Water/methanol injectie op je TSI?

Joske

Forumguru
Naar aanleiding van de post van @frits183 ben ik wel eens benieuwd naar dit systeem? De fabrikant (of is het aanbieder) zijn website is alleszins wel duidelijk maar ik vraag me af of iemand hier praktijkervaring mee heeft? En/of dit bij de "gekende tuners" toegepast wordt?
Wat moeten we ons voorstellen bij vermogenswinst? En moeten na installatie het systeem de software herschreven worden? (hogere turbodruk instellen) Of ga je sowieso voordeel merken?
Zou het onze inlaatkanalen proper houden? :pieker:

http://www.coolisbetter.nl/
 

Frank C

Forumguru
Ik lees op de site zelf een vermogenswinst van 30% en nog meer:

Voordelen:
- tot wel 30% meer vermogen
- zuiniger in verbruik.
- langere levensduur van de motor.
- schonere uitstoot.

Maar uiteraatd willen we dit bevestigd zien middels rollenbank test. Er zit ook een "groot" forum achter de site. Geen Skoda section.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
iemand ervaring daarmee.
Bestaat inderdaad al lang zo systeem.
Lijk me wel iets om in te verdiepen.
 

Joske

Forumguru
Er zit idd wel een beetje forum achter maar dat valt wel redelijk mee als ik zo even kijk :)
 

Frank C

Forumguru
Snowperformance site laat 22% vermogenswinst zien (obv 5.0 L Mustang). Nog steeds aanzienlijk. Maar water injection systeem is wat ingewikkeld met extra tank in kofferbak etc. Lijkt me chiptuning toch een safere optie die meer bewezen is.
 
Laatst bewerkt:

SuperBartje

Forumguru
Water(stoom)injectie doen ze al jaren bij scheepsdiesels.
Gezien de Amerikaanse link lijkt me methanol een alternatief voor lachgas (nitrous) ?

Maar gezien dat de meeste berichten op het forum van 2014 of (veel) ouder zijn... kan ik me niet voorstellen dat het wat is.
 

oco1979

Forumguru
eventueel sproeiers op de interkoeler laten spuiten.
Lijk me veiliger dan inwendig.
Zal wel niet zelfde zijn,maar toch.
 

jonbongoofy

Forumguru
Op de eerder door mij aangehaalde Cosworth zat dit systeem niet. Er zat een soort van water/vloeistof verneveling systeem op waardoor (de koeler oid uitgezet kon worden) opdat de auto een (voor een korte tijd) hoger piekvermogen had. Bij rijden op de dragstrip in o.a. Drachten werd dit dan door hem toegepast. Althans dat is wat ik ervan begrepen had.
 

peterrapid

Forumguru
Poor man's nitrous :thumbsup: maar vind website wat te beknopt met technische gegevens, eerst moet je waarschijnlijk niet het motormanagement bijregelen en daarna eigenlijk best wel, is het zonder gevaar, meestal wel maar het kan ook soms niet ... Ik vind teweinig echte cijfers en de inbouw lijkt me voor een leek ook niet zo evident. Maar idee is prachtig, meer vermogen door methanol :rockon:
 

Joske

Forumguru
Ja eens je wat meer gaat kijken en wat dieper gaat graven vind je soms hallucinante verhalen over onderdelen die op maat moeten gemaakt worden maar niet geleverd worden... Ook lijken de cijfers sterk overdreven. Vaak lees ik ook: "ik merk geen verschil in rijden" tot zelfs "bij de dynorun leverde de wagen 10 pk minder" ... :shocked:
 

auriga

Forumguru
Door water (damp) injectie gaat je compressie omhoog (omdat water in tegenstelling tot lucht vrijwel niet gecomprimeerd kan worden), werd in WOII toegepast in gevechtsvliegtuigen om kortstondig extra vermogen te creëeren

Dit komt vrij nauw. Bij te hoge compressie kan motorschade ontstaan (waterslot), pingelen enz. Lijkt me niet echt raadzaam om in je dagelijkse auto te doen.
 

jos_br

Actief lid
Ik heb de watermethanol installatie van Snowperformance al een tijd in gebruik en de vermogenswinst is heel behoorlijk. Het vermogen van 270pk/500nm steeg naar 290pk/547nm. Met een 25ltr tank achterin kan ik hard rijdend een volle tank methanol op een tank diesel leegrijden. Het systeem kun je natuurlijk gewoon uitzetten of word verder middels een regelapparaatje dat via turbodruk en uitlaattemperatuur in te stellen is geregeld. Verder blijft de motor inwendig echt schoon!

Jos.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals @auriga ook al aangaf: dat systeem is zo 1944.... Ik vraag me ook sterk af of het met de huidige techniek (ECU's, turbo's, intercooler's, diverse vormen van brandstofinspuiting, variabel ontstekingstijdstip enz.) nog wel zo veel winst oplevert.
 
Bovenaan Onderaan