Wat wordt de Auto van het Jaar 2013?

Fabia

† In Memoriam
Wat wordt de Auto van het Jaar 2013?

Autonieuws •3 oktober 2012• Tekst: Bob Kroese
214794-auto-van-het-jaar-logo-240x160.jpg
Open galerij
Auto van het Jaar-logo

De definitieve kandidatenlijst voor de verkiezing Auto van het Jaar 2013 is samengesteld. In totaal dingen 38 auto’s mee naar de titel.
Het duurt nog even voordat we de uitslag weten maar de kandidatenlijst is vastgesteld. In maart 2013 wordt aan de vooravond van de autosalon van Genève bekend gemaakt welke auto wordt gekroond tot Auto van het Jaar 2013.
Om mee te dingen moet de auto op het moment van de verkiezing in minimaal vijf Europese landen te koop zijn en een verwacht verkoopvolume van minimaal 5.000 stuks per jaar hebben. Zo kan het zijn dat er in de lijst van modellen vier auto’s staan die in Nederland niet verkocht worden.
De kanshebbers zijn: Audi A3, BMW 3 Serie, Chevrolet Malibu, Dacia Lodgy, Fiat 500L, Ford B-Max, Honda CR-V, Hyundai i30, Hyundai Santa Fe, Kia Cee’d, Kia Optima, Lancia Flavia, Mazda 6, Mercedes-Benz A-Klasse, Mercedes-Benz SL, Mitsubishi Outlander, Mitsubishi ASX / Citroën C4 Aircross / Peugeot 4008, Opel Adam, Opel Mokka, Peugeot 208, Porsche Boxster, Range Rover, Renault Clio, Skoda Rapid / Seat Toledo, Smart Electric Drive, Subaru Impreza, Subaru XV, Subaru BRZ / Toyota GT86, Tata Vista, Toyota Auris, Toyota Prius Plug-in, Volkswagen Golf, Volvo V40 en Volvo V60 Plug-in.
Begin december worden de zeven finalisten bekend gemaakt. Wij nemen alvast een voorschot met deze voorzichtige voorspelling van de zeven finalisten: Ford B-Max, Mercedes-Benz A-Klasse, Opel Adam, Peugeot 208, Renault Clio, Volkswagen Golf en Volvo V40.

Bron: http://www.autokopen.nl/autonieuws/2012/oktober/31912-wat-wordt-de-auto-van-het-jaar-2013

Cordoba

Forumguru
Ik bedoelde de finalisten Rudy:
Wij nemen alvast een voorschot met deze voorzichtige voorspelling van de zeven finalisten: Ford B-Max, Mercedes-Benz A-Klasse, Opel Adam, Peugeot 208, Renault Clio, Volkswagen Golf en Volvo V40.

En daar staat ze niet tussen, maar tot mijn verbazing wel bijv. B-Max.

Fabia

† In Memoriam
Maar dat is nog niet definitief: voorzichtige voorspelling van de zeven finalisten

MarcoO2

Forumguru
@ Cordoba: maar wat maakt de Toledo/ Rapid zo speciaal dat ze kanshebber op een finaleplek zouden zijn? In mijn optiek verdienen ze die plek absoluut niet.

Falcon

Donateur
/me vindt dat je niet in het jaar van 2012 een "Auto van het jaar" moet gaan kiezen voor 2013. ;)

Cordoba

Forumguru
@Marco: ik beweer niet dat Rapid/Toledo die plek verdienen, maar zie vooral veel in de lijst staan waarvan ik denk dat óf al te lang op de markt zijn voor de prijs voor 2013, óf eigenlijk helemaal niets nieuws te bieden hebben óf voor een heel beperkt publiek bedoeld zijn. Eerlijk gezegd zie ik eigenlijk niet één auto in het lijstje staan, waarvan ik zeg 'dat moet de auto van het jaar 2013' worden. De plug-ins en elektrische auto's zijn wel een hype, maar als je ze kritisch beschouwd hebben ze veel te beperkte gebruiksmogelijkheden, ondanks dat de eerste elektrische taxi's al meer dan 100 jaar terug rondreden in NL, en in Duitsland nog iets eerder.

Van de andere auto's kan ik niet zeggen, dat ze een grote stap vooruit zijn ten opzichte van de auto's die ze opvolgen.

MarcoO2

Forumguru
Maar wat maakt het dan (ik citeer) opmerkelijk dat dat Rapid niet tussen de kanshebbers staat? Want dat is de zinsnede waar ik op reageer.

En voor wat het op die lijst staat betreft: dat is gewoon een simpele kwestie van voldoende aan de criteria.

E

Ex-lid 2926

De modellen die in feite niet meer zijn dan een uitgebreide facelift komen wat mij betreft niet in aanmerking voor deze prijs. En ik vermoed ook niet bij de jury. Dan hebben we nog een paar kleine mpv's als de Opel Mocca en Ford B max. Auto's die het antwoord zijn op de mobiliteitsvraag van een vergrijzend autopubliek, maar daardoor kansloos zijn bij de autojournalisten die hun stem uit moeten brengen. Blijven volgens mij de V40 en Mercedes A over. Nieuwe modellen die totaal anders zijn dan hun voorganger en goed ontvangen zijn in de autopers.
En vorige week zag ik mij een MB dealer een felrode A in sportieve uitmonstering prominent voor het gebouw staan. Heel fraai.

sitechris

Donateur
Eens, de A klasse is een schitterende auto. Maar heel erg duur. Een aardig aangeklede A250 Sport gaat al snel richting of over de 50k! Dan praat je over een auto met 211 pk. Gaat nergens over. En ik snap het ook niet. Ze willen nu jongere kopers lokken (die veelal in A3, 1 serie, Golf, Mini, Giulietta etc rijden). Die ga je met deze hoge prijsstelling minder makkelijk verleiden. Had je net ff onder de concurrenten Audi en BMW gezeten, dan had je echt een groep rijders aan je kunnen binden. Gemiste kans.

E

Ex-lid 2926

Ik denk ook niet dat de "A" een verkoopknaller wordt in Nederland. De auto is hier gewoon te duur. De ook nog vrij nieuwe "B" zie je wel al regelmatig en in Duitsland zelfs heel vaak. Maar is dan ook volgens mij de ideale auto voor veel goed bedeelde vutters en gepensioneerden. En dat bedoel ik niet negatief. Hoe verder de leeftijd vordert, hoe hoger de auto.
En Mercedes zal volgens mij met zijn prijs ook niet zo snel onder die van Audi of BMW gaan zitten. Als premiummerk met ster kunnen ze zich dat nog steeds veroorloven. Ook al is Audi als het op afwerkingskwaliteit aankomt de beide concurrenten inmiddels voorbijgestreefd.

Lexris

Lid
Mijn verwachtingen voor de auto van het jaar zouden volgens mij wel eens een type van Kia of Hyundai kunnen zijn dit jaar. Zeker als je hierbij de prijs van de auto's in acht neemt tov de overige merken.

van_der_P

Senior Member
Laat ik eens iets geks zeggen, de Dacia Lodgy.
Er is geen enkele fabrikant in staat om een zo ruime auto, voor zo weinig geld in de markt te zetten. Dat vind ik knap, en daarom zou van mij de auto van het jaar de Lodgy mogen zijn.
Maar die zal het zeker niet worden denk ik.

Lexris

Lid
Ja qua prijs en uitvoering ben ik het eens. De Dacia is prijstechnisch en qua ruimte zeker geen slechte auto. Hij zal je zeker van A-> B kunnen brengen en dat volgens mij ook nog best redelijk comfortabel en ruim voor geringe kosten

sitechris

Donateur
stel je mag kiezen, 3 jaar lang gratis rijden in een gloednieuwe fulloption S65 AMG (of een andere Merc naar keuze) of 3 jaar lang gratis rijden in een gloednieuwe Fabia 1.2 TSI 86 pk full option. No way dat je dan voor de Fabia kiest.

Bovenaan Onderaan