Wat is dit voor veer? (onder bijrijdersstoel)

Deze veer vond ik onder de bijrijdersstoel.
Iemand enig idee wat het is? (een veer ja ;))
Maar belangrijker waar het hoort te zitten en of het belangrijk is? Kan het kwaad dat ik em zo los onder de stoel vond vraag ik me af?
Ik heb verder nog niets gemerkt :crazy:

XVA1A.jpg


w6Nfl.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Dergelijke veren, zitten vaak in het ontgrendelmechanisme om de stoel naar voren/achteren te schuiven, dus ik vermoed dat ie daar vandaan afkomstig is. (al geprobeert om de stoel te verstellen, en ook de bestuurdersstoel (misschien is ie op een of andere manier van de ene stoel losgesprongen, en onder de andere stoel belandt).
 
Dank voor de snelle reactie!

Stoel lijkt het nog wel gewoon normaal te doen, maar ik zal morgen even goed controleren..
 
Aah, kijk dat is duidelijk!

Ik ga morgen eens even kijken of ik verschil zie tussen links en rechts en of dat mist..

Danku allen!
 

octavia20vturbo

Nieuw lid
hee die vond ik ook onder de passagiersstoel van de Octavia. Precies hetzelfde! Ik weet ook niet waar hij van is. Alles doet het nog. Er lagen ook wel kunsstof stukjes onder de stoel. Weet jij al waar hij van was?

Gr.
 
Volgens mij is het inderdaad het ding uit de stoel (van 2 posts omhoog).
Ik heb echter ook nog geen verschil of een lege plek kunnen ontdekken...

Tja, en alles werkt nog dus ik laat het maar zo voorlopig :smirk:
 

Rick Blaine

Actief lid
Bij mij lag die veer gisteren ook los rechtsonder de passagiersstoel! Wat een toeval allemaal. Ik heb niets gemerkt, alles functioneert nog. Opnieuw monteren kan alleen met de stoel verwijderd, vrees ik. Weet iemand of dit moelijk is? Ik heb geen zijbags (dat scheelt).
 

Rick Blaine

Actief lid
Ik had al even gekeken, maar ik kon die bouten niet vinden. Er zit een soort kunststof strip over de rails, moet die er eerst af?
 

EdK

Forumguru
MMmmm, tjsa lijkt me van wel dan, bij de Yeti heb ik geen strippen bovenop de geleiders zitten en zie je in de voorste stand de achterste 2 bouten en in achterste stand de 2 voorste bouten zitten !
 

Rick Blaine

Actief lid
Ja, zo gaat het ook bij de Punto van mijn vrouw, daar heb ik al ervaring mee... Als het morgen nog een beetje droog blijft zal ik eens onder de stoel duiken.
 

octavia20vturbo

Nieuw lid
Ik ben benieuwd, denk niet dat het terug kan, bij mij lagen er ook kunsstof scherven onder :( nou ja zo lang alles werkt... Laat je het weten na je inspectie ronde.
 

Rick Blaine

Actief lid
Ik heb zojuist even gekeken. De stoel er niet uitgehad, maar de plastic rand aan de voorzijde losgemaakt (2 schroefjes) en daarna kon ik met een zaklamp goed onder de stoel kijken. Ik vond ook een afgebroken gietmetalen "haakje" (zie foto hieronder) naast de stoel in de buurt waar de veer hoort te zitten. Dat is zo te zien afgebroken. Ik heb de situatie vergeleken met de bestuurdersstoel en toen de veer weer teruggeplaatst.
Zo te zien aan de andere kant moet het rubber omhulsel zo ver mogelijk naar voren zitten (dus de lange kant van de zichtbare veer naar achteren steken). Aan de voorkant zit een duidelijk zichtbare metalen haak waar hij aan moet, maar aan de achterkant kun je niets zien dus dat moest op de tast. Uiteindelijk heb ik hem zonder gereedschap weer terug kunnen plaatsen. Aan de achterkant met de haak omhoog, dan zit de veerhaak aan de voorkant naar binnen gericht om de haak van de stoel heen. Je hoeft hem maar een klein beetje uit te trekken dus ik weet niet of dit een definitieve oplossing is, zeker gezien het afgebroken onderdeel, maar goed. Ik ben daarna op de stoel gaan zitten en heb hem heen en weer kunnen schuiven en de rugleuning kunnen verstellen zonder dat de veer weer lossprong dus ik laat het voorlopig hier even bij.
De railcontructie van de stoel ziet er nogal ingewikkeld uit (achter 2 rails, voor 1 centrale rail!) dus het uitnemen van de stoel trekt mij niet zo op dit moment. Als er iemand anders wel ervaring mee heeft dan hoor ik dat graag.

20120507skoda001.jpg
 

BuSpu

Lid
Nou mijn eerste post op dit forum: :)

Gisteren een knal tijdens het rijden in onze Octavia 1 combi. Gezocht wat het was en na een tijdje zag ik een knopje onder de bestuurdersstoel liggen. Toen bleek de veer waar jullie het boven over hebben losgebroken. Er lagen ook wat kunststof stukjes maar die blijken de afgebroken bevestiging van de kunststof onderrand van de stoel aan het metalen frame. Volgens mij is het knopje het inhaakpunt voor de veer helemaal onder de stoel. De veer zelf is nog heel maar kan volgens mij dus nooit meer terug aan gezien er geen punt meer is om de veer aan vast te haken. Weet iemand waar de veer voor is en of het kwaad kan om zonder veer verder te gaan?
 

BuSpu

Lid
Ik vond ook een afgebroken gietmetalen "haakje" (zie foto hieronder) naast de stoel in de buurt waar de veer hoort te zitten. Dat is zo te zien afgebroken. Ik heb de situatie vergeleken met de bestuurdersstoel en toen de veer weer teruggeplaatst.

Dat is precies het stukje metaal dat ik ook vond. Ik heb gekeken of de veer past en die past precies met de lange haak om dat "haakje". Mijn vraag, je zegt dat je hem terug hebt geplaatst, maar waar haakt ie nu dan aanvast?

Groet BuSpu.
 

Rick Blaine

Actief lid
Ik weet niet meer dan ik hierboven heb beschreven... alles op de tast gedaan. Maar elders op dit forum staat hoe je de stoel kunt verwijderen (mijn topic over lendesteun).
 
Bovenaan Onderaan