Wanneer wisselen jullie wielen?

Wolf75

Senior Member
Ik heb een setje 18 inch Modus velgen gescoord. Ik ben geneigd om ze nou al te wisselen, maar ik twijfel nog ivm pekel en eventuele sneeuwval. Wanneer wisselen jullie? 20230205_201641.jpg
 

mauricemauzzz

Actief lid
Ik wissel alleen met de wintersport (voorjaarsvakantie Oostenrijk) en in zeldzame gevallen dat er een langere koude periode in NL is met temperaturen onder de 7 gr. C (dus bijna nooit).
 

hemi24

Forumguru
De leaseauto begin November en begin April, beetje afhankelijk van de temperatuur in de ochtend.
 

CharlesTucker

Forumguru
Toen ik nog wel wisselde was dat ook zo'n beetje November en April. Maar nu wissel ik helemaal niet meer. Ik ben van mening dat in het huidige Nederlandse klimaat all-seasons (wel van een kwaliteitsmerk, en met voldoende profiel)) een betere optie is. Er wordt vaak gezegd dat een all-seasons band een compromis is. Op zich klopt dat ook natuurlijk ook, maar dat is het weer hier tegenwoordig ook. Met zomer of winterbanden rij je in Nederland toch net te vaak met de verkeerde keuze. Als je bijvoorbeeld nu naar het weerbericht kijkt, volgende week 12 graden (en regen), maar in maart zou het nog wel eens kunnen gaan vriezen, wie weet ...
 

DiVini76

Forumguru
@Wolf75 mooie set! :thumbsup:
Heb deze er als winterset op liggen.

Ik wissel ook altijd pas naar zomervelgen als ik zeker weet dat er geen koude periode (onder de 7 graden) of vorst meer aan komt.
Zoals @Antera aangeeft, is dat lastig te zeggen op voorhand, maar is voor mij meestal eind maart/begin april.
 

Canon-Eye

Forumguru
Omdat ik niet meer beroepshalve steeds paraat hoefde te zijn om ingeval van een (ernstig) incident onmiddellijk uit te rukken ben ik - zij het enige tijd na mijn pensionering, dat wel - tot het hiervoor door @CharlesTucker verwoorde inzicht gekomen.

In het begin, uit gewoonte denk ik, nog wel een paar keer gewisseld, totdat ik bedacht dat dit eigenlijk gekkenwerk was: tenslotte hóéfde ik helemaal de weg niet meer op als de omstandigheden me niet aanstaan. Dus de winterwielen weggegeven aan een zoon die toen met eenzelfde Fabia in de late avond of vroege ochtend naar of van zijn werk reed en zelf 4 CrossClimates laten leggen. Nóóit meer iets anders, wat mij betreft.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Vanwege gelijke situatie als @Canon-Eye wissel ik ook niet. Blijf nu zelfs op de performance zomerbanden rijden. Velgen na een pekelrit wel meteen reinigen. Helaas laatst wel noodgedwongen wel een rit van 130 km onder barre ijzel omstandigheden moeten maken. Maar dat ging eigenlijk, met aangepast rijgedrag, best goed.
 

Wolf75

Senior Member
Ik heb lang getwijfeld of ik voor een tweede set zou gaan of all season banden op mijn 17 inch velgen zou laten trekken. Ik rij 35000km per jaar en moet ook met sneeuw 67km enkele reis naar mijn werk. Ik vind de 17 inch net wat klein, dus dan kan daar in de winter mooi een keer net iets te lang de pekel of remstof op blijven zitten als ik een keer niet kan wassen door te lage temperaturen. Voor de zomer hou ik dan de 18 inch wielen. (19 was misschien nog mooier geweest.)
 

Cordoba

Forumguru
Ik wissel alleen als de profieldiepte voor en achter uit de pas dreigt te gaan lopen: dan wissel ik de banden van de voor- en de achteras, en verminder zo tegelijk ook de kans op cuppen iets. En sinds een kleine 5 jaar rij ik ook op all-seasons, oorspronkelijk op een budgetmerk (lag onder de auto toen ik 'm kocht), maar al snel overgestapt op A-merk en direct een wereld van verschil in grip en weggedrag, zelfs de front assist voelde zich minder vaak genoodzaakt tot ingrijpen.
 

hemi24

Forumguru
@Cordoba : dat laatste dank je dan weer aan je eigen gedrag…

 

SuperBeeb

Forumguru
Ik wissel nooit, gewoon zomerbanden erop. Voor die paar km die ik evt moet rijden met sneeuw etc loont t de moeite niet. En met temperaturen die zelfs hartje winter overdag niet of nauwelijks onder 0 komen, red ik t ook wel.
 

Frup

Forumguru
We gaan enkele keren per jaar op wintersport. Daarom zomer- en winterbanden, op velgen.
Ik wissel zelf. Meestal eind van het jaar, maar pas als de temperaturen dalen (onder de 7 gr.).
Na de ski-vakanties, terug naar zomerbanden zodra de temperaturen weer wat hoger zijn.
Nette velgen overigens…
 

Cordoba

Forumguru
@hemi24 Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt: Front Assist houdt blijkbaar rekening met de hoeveelheid grip die je hebt, dus met betere banden reageert het systeem niet of veel later.
 

EdK

Forumguru
Heb 7 jaar gewisseld op de Yeti en toen was ik het zat...
En rij nu een ruime 64K met vredestein 4 seizoens banden met veel plezier.
En profiel is nu iets minder dan 4mm, officieel voor deze tijd van jaar met winterbanden eigenlijk wisselen.
Maar gok de laatste dagen van deze winter wel op deze banden zodat ik de zomer periode er ook nog deels op pad mee kan.
En dan eind zomer dan maar voor de strenge winter van 2023/24 een verse set 4 seizoens van Vredestein er weer op...
 

Cars076

Forumguru
Ik wissel al jaren niet meer.
Gewoon goede zomerbanden van een A merk.
In het verleden na een wintervelg krom gereden te hebben voortijdig naar zomerbanden gegaan en daarbij geconstateerd dat dat veel beter reed .( ook in de sneeuw, misschien komt het omdat je dan wat voorzichtiger rijdt :cool: )
 

EdK

Forumguru
ook in de sneeuw, misschien komt het omdat je dan wat voorzichtiger rijdt
Lijkt me dat je met sneeuw ( gladheid) altijd voorzichtiger moet rijden !! Dus ook met 4 seizoens of winterbanden.
Alhoewel ik in verleden wel gasten tegen kwam die dachten dat ze god waren met hun winterbanden om hun velgen...... tot dat ze 180 graden rond gingen.....
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan