Wat is dit voor veer? (onder bijrijdersstoel)

Octavia 4T

Senior Member
Beetje late reactie van een nieuw lid: maar ik heb 2 van zulke losse veren inmiddels. Volgens de garage zijn het hulpveren voor de hoogteverstelling van de stoel.
 

Octavia 4T

Senior Member
Ja hoor, alles lijkt normaal te werken. Het lijkt er idd wel op dat de hoogteverstelling wel wat zwaarder gaat. En dat is dus wel verklaarbaar.
 
J

Johan Falize

Hallo allemaal,
Ja! Die is goed...
Mijn veren, van beide stoelen, zijn inmiddels ook in de kofferbak beland.
Overigens: Bij de Golf van mijn zoon lagen ze ook onder de stoel.
En bij zijn volgende auto, een octavia ook al.

Ik denk dat die veren bedoeld zijn om het "glijden" wat makkelijker te maken.
Je zou kunnen denken, dat je de stoelen gemakkelijker vanuit je zitpositie, naar achter kunt drukken, en dat de stoel eigenlijk "vanzelf" om "makkelijker" naar voren schuift. Want vanuit je zitpositie is dat wel een beetje lastiger.

Het kan zijn, dat er geen verschil waarneembaar is met of zonder veer. Maar dat zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met de smering van de rails. Als deze door uitgedroogd vet, of ophoping van vuil stroef gaan.
Dat zal ook wel de reden zijn dat de veren er op een gegeven moment onderuit vallen. Dit, omdat het "verplaatssysteem" mogelijk (ongemerkt) geforceerd wordt.

Groetjes van, Johan Falize.
 

Spinal

Forumguru
Het zijn hulpveren, zonder de veren kan het verstellen wat zwaarder gaan. Bij mijn vorige auto lag eerst de veer van de bijrijders kant ineens los en 2 maanden later de veer aan de bestuurderskant. Ik merkte geen verschil in het verstellen van de stoel dus heb ze in de schuur gelegd. Nooit geen problemen met het verstellen van de stoelen gehad.
 

Antera

Donateur
De veren zijn voor de hoogteverstelling. Deze zorgt ervoor dat dit wat makkelijker gaat als je op de stoel zit. DEze breken vaker los. Heb dit ook gehad van het weekend en heb hem terug geplaatst door er een nieuw boutje in vast te zetten zodat de veer weer erop zit. Het kan anders zijn dat er te veel kracht op de hendel enz komt te staan waardoor beschadigen kunnen gebeuren.

Je moet de stoel ervoor uit halen en de kappen demonteren. Daarna het frame los maken zodat je hem eruit kan tillen. het is anders niet te zien waar dit precies zit. Helaas vergeten foto's te maken maar mocht je er hulp mee willen hoor ik het wel
 
J

Johan Falize

Dat weet ik niet(?)...
Ik heb inmiddels "onderzoek" gedaan, maar ik kan helemaal niets vinden waar die veer nu aan moet komen(?)...
Ik heb er ook foto's van gemaakt.
Maar ik vind het vervelend dat deze te groot zijn om te plaatsen.
En als ik iedere keer elke foto moet gaan bewerken, daar zit ik nu niet op te wachten.
Dus helaas geen foto's.

Kan iemand uitleggen waar de veer aan moet aan de achterkant bij het stoelmechanisme?

Als je de kunststof afdekplaat verwijderd, kan je er zo bij.
Dus de stoel hoeft er niet uit. Wel helemaal naar voren schuiven.

Graag advies.

PS. als ik wat meer tijd heb plaats ik de foto's.

Gr. Johan Falize.
 
J

Johan Falize

Ik kan niets vinden waar die veer nu aan moet achter(?)
Iemand een idee?

Johan.

PS.
Hoe kan ik eigenlijk goede kleurenfoto's plaatsen(?)...
Ik maak ze met mijn Iphone 6S Plus...
 

eriktv

Forumguru
Moet 'ie niet in een van de gaten in het metalen deel linksonder op de laatste foto? Bij mij is daar destijds een hoekje afgebroken, waardoor de veer losraakte.

Edit: ik verklein foto's met de iPad-app Photo Compress, werkt prima als je tegen de reclame kunt
 
J

Johan Falize

Nee, hoor. Daar is de veer te lang voor.
Maar ik heb het gevonden.

De veer terugplaatsen:
1. de kunststofbekleding van de stoel verwijderen;
- De zelf-tapper losschroeven. Het overstekende deel aan de kant drukken. De tweede zelf-trapper losdraaien.
- De dopjes van de hendel verwijderen. De twee torox boutjes verwijderen. De hendel verwijderen.
- De kunststof stelschroef van de rugleuning eraf trekken. Zit er op geklikt.
- De kunststof bekleding wegnemen.

2. de veer plaatsen:
- De veer moet zo gehouden worden dat de voor-haak horizontaal in een lijn staat met de uitsparing.
- De haak aan de achterzijde staat recht omhoog. De lange zijde naar achter.
- De veer in de "Tunnel" (dat is een holle ruimte) naar achter voeren, en tegelijk licht omhoog drukken.
- Zodra de veer inhaakt (dat voel je) de voorkant in de uitsparing drukken. Dus aan jouw zijde.
- KLAAR!
- Dit is de enige manier om de veer te plaatsen.

De veer zit niet gespannen. en dat hoeft schijnbaar ook niet.
De functie van die veer is voor mij nog steeds een raadsel(?)...
Juist omdat er geen spanning op staat, valt hij er gemakkelijk uit.

Ik heb alle functies van de stoelhendel en draaiknop geprobeerd, maar in de veer geen beweging of spanning te zien(?)
Volgens mij hebben ze aan de ontwerptafel hier heel diep en heel lang over nagedacht.
Conclusie: "Ach! Hebben de eigenaren ook een leuke bezigheid..."

Groetjes van Johan Falize.
 
J

Johan Falize

IMG_1057a.JPG IMG_1058a.JPG IMG_1059a.JPG IMG_1060a.JPG IMG_1068a.JPG

Ik heb de foto's op een betere manier verkleind.
De laatste foto is van de onderzijde van de rechter stoel.
Het lijkt erop dat de veer aan de grijze, kunststof pin moet komen.
Maar die pin zit in heb het gedeelte van de afdekkap.
Maar als de zij kap eraf is, dan is deze pin niet beschikbaar.
En als je al de kap eraf zou trekken, dan schiet de veer sowieso los, en kan je deze alleen plaatsen als de kap is gemonteerd. Dat heeft toch geen zin(?)...
Want de voor- en de achterkant van de veer zitten dan vast aan hetzelfde, vaste onder frame van de stoel.
(?) Weet iemand hier een verklaring voor?

Gr. Johan Falize.
 

Antera

Donateur
Even een aanvulling de veer zit zeer zeker wel gespannen. Ik heb er met een tang veel kracht op moeten zetten om hem die extra lengte van 3 cm te geven om hem weer vast te haken. helaas geen foto's gemaakt maar de pin zit vast op het frame dat scharniert en niet op je kap
 

eriktv

Forumguru
Precies, dat bedoelde ik. Ik kon zien waar ie gebroken was. Helaas heb ik de auto niet meer, dus kan geen foto maken
 
J

Johan Falize

Ok!
Ik wist het eerlijk gezegd niet.
Dank je wel voor de aanvulling.
Nu heb ik wel weer een reden om het nog eens wat uitvoeriger te bekijken.
Ik denk, na de vakantie, haal ik alle zittingen er even uit.
Dan krijgt de vloerbedekking aan de binnen kant een grondige (stoom) schoonmaakbeurt.
En dan kan ik alle smeerdelen goed reinigen en voorzien van nieuw vet.

Dank jullie wel...

Groeten van Johan Falize.
 
Bovenaan Onderaan