Wat gebeurd er als je apparaat in sigarettenaansteker laat zitten?

Hallo,
Ik heb gemerkt (en dit staat ook in de handleiding) dat de skoda stroom blijft leveren aan de 12V stekkers (sigarenaanstekers) wanneer de auto uit staat.
Ik overweeg om een electrische koelbox te kopen. Ik vroeg me daarbij af wat er gebeurd als ik deze in de 12V stekker laat zitten wanneer de auto uitstaat.

Het gedrag waar ik op hoop: De Skoda levert stroom tot de accu begint leeg te raken. Op dat moment stopt deze met stroom te leveren zodat de auto zonder problemen nog kan starten.

Meer waarschijnlijk denk ik: de auto levert vrolijk stroom tot de accu helemaal leeg is en de auto ook niet meer wil starten.

In het eerste geval kan ik de koelbox aangesloten laten zodat de spullen zo lang mogelijk koel blijven. In het tweede geval is het echter heel belangrijk dat ik telkens de koelbox ontkoppel als we langer dan een paar minuten stilstaan.

Kan iemand dit verduidelijken?
Hartelijk dank!
 

EdK

Forumguru
Ik vroeg me daarbij af wat er gebeurd als ik deze in de 12V stekker laat zitten wanneer de auto uitstaat.
Dan word je koelbox koud gehouden tot je accu leeg is en kun je s'morgens of duwen of de acculader aan de accu hangen...
Maw word gewoon leeg getrokken.

Een telefoonlader oid kun je rustig laten zitten en dat merkt je accu niet, maar een koelbox tsja die trekt hem leeg in enkele uren ( weet ik uit ervaring toen ik vergat de stekker te verwijderen toen we ff gingen shoppen in een frans supermarkt )
 

EdK

Forumguru
Stop niet de 220v stekker erin, zolang de 12v stekker er óók inzit.
Is me nog nooit gelukt, maar ja mag me wagen niet in hotelkamer of chalet parkeren...:pardon:

Maar wat je verteld zou niet mogen !! Of had je een Ali Expres koelbox ? want dan kan alles....:nailbiting:
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Ik kan helaas uit eigen ervaring vertellen dat een koelbox de volgende ochtend nog perfect koud is. De accu was alleen wel leeg. De hele vakantie was het gelukt om netjes de stekker uit de 12V aansluiting in de kofferbak te trekken, maar bij de tussenstop in Mulhouse dus niet. Sta je dan in de parkeergarage van het hotel op een Franse nationale feestdag... zonder startkabels. Goeie les en achteraf een mooi verhaal. En startkabels liggen nu standaard in onze auto’s ;)
 

turboturbo

Forumguru
Misschien een tip voor TS, accu booster kopen. Daarmee kan in geval van accu toch (te) leeg de auto met gemak weer gestart worden. En de koelbox kan ook op die boosterpack aangesloten worden op 12V via bijv het bijgeleverde sigaretten aansteker verloop plug gebruikt worden...

Ik heb zelf deze en die komt oa heel goed uit de test van test goeroe youtuber projectfarm (mocht je daar waarde aan hechten)
https://m.audew.com/Audew-2000A-Pea...l-Engine-with-LCD-Power-Display-p-100058.html
 

Rallye

Forumguru
Of te diep ontladen voorkomen door daarvoor een apparaat tussen te schakelen. Volgens mij hebben sommigen dit bij hun dashcam. Weet ff niet hoe het heet.:bloos:
 

Joh@n

Forumguru
Een telefoonlader oid kun je rustig laten zitten en dat merkt je accu niet,
Het kan ook de accu in mijn octavia zijn, maar na een paar dagen merk ik het wel als de lader er in blijft zitten ondanks dat er geen telefoon aan hangt. Hij start gewoon net ff wat moeilijker en dat ligt niet aan de auto zelf. Wanneer ik de auto nog wat langer niet gebruik en dat een aantal keer achter elkaar komen de parkeerhulpremfunctie waarschuwingen weer voorbij, net als bij de defecte accu. Gebruik je hem daarna een aantal dagen achter elkaar of voor een langer stuk is het weer opgelost. Ik heb het idee dat hij altijd wat gebruikt...
 

EdK

Forumguru
Ik heb het idee dat hij altijd wat gebruikt...
Een telefoonlader zal ongetwijfeld iets verbruiken net als de laders in je woning die aan de 230V hangen.
Zelf heb ik 24/7 een telefoonlader en een accubooster in de 12V stopcontacten hangen, en ik heb of hij langere tijd of kortere tijd stilstaat nooit problemen met starten.
Ook niet in de winterperiode's waar het kouder is en de capaciteit van de accu in algemeen ook wat minder is.
 

PizzaPieter

Forumguru
Is me nog nooit gelukt, maar ja mag me wagen niet in hotelkamer of chalet parkeren...:pardon:

Maar wat je verteld zou niet mogen !! Of had je een Ali Expres koelbox ? want dan kan alles....:nailbiting:
Nee hoor, destijds ook een gerenommeerd merk met mogelijkheid op gas, 12v en 220v

En bij aankomst op een camping zijn er altijd een aantal standaard stappen die ik neem en doordat ik onderbroken werd, iets vergeten. (12v eruit).

Toen voor de overnachting de 220v erin en dag erna.....koelbox stonk en koelde niet meer.

Inmiddels zo ervaren dat ik weet dat als ik de koelbox er koud inzet (thuis dus nachtje aan de 220) en goed vul, ik onderweg helemaal niet aan de 12v hoef. Hij blijft gewoon koud. Bij overnachting aan de 220 en dag erna doooorrrrr.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Bulletdodger

Senior Member
Apart, in mijn Passat schakelt de 12v zich zelf uit als je het contact verbreekt.
Ook met andere vag auto’s ben ik dit zo gewend.
 

PizzaPieter

Forumguru
Apart, in mijn Passat schakelt de 12v zich zelf uit als je het contact verbreekt.
Ook met andere vag auto’s ben ik dit zo gewend.
Ik heb niet geschreven dat dit bij een VAG gebeurde. Heb ook Ford en Peugeot gereden.

Bovenstaande gebeurde bij een 307SW 2.0 HDI, die ondanks vlotte prestaties zónder caravan, moeite had met een caravan van 1200kg beladen in de montagnes van la douce France. Maar da's offtopic
 

Derooke

Forumguru
Wil dit dan zeggen dat na een nachtje dashcam (op security mode) je batterij leeggetrokken zou zijn?

En wat met de sup IV als stel de gewone batt leeg is en je batterijpack vol is . Kan je dan nog rijden ? Of word die stroom uitgewisseld en omgezet?

Mvg
 
Bovenaan Onderaan