Wat zijn de maten van de kofferruimte van een Superb combi ?

Herre

Senior Member
Object meenemen naar de dealer. Had ooit een vismaat die met hengel naar een dealer ging en een auto uitzocht waar de hengel in de achterbak paste. Rest vond hij niet belangrijk. Weet niet meer wat het geworden was.

TB404

Actief lid
Die liters geven inderdaad een slechte weergave. Die rekenen ze maar tot de hoogte van de hoedenplank, daarom verschillen een sedan en break (combi) meestal niet zoveel in liters. Ik reed voordien met een Citroen grand C4 spacetourer, daar lijken het aantal liters dan niet zo impressionant, maar da's eigenlijk wel een veel grotere koffer dan andere wagens (vooral in de hoogte dan).
Evengoed tellen die liters ook alles mee onder de 'vloer' van de koffer. Zo heeft een Superb iV 'zogezegd' 150l minder kofferruimte dan de reguliere Superb, maar die 150l bevinden zich volledig onder de vloer (ingenomen door tank/batterijpakket), dus voor mij is dat in de praktijk niet zo'n verschil. (in tegenstelling tot mijn buurman zijn Mercedes C300de, waar er een grote 'bult' zit in de koffer)

Het zit zeker onder de vloer bij de iV, maar de hele vloer is dus wel hoger dan bij de normale Superb. Het voordeel van de IV is dat je vloer volledig vlak is en je spullen zo de auto in kan schuiven en je blij de normale Superb dus een randje hebt. Over de volledige kofferbak ben je bij de iV dus wel ruimte kwijt. Nu zou ik mij daar weinig zorgen over maken bij deze auto.

SereN

Lid
Het zit zeker onder de vloer bij de iV, maar de hele vloer is dus wel hoger dan bij de normale Superb. Het voordeel van de IV is dat je vloer volledig vlak is en je spullen zo de auto in kan schuiven en je blij de normale Superb dus een randje hebt. Over de volledige kofferbak ben je bij de iV dus wel ruimte kwijt. Nu zou ik mij daar weinig zorgen over maken bij deze auto.
Als ik me niet vergis heb je bij de gewone Superb een 'variabele' laadvloer in de koffer, dus met een hoge en lage positie. Wat mij betreft is de hoge positie daarbij dan de 'standaard' positie die ik (en de meeste anderen?) quasi steeds zal gebruiken (zeker/ook met neergeklapte achterbank!), omwille van veel praktischer zoals je ook aanhaalt.
Daarom verschilt de kofferinhoud in de praktijk tussen de gewone en iV Superb voor mij niet zo veel.
Maar je hebt wel een punt natuurlijk dat je met een gewone Superb de mogelijkheid hebt om de koffer nog wat te vergroten door de laadvloer te laten zakken, en dat kan je met de iV niet.

Canon-Eye

Forumguru
Het hangt er maar net vanaf wat er mee moet: voor de boodschappentassen is een iets hogere vloer geen bezwaar (of misschien zelfs een voordeel als je ze er weer uit moet tillen). Maar als er bv. een flinke hondenbench mee moet, heb je die extra centimeters vrije hoogte wellicht net nodig. Ik heb de kofferbodem standaard in de laagste stand voor maximale hoogte.
Dat bij neergeklapte rugleuningen de vloer dan niet vlak is, maakt me niet uit :). Ik maak soms - bv. in de vakantie - zelfs gebruik van die 'drempel' om kratten tegenaan te zetten, waardoor spullen die ervoor op de (toch altijd nog iets hellende leuningen) liggen daar weer tegenaan kunnen rusten.

Bovenaan Onderaan