Wanneer wisselen jullie wielen?

Eltjo

Forumguru
Ik heb een zomerset met originele Trifid velgen en 2 ! wintersets op LM velgen van Enzo en Dezent.
Waarom een winterset? Omdat we ook als het winter is, met de auto dwars door D naar PL moeten kunnen rijden.
Waarom de 2e set? De 1e kocht ik gebruikt voor €250 voor de eerste winter met de auto en hebben inmiddels nog 5 mm profiel. De 2e set kocht ik 1 km verder op voor €60. Dat is minder dan de montagekosten van 4 banden. Dat kon ik zo dicht bij niet laten gaan voor die prijs en er is ruimte genoeg onder garagevloer.

Beide sets hadden bij aankoop z.g.a.n LM velgen met naafkapjes en wielbouten en ruim 7mm profiel Conti TS850 en hebben een DOT van eind 2012 en 2013 en zijn donker opgeslagen geweest. Ja, wellicht zijn de banden wat harder geworden door de tijd en hebben minder grip dan verse banden. Het waren destijds wel een van de beste banden en hebben vast meer grip dan zomer- of 4 seizoenen banden. Daarnaast rijden ze comfortabeler dan de Conti zomerbanden, zelfs in dezelfde maat.

Ik heb de winterset met het meeste profiel in december gemonteerd en na de vakantie in PL (waar het dit jaar bijna 12 i.p.v. -12 °C vorig jaar was) die met 5 mm gemonteerd. 2x gewisseld binnen een maand! Dit jaar ga ik laat wisselen (april-mei of nog later) naar de zomerwielen.
Ook heb ik 3 jaar geleden een winterwissel geheel overgeslagen. Toen was er zo goed als geen winter, maar als we onvoorzien (door D en PL) moesten rijden had ik ze wel thuis liggen.
Met het wisselen wissel ik ook altijd voor-achter en de niet draairichtinggevoelige zomerset kruislings i.v.m. gelijkmatig opslijten en tegen het cuppen.
 
Laatst bewerkt:

Wolf75

Senior Member
Dat cuppen hoor ik wel vaker voorbij komen. Heeft de Superb daar zijn zo'n last van?
 

Eltjo

Forumguru
Het schijnt dat elke moderne auto daar last van heeft. De Goodyear Eagle Symetric waarmee ik de auto kocht zaten ongewisseld op dezelfde as en die hoorde en voelde ik goed bij bochtjes in de bebouwde kom. Jammer.

Lichte auto’s hebben daar achter meer last van. De gebruikte Bridgestone 165 winterbanden die ik kocht voor de Trevis van mijn vrouw hadden op een Picanto gezeten. De achterbanden hadden nog 7mm en monteerde ik voor, maar zijn vreselijk gecupt (dit uit zich in herrie en “gestuiter”) wat niet meer is verdwenen. Met vrouw heeft er echter geen last van, maar ik weet dat het veel stiller kan. De oorspronkelijke voorbanden hadden 5mm en hebben dit niet.
 

Rosinfield

† In Memoriam
In het verleden (12 jaar geleden was het hier in Friesland btw -19!) wel gemerkt dat je in de sneeuw makkelijk niet weg komt uit de sneeuw met zomerbanden wanneer je ergens parkeert. Maar voor de rest geen enkel probleem
 

Rallye

Forumguru
Ik wissel ergens in november naar winterbanden en ergens in april naar zomerbanden. ook een beetje afhankelijk van de veertiendaagse verwachting van buienradar. Ik wissel altijd ook voor/achter om cuppen tegen te gaan en steeds vier nieuwe banden tegelijk te kunnen kopen.

Dit jaar de winterwielen van de RS verkocht en tot in januari de RS op zomerbanden gereden. Dat ging mede dankzij de zachte winter best goed. Op mijn nieuwe wagen wel weer winterbanden (op 18") voor de winter hoewel we niet gaan skiën of zo. Misschien leg ik als deze versleten zijn er als winterset wel all seasons op - zolang ze maar als winterband goedgekeurd zijn.
 

Wolf75

Senior Member
Ik blijf ook altijd goed gekeurde winterbanden rijden, anders mag ik Duitsland niet in. Zelfs met het kleine verschil in prijs wat er nu is ga ik nog steeds E5 tanken in Duitsland.
 

CharlesTucker

Forumguru
Op goedgekeurde all-seasons mag je ook Duitsland in, mits er nog minimaal 4 mm profiel op zit.
(overigens mag je zowiezo Duitsland in, ook op zomerbanden, maar als je dan betrokken raakt bij een ongeval onder winterse omstandigheden wordt al snel aangenomen dat het jouw schuld is, en dat is duur)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Wolf75

Senior Member
Klopt helemaal. Ik wil alleen maar aangeven dat door rijden op zomerbanden voor mij geen optie is, daar kom ik wat teveel voor in Duitsland. Misschien dat als de zomerbanden kaal zijn dat ik toch over ga op all season. Uit testen blijkt wel dat als je meer dan 10000km per jaar rijdt wisselen naar winterbanden voordeliger is. All season slijt net wat harder en benzineverbruik is ook net wat hoger. Het gemak zou dan de doorslag geven.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ok, duidelijk :) Voor mij is om dezelfde reden in de winter doorrijden op zomerbanden ook geen optie. Ik kom weliswaar niet heel veel in Duitsland, maar als ik er kom, rond de kerstdagen, rij ik er wel helemaal doorheen, tot aan Passau, en dan Oostenrijk en Hongarije door tot voorbij Budapest.

De keuze voor all-seasons was bij mij inderdaad het gemak, maar meer nog het feit dat het in Nederland zelden echt zomer- of echt winterweer is. Uit tests kreeg ik toch het idee dat bij veel typisch Nederlandse weersomstandigheden (vrij vaak vochtig, niet heel vaak echt koud of echt heet) all-seasons beter presteren dan zomer- of winterbanden. De laatste jaren is de kwaliteit van all-seasons ook enorm toegenomen. En slijtage, ach, met m'n vorige set all-seasons (Michelin CrossClimates, die had de dealer er bij aflevering op mijn verzoek direct onder gemonteerd) heb ik ruim 100.000 kilometer gereden, en toen zaten ze rond de 4mm profiel.
 

Wolf75

Senior Member
Als ze echt 100000km mee gaan, dan denk ik dat als de zomerbanden kaal zijn er ook all seasons onder gaan. Verbruik in brandstof met voornamelijk snelweg heb ik geen cijfers van, dat verschilt per auto.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb wel een heeeeele rustige rijstijl, en rij ook voornamelijk snelweg, dus neem mijn 100.000+ km wel met een heel klein korreltje zout :giggle:
 

Canon-Eye

Forumguru
Verschillen in rijstijl daargelaten staan Michelins in het algemeen toch bekend om hun slijtvastheid - de CrossClimates zullen daarop geen uitzondering zijn. Ik zweer er ook al jaren bij.
 

Rallye

Forumguru
Wij rijden 22.00km per jaar. Sportieve auto's, dus sportieve banden. Dus relatief minder grip in de winter, maar iets vaker grip nodig. Winterbanden (of 's winters all seasons) is dan wel beter. En ik woon op een paar kilometer van de Duitse grens......
 

Wolf75

Senior Member
@EdK Dat spuit je er ook zo weer vanaf. Ik heb de wielen ook gepoetst voordat ik ze erop gelegd heb. Hecht het vuil ook niet zo snel aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

philippe bakker

Forumguru
Ondanks dat ik als zomerbandjes de Michelin ps4 heb , hebben mijn winterbanden nog meer grip. Zot veel eigenlijk! Regen of eender wat en ik kan ermee plank gas stampen en vlieg als een raket vooruit. Voor mij mogen ze nog wat blijven liggen
 

Wolf75

Senior Member
@philippe bakker normaal gezien zou ik ze ook nog wel een maand hebben laten liggen, maar ik heb de velgen net gekocht en ik was erg benieuwd hoe ze rijden en onder de auto staan.
 
Bovenaan Onderaan