De keus is aan jezelf hoeveel waarde je hecht aan bescherming en uiterlijk van je lak/auto.
Mocht je zelf alles willen gaan doen en de auto zelf om de week wassen op de juiste manier (minste kans op swirls) dan is daar een uitgebreid stappenplan voor op diverse fora.
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn auto heeft een waxoyl (https://www.waxoyl.nl/) behandeling gehad. Ik heb het idee dat de auto daardoor wel iets makkelijker schoon te houden is. Zelf was ik met de hand met 2 emmers en een mirovezel washandschoen. De swirls zijn echt nog steeds minimaal (na een jaar), totdat de auto laatst bij Care autoschade is geweest en men de auto met een wasborstel heeft gewassen...

Anyways, een dergelijke behandeling doet wel iets, maar gewoon goed bijhouden en op de juiste manier wassen werkt nog steeds het best.
 

Altos

Banned
Om het verhaal compleet te maken, ik weet niet wat bakkertje betaald heeft maar meestal worden de WaxOil behandelingen en WaxGuard behandelingen aangeboden voor ergens tussen de 250 en 400 euro.
Voor dat geld is er veel beter te koop, zeker als je zelf aan de gang gaat, maar ik snap wel dat dit soort behandelingen verkocht worden omdat menig autokoper niet exact weet wat het inhoud en het verhaal erachter klinkt goed.
 

turboturbo

Forumguru
400 euro gaf ik dan liever aan een ervaren detailer die de auto van top tot teen onder handen neemt een hele zaterdag lang.

Voor 250 tot 400 euro zelf spullen kopen en zelf aan de gang gaan is natuurlijk nog beter :jaja:
 

Altos

Banned
Wordt ook niet gesuggereerd, er worden voldoende alternatieven geboden, met de bijbehorende gevolgen waarvoor wordt gewaarschuwd.
 

Stimpy68

Actief lid
400 euro gaf ik dan liever aan een ervaren detailer die de auto van top tot teen onder handen neemt een hele zaterdag lang.

Voor 250 tot 400 euro zelf spullen kopen en zelf aan de gang gaan is natuurlijk nog beter :jaja:
Inderdaad, lekker aan een ervaren Detailer overlaten en een lak coating aan laten brengen zoals een gyeon mohs+ oid. Die blijft wel 3 jaar zitten itt die waxoyl. Waxoyl en dergelijke lakpantsers aangeboden door de dealer zijn mooie verdiensten voor ze. Product kost hooguit 20 euro, is zo aan te brengen en af te nemen. Easy money! Die 3 jaar garantie is een "wassen" neus Zie de test van Carclean maar.
 

Cordoba

Forumguru
Het verhaal van Altos is behoorlijk compleet, maar toch een toevoeging: bij de minimeeting in Sintniklaas vertelde de detailer daar juist dat in geval van schade het zeer lastig is, om bij een auto met coating alles weer netjes te krijgen, omdat de complete quarts-coating eerst verwijderd moet worden, en bij polijsten de kans groot is, dat quartsdeeltjes van de oude laag als schuurmiddel over de lak gaan. In elk geval is zo'n coating iets, waar je vooraf wel even serieus over na moet denken.

Wat Waxoyl betreft: dat is meer voor de afgelopen maand, gebakken lucht helpt prima tegen de kou. :jaja:
 

Altos

Banned
Ik zelf vind een wax mooier qua warme glans en leuk om op te brengen, een coating zou me te lang doen wachten naar een vers laagje wax hahaha.

Wel hoorde ik laatst dat IGreenLover een coating heeft welke je mag toppen met een wax, bescherming van een coating, warmte en lol (voor mij dan) van een wax.
 
Dank voor de reacties. Ik ga aan het lezen!
Al begrepen: de behandeling van de garagist niét doen.
Al begrepen: er zijn veel betere, maar ook duurdere behandelingen
Mijn gevoel: kan vooral voor de velgen wel eens nuttig zijn; anders zwarte puntjes in no time
 
Bovenaan Onderaan