Wanneer is een motor warm, wanneer heet?

@ MarcoO2 Hoezo is er geen lineair verband? Gaan we net doen alsof er geen warmtewisselaar zit tussen olie en koelwater?
 

LT83

Forumguru
@ Quest..... Marco geeft volgens mij terecht aan dat de koelwatertemperatuur niet echt veel zegt. Uiteraard is het een indicatie dat ook wel de motorolie warmer zal gaan worden maar dit geeft geen garanties of mogelijkheden tot simpele rekensommetjes. Ik zou zeggen gewoon even altijd 15-20min warm rijden, zit je altijd goed. Anders gewoon een paar koppakkingsetjes op voorraad in de schuur houden ;)
 
De afwijking van de dashboard koelwater temp meter is bij tenminste 10 auto's waarbij ik mijn computer aangesloten heb gehad hetzelfde. Grof weg 65 graden in het echt en 90 graden op de dash. Bij tenminste 3 auto's liep de olie en water temperatuur niet meer dan 15 graden uit mekaar dankzij de olie/water warmte wisselaar. Geen rekensommetjes. Ervaring. 20 Minuten warm rijden is altijd een goede!
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij wordt één aspect in deze discussie vergeten: de olietemperatuur loopt x graden achter bij de koelwatertemperatuur. Op een gegeven moment bereikt het koelwater de normale 90 graden en normaal gesproken blijft de meter dit aangeven. De olietemperatuur blijft echter nog wel oplopen, dus zonder olietemperatuurmeter is het een beetje gokken wanneer de olietemperatuur ook rond de 90 graden is.
 

floyd2

Forumguru
Wat ook niet helpt is dat VAG de koelvloeistoftemperatuurmeter zo heeft afgeregeld dat een graad of 10 afwijking naar boven of naar onder niet te zien is op het metertje,hij blijft altijd strak op 90graad staan.(dit hebben ze gedaan voor de gemoedsrust van de bestuurder zodat ie niet in de stress schiet als het metertje maar iets over de 90graad staat bijvoorbeeld)
Dus je denkt met warmrijden dat je motor warm is terwijl vagcom het tegendeel laat zien.(en de temperatuur van de olie hobbelt daar ook weer eens een stukkie achteraan)
Nog een reden om olie op de juiste temperatuur te laten komen is niet alleen de smering maar ook de koeling van diverse onderdelen.
Hoe denk je dat hete onderdelen het vinden om met koude olie besproeid te worden?
 

MarcoO2

Forumguru
Heb er vanmorgen eens op gelet: op het moment dat mijn koelvloeistofmeter de 90 graden aantikte (na 9 minuten rijden), was mijn olie 51 graden. Het duurde vervolgens nog 8 minuten voordat de olie op 90 graden was.
 

Canon-Eye

Forumguru
meten is weten.
Ongetwijfeld. Mits je ook weet wát je precies meet.
Is het de temperatuur van álle koelvloeistof in het circuit, of alleen van het door door de nog niet (volledig) geopende thermostaat beperkte gedeelte ervan? En waar zit die warmtewisselaar voor de olie dan, binnen of buiten dit deel van het circuit. Zo bezien is het redelijk verklaarbaar dat de olietemperatuur een eind achter die van de koelvloeistof aanhobbelt. Bij mijn GL nog wat verder dan die 8 minuten van MarcoO2: daar zit wel een klein kwartiertje tussen. Met de kanttekening dat ik niet echt in de buurt van snelwegen woon, dus volle belasting is het eerste half uur meestal niet aan de orde.
 

sitechris

Donateur
Bij mij is de watertemp na ongeveer 5,5 minuut op temperatuur. 5 minuten later is de olie ook 90 graden. Dus in totaal ben je net ff wat meer dan 10 minuten kwijt.
 

RayDelft

Forumguru
(Mooi die metertjes trouwens).
Mij valt juist op dat de water en de olietemperatuur fors uiteen lopen. Voorheen had ik geen olietemperatuurmeter en had ik er dus geen idee van.
Als het water op halverwege de schaal staat is de olie nog maar krap 60 graden.
Het duurt een kilometer of 10-12 voordat de olie de 90 voorbij is. Ik zou zelf nooit echt gaan gassen bij temp van de olie onder de 80 graden + de motor op bedrijfstemperatuur.
 
Bovenaan Onderaan