Water/methanol injectie op je TSI?

Ron_2

Senior Member
Grappig, ergens in de jaren 80 was er een ingenieur Doyer uit Bussum die de landelijke pers haalde met een "uitvinding" waardoor auto's soepeler, zuiniger en krachtiger zouden worden, de I-cat (ionisatie katalysator).
Voor als ik me goed herinner 25 gulden kon je een aandeel kopen en kreeg je ook een bouwtekening om zelf een eenvoudige uitvoering te maken, wat bleek te bestaan uit een glassex spuitfles in het dashboardkastje met daaraan een slangetje naar een verstuivertje in het luchtfilterhuis. Zo "injecteerde" je water, gebaseerd op het verschijnsel wat iedereen wel kent, nl. dat je auto merkbaar beter presteert in een hoge luchtvochtigheid zoals bij mist of nevel.

Ik heb nog steeds zo'n aandeel liggen maar ben er niet rijk van geworden, hij had er geen patent op aangevraagd :-)
Zoals ik nu lees (toen hadden we uiteraard nog geen internet en Google) was het principe ook niet echt nieuw.

Ik vond nog een oud krantenartikel hierover (onderste helft v.d. pagina)
 
Laatst bewerkt:

Ron_2

Senior Member
Het systeem van Coolisbetter uit de link van Joske is feitelijk een doorontwikkelde versie van de i-cat, had hij het nou maar vastgelegd, misschien ben ik wel de enige aandeelhouder die het aandeel niet weggegooid heeft. :(

Aanvulling:
Hoe je door een topic op een forum ineens weer herinnerd wordt aan iets wat al 30 jaar ergens op zolder onderin een brandkoffertje ligt. Ik heb het even uitgegraven.
Voor 25 gulden kocht je een aandeel van 100 gulden met automatische winstuitkering op je bankrekening -:)

In het begeleidend verhaal schrijft Doyer dat het systeem van water (of stoom) injectie al tientallen jaren bekend is maar dat dit schade toe kan brengen aan de motor.
Zijn systeem was (dik onderstreept) geen water injectie, maar een verdamper die het vocht (50% water en 50% spiritus) verdampte, deze damp werd via het luchtfilter aangezogen.
 
Laatst bewerkt:

MacManiac78

Forumguru
Water-Meth injectie is geenszins vergelijkbaar met NOS. Met NOS spuit je NO3 in, dus 3 delen zuurstof, waardoor de verbrandingstemperatuur in de motor enorm oploopt. Dit kan dan ook maar kortdurig, geeft een grote winst in PK en NM. Water-Meth kan bij voldoende toeren continu ingespoten worden. Deze damp koelt de lucht en de motor. Bij onvoldoende toeren riskeer je een hydrolock van de motor. Het rendement is een stuk lager.
 
Laatst bewerkt:

frits183

Forumguru
@MacManiac78

Denk dat je het nu een beetje door elkaar haalt Mac !
NOS = N2O Lachgas oftewel nitrous oxide.
En dat is weer een heel ander verhaal. :deuk:

Als er liefhebbers zijn heb ik nog zo een set !
Een seizoen gebruikt in de boot.

:maakmegek:
 

frits183

Forumguru
@Peter-036

Daar heb ik verder geen verstand van.
Ik dacht @MacManiac78 heeft het verkeerd.
Haalde google erbij en die zei.

  1. Distikstofmonoxide
    Chemische verbinding
  2. Distikstofoxide, voorheen stikstofoxidule, triviale naam lachgas, is een verbinding van stikstof en zuurstof met de formule N₂O. Wikipedia
  3. Formule: N2O
  4. IUPAC-naam: Dinitrogen monoxide
  5. Molaire massa: 44,013 g/mol
  6. Dichtheid: 1,98 g/cm³
Er moet dus hier en daar nog veel gecorrigeerd worden zie ik.

:koffie:
 

CDK

Forumguru
Ik heb de watermethanol installatie van Snowperformance al een tijd in gebruik en de vermogenswinst is heel behoorlijk.

Even dit oude topic met dank aan @Joske weer leven in blazen :)
@jos_br heb je dit nog steeds, ben je nog tegen negatieve bijwerkingen aangelopen?
Denk je dat dit ook te bewerkstelligen is bij de EA888 3B 2.0 tsi blokken met hoge compressie? Die hebben namelijk zeer beperkte tuning mogelijkheden in vergelijk met de eerdere generaties.
Ik hoor graag van je!
Greetz Corné
 

MacManiac78

Forumguru
Ik heb er 'a sort of' mee gereden.
In de 1.2TDI de oliedamp retour naar de intake losgehaald daar een nozzle met slangetje op een plantenspuit voorzien van methanol oplossing (ruitensproeier vloeistof).

Het werkt wel degelijk..... Ik reinigde zo de EGR (met 2000 rpm nevel inspuiten) en heb het eens rijdend geprobeerd om de "boost" te testen. Maar plantenspuit bedienen on te sproeien en rijden is een moeilijke combi.

Permanent inbouwen kon natuurlijk ook, maar bedacht me: het hard koelen van een intake zorgt voor krimp.
 

oco1979

Forumguru
Water die van airco komt opvangen en op de interkoeler vernevelen.
Nu is er een spoor of plas onder wagen.
 

MacManiac78

Forumguru
Condenswater is een heeeeel klein beetje.
Daarmee kan je niet enige tijd inspuiten.

Bij het inspuiten van water-meth gaat de motor flink harder trekken.

Het voor de turbo inspuiten kan, maar kan zorgen voor een 'plas' in de intercooler, als de plas de motor ingezogen wordt heb je GROTE motorschade door de waterlock.

Na de intercooler inspuiten geeft een te grote koeling op de motor met andere grote slijtage als gevolg.

Een tool tot gecontroleerd inspuiten bij kleine motoren is ook nog niet op de markt.

Doe het dus maar niet.....
Al geeft het wel een direct heftige boost.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Een tool tot gecontroleerd inspuiten bij kleine motoren is ook nog niet op de markt..


Een stage 2 kwaliteits WMI systeem dat volledig traploos en progressief regelbaar is (qua injectie hoeveelheid) aan de hand van turbodruk, kost .. euro excl verzending of eventuele montage en afstelling door ons.
 

MacManiac78

Forumguru
Zoals ik typte "voor kleine motoren, is het niet op de markt"

Nozzle moet een HEEL klein beetje inspuiten.
Een te grote kans op druppelvorming en een te verkrijgen waterlock.

Ik heb het marktonderzoek al gedaan en heb verkregen negatieve feedback ook al in m'n posts verwerkt.

Risico... Risico... Risico
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan