Wat bevalt wel/niet aan jouw fabia 2 TSI ? heb je problemen?

piair1982

Forumguru
Ik sluit me aan bij je verhaal. Zie mijn verbruik over 11000 km. Ik rijd vlot door en relatief veel spits.
 

Ron467

Actief lid
Verbruik volgens folder wordt vast gemeten in land van herkomst:baby012: ha ha

Van de week ca 380 kilometer dwars door Tsjechië gereden, deels snelweg (120), deels buitenweg (90) en telkens door dorpen heen (50) en over die afstand gaf mijn verbruiksmeter een ongelooflijke 1:18 !!!!!

Trouwens heel die vakantie ruim boven de 1:15 gezeten (zie spritmonitor), dus ook de 130 km/h over de franse autowegen en de bochtige (gas, rem, gas) weggetjes in de Auvergne.
EN inclusief een stuk over de Duitse autobahn met net boven de 200 km/h op de teller (ca 195 op de garmin).
Ook bij die snelheid voelde hij goed aan, echt een verbetering tov van mijn vorige fabia die bij 160 wat zweverig ging voelen.

Voor de duidelijkheid: 2 personen, weinig bagage, geen dakdragers, normale rijstijl; dus gas los als je ziet dat je moet gaan remmen, maar ook regelmatig de Duitse rijstijl........met 90 km/h op het dorp af, bij het bord op de rem tot 50 km/h en bij uitrijden dorp weer gas tot die 90....:923:

Alleen duurt het wel even voordat ik de ongelofelijk slechte verbruikscijfers van de volbelasting (aanhanger + 130km/h + bergen) heb weggewerkt......
 

Hetzer

Forumguru
Mi
Een erg knap motortje, nu in 2013 de wegenbelastingvoordelen wegvallen voor de Fabia 1.2 TDI Greenline hoop ik dat particuliere kopers ook proefrijden in de 1.2 TSI. Dan weten ze wat een rijplezier, vibraties en geluidscomfort ze missen. Het wegenbelastingnadeel is dan groter dan het verbruiksvoordeel van de TDI. Ik heb ze alle twee proefgereden, dus ik mag het zeggen.

Ik heb ook met beide, gereden maar er veranderd veel als je 45k km rijd per jaar als partikulier.
 

Noord26

Forumguru
Ja idd. Zonder het kilometrage van iemand te weten is die conclusie wel erg kort door de bocht!

Ook is de zijwindgevoeligheid bij de GL iets minder, omdat deze net wat lager ligt als een 1.2 TSI.
 

Ron467

Actief lid
Boven de 20 a 25 K per jaar zit je toch sowieso gunstiger met diesel?

Maar zelfs de oneerlijke regeling heeft mij niet voor de GL doen kiezen, om de simpele reden dat die niet met automaat te leveren is.
Nu ik echter ook boven de 25000 per jaar blijkt te komen, ga ik wel nadenken over een zwaardere diesel..... (met dsg uiteraard).

Mijn combi vindt ik super stabiel en niet zijwind gevoelig. De fabia HB voor de facelift was idd gevoeliger.
 

FabiaZenZ

Nieuw lid
Ik heb zelf een 1.2TSI 63 kw

Rijdt elke dag 80km woon-werk
het is mij zowaar een keer gelukt om een gemiddelverbruik over die 80km te hebben van 4.6 /100 km
alleen moet je dan wel van de cruisecontrol afblijven ;)

Al met al is het gewoon een fijne auto en 1.2 is zeker een fijn blokje
 

faabgeensaab

Nieuw lid
kilometrage bij kosten vergelijking 1.2 TDI GL en 1.2 TSI na 2013, aanvulling

Een aanvulling op mijn bericht met een opmerking over het kostenverschil tussen een Fabia 1.2 TDI Greenline en 1.2 TSI 63 kW. Ik gaf inderdaad geen kilometrage op, jullie kritiek is terecht. Om vervolg posts uit te sluiten meld ik de achterliggende rekensom hieronder.

Ik rijd ongeveer 15.000 km per jaar, en dat gemiddelde zal voor de meeste particuliere (niet lease) rijders gelden. In/na 2013 is bij dat aantal kilometers een 1.2 TDI GL financieel niet interessant meer vergeleken met de 1.2 TSI. De wegenbelasting wordt in mijn provincie euro 980 voor een GL tegen euro 360 per jaar voor een TSI (wegenbelasting- en brandstofcijfers prijspeil 09/2011). Het verschil van euro 620 maak ik niet meer goed.

15.000 Km bij 1:18 benzineverbruik van euro 1.60 per liter = euro 1333
15.000 Km bij 1:22 dieselverbruik van euro 1.30 per liter = euro 886

Met een TDI ben je dan meer kwijt, 620 - 447 euro = 173 euro per jaar.
Rijd je minder dan 15.000 km per jaar, dan wordt het nadeel navenant groter.

Mijn aanname is dat er veel particuliere GL rijders zijn die op of onder dat gemiddelde aantal kilometers uitkomen, vandaar mijn opmerking. Bij 45.000 km per jaar zou ik zeker blijven dieselen uit financieel oogpunt. Dat is een inkoppertje!

Eigenlijk zit ik te wachten op een Fabia 1.2 TSI met een A label!
 

Hetzer

Forumguru
Ik vind de 1.2 TSI sowieso wel een koopje, mocht ik ooit dichter bij gaan werken en pak hem 30K km per jaar minder ga rijden, is de TSI zeker wel de motor voor mij, al blijf ik dromen van mijn droom Fabia , de Combi RS

@FabiaZenZ, een verbruik van 4.6 /100 km is netjes , dat haal ik de laatste tijd ook met mijn 1.2 TDI (rij dan wel 130 op de snelweg;) )
 

Noord26

Forumguru
Ik verwachte afgelopen jaar 70Dkm te rijden met de GL, maar ben van baan veranderd en heb er nu (heb de GL op 1 dag na een jaar) 23Dkm gemaakt.

Je berekeningen zijn aardig, maar 1:18 voor de TSI en 1:22 voor de TDI zijn niet reeel. De meeste halen 1:16 voor de benzine en zelf haal ik met gemak 1:23; als ik er op let al snel 1:25. Adviesprijzen zijn ook nog eens 5ct per liter gunstiger in het voordeel van de diesel als u aangeeft; dagprijs is namelijk 1,74 voor Euro95 en 1,39 voor diesel. Kortom, het daadwerkelijke omslagpunt zal nog lager liggen als 15Dkm per jaar.

@Hetzer; bij de dealer in Tilburg heb ik een maand na aanschaf van mijn GL een Fabia II Combi RS mogen rijden. Dan heb je alles wat je kunt wensen idd..
 

Ron467

Actief lid
Ik wil niet zeiken hoor,

maar voor de GL rijders zijn er 100.000 andere topics,
laten we de zeer beperkte TSI topics nu asjeblieftdankuwelzeerbeleefd ook TSI gericht houden.
 

ronald_j

Actief lid
Ik ben wel heel benieuwd naar dat verbruik verhaal.

Ik heb nu een Fabia1 met 1.4 74kW op LPG. Daarmee rijd ik 1:12 gemiddeld. Omgerekend zou dat neerkomen op 1:15 benzine. Als de 1.2 TSI maar 1:16 gemiddeld haalt dan zou ik dat een grote teleurstelling vinden. recentelijk heb ik een paar keer gelonkt naar zo'n 1.2TSI, maar dat was toen ik nog dacht dat hij ongeveer 25% zuiniger rijdt dan mijn huidige Fabi1
 

RefleCs

Forumguru
Yup en dan alleen de gewone faab. De Scout is nog steeds B. Aangezien ik de looks van de scout mooier vond toch voor de scout gegaan. Ze hadden er natuurlijk ook gewoon een start stop op kunnen kwakken en een regeneratief remsysteem e.d. Alle kleine beetjes maken een groot beetje toch? Ik haal 1:14 a 1:15 met m'n Scout. Wel moet ik zeggen dat dat incl vrij veel filerijden is en utrecht -> amersfoort binnendoor terug. (veel stoplichten maar dan ben ik wel in 30 minuten thuis ipv een uur tot 1,5 uur)
 
Ik haal ongeveer dezelfde verbruikscijfers als RefleCs mijn DSG. Ik rijd voornamelijk binnenwegen met hier en daar een file.
Een keer naar Spa Francorchamps heen en weer (ongeveer 580 km), dat was ongeveer een hele tank benzine. Toen kwam ik ook op 6.5 l per 100 km. Ik denk dat dit het best haalbare is zonder vooraan in de file te rijden.
 

van_der_P

Senior Member
Vandaag bij garage een leenauto mee gekregen.
Een Fabia Combi 1.2 TSI 77 KW (105 PK) DSG Ambition. Wat is dat toch een genot om daarmee te rijden, schakelt geweldig, bergen trekkracht. Het enige dat ik mis is het Maxi-Dot diplay. Zou mijn GL er zo voor inruilen.

Maarja, dan krijg ik ruzie met mijn wederhelft.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Mijn ouders hebben sinds 2 weken een nieuwe Fabia II 1.2 TSI DSG Elegance.

Durf eigenlijk niet achter het stuur te stappen. Ben veels te bang dat het te lekker rijd:grin::grin:

Heb wel ervaring met een Yeti 1.2 TSI met handbak en dat viel echt niet tegen. Het reed super.
 

Ron467

Actief lid
Wees gerust, je kan 'm toch niet meer bestellen met DSG.

oh? staat gewoon nog in prijslijst.

Zie wel dat de "dynamic" (voorheen "sport") er niet meer in staat, teveel concurrentie van de RS natuurlijk :grin:
Zoals in het duurtest filmpje van autoweek te zien is, heeft die een probleem met te snel door spinnende voorwielen.
Laat dat voor (in ieder geval) mijn TSI nu ook (nog steeds) een van de grootste minpunten zijn......

Dus weer on topic;
- Ben nog steeds niet echt gecharmeerd van het uiterlijk
- DSG pakt veelal te bruusk op vanuit stilstand of heel langzaam rijden, een heel voorzichtig voetje nodig.
- Heerlijke sportstoelen (zijn die nog leverbaar op alle normale modellen???) met dus een zitting die lang genoeg is voor mijn bovenbenen en zeer goede zijdelingse steun.
- Veel te snel spinnende voorwielen, bij stoplichtsprintjes rij je dus gierend weg (met knipperend ESP lampje) of wat voorzichtiger (waarmee je dus meters "verliest") ook in bochten iets te fors op het gas resulteert in ESP controle....
- Eenmaal op gang een onovertroffen "automaat", heerlijk schakelend.
- Op 60 km wegen moet hij echt op CC (cruise Control) om in z´n 7 te gaan, anders blijft hij in 6.

De DSG is overigens echt te verkiezen boven de handbak, voor de >77 KW dan, want daar voelde alles nog veel bruusker aan bij schakelen. Oké 1,5 jaar geleden, dus dat kan ondertussen veranderd zijn.
 
Bovenaan Onderaan