Wanneer is een motor warm, wanneer heet?

OII1.2tst

Nieuw lid
Ik heb net een nieuwe OII, 1.2tsi bijna 1000 km gereden, rij hem normaal in en met de huidige buitentemperatuur wordt'ie natuurlijk niet erg warm.
Er zijn op dit forum enkele draadjes over zware belasting en over het laten nadraaien om de turbo te laten afkoelen.

Maar wanneer is de motor op bedrijfstemp? Ik zit binnen drie minuten op de snelweg, dan is de olietemp nog geen 50 C. Dan maar ff in de vijf blijven rijden om sneller warm te worden of juist snel naar zes om lager te belasten?

De hoogste olietemp die ik tot nu toe gezien heb is 91 C, ik weet het met de huidige omstandigheden niet relevant.

Maar in de zomer ga ik met caravan naar Frankrijk, welke olietemp kan ik dan verwachten en wanneer moet ik het rustig aan doen?

Jochem.
 

RobPG

Lid
Bij blazen over de autobahn loopt de olietemperatuur al snel op tot zo'n 110 gr, gaan er geen alarmbellen rinkelen hoor.
De olietemperatuurmeter (Maxidot) doet t pas vanaf zo'n 55 gr. Aangeraden wordt (maar daar verschillen de meningen over) vol te belasten bij zo'n 90 gr, in ieder geval niet onder de 50 dan zou ik zeggen.
 

Race Eend

Forumguru
Tot aan olie temperatuur van 70 graden even onder de 3000rpm houden, maar liefst boven wel 1800rpm (op de snelweg en 80 wegen, uiteraard niet nodig bij hele lage belasting in woonwijk bv). Daarna kun je je gang gaan tot een goede 125 graden.
 
Beetje flauw misschien, maar er zit zo'n meter op het dashboard. Als de pijl in middenstaat kun je gassen ;). Hihi. Wat hier staat klopt aardig. Los van de exacte temperatuur voel en hoor je ook wel dat de motor niet echt warm is en je hoger in te toeren gaat. Motor klinkt dan erg 'blikkerig' en ik merk hij sneller optrekt als-ie warm is. Ik rijd een 1.6TDI en die voelt zich lekker tussen de 100 en 110 grd.
 

MarcoO2

Forumguru
Beetje flauw misschien, maar er zit zo'n meter op het dashboard. Als de pijl in middenstaat kun je gassen ;).
Aangezien die meter bij de meeste mensen niet de olietemperatuur, maar de temperatuur van de koelvloeistof aangeeft, kun je met dit advies heel wat schade veroorzaken.
 

Antera

Donateur
dat wilde ik ook zeggen als de koelvloeistof op temperatuur is is het blok dat nog lang niet dat duurd echt nog een stukje langer
 

MarcoO2

Forumguru
Eh, Markieman..... heb jij een dealer die zegt dat als de koelvloeistof op temperatuur is het gas erop kan? Dan moet je héél snel een andere dealer zoeken... want dat is echt onzin.

Die olietemperatuurmeter is inderdaad geen gemeengoed (al zijn er steeds meer auto's die ;m hebben), maar als je je gezonde verstand en je gevoel gebruikt, weet je zelf wel wanneer de motor en de olie goed warm is.
 

turboturbo

Forumguru
Wat wordt die koelvloeistof meter toch ontzettend vaak verward met motortemperatuur / olie temperatuur.

Dat pijltje is er alleen maar voor, als er een probleem is met de koeling, oftewel; als het koelwater de motor niet meer voldoende kan koelen. Dan pas gaat dat pijltje ook naar rechts en evt. een rood lampje branden....
Hoewel ik dacht dat het pijltje bij de Golf van een familie lid altijd onder het midden stond, en later bleek dat de motor temperatuur sensor of -verwarming niet goed was.

Ik wacht altijd tot ik minimaal 20 minuten aan het rijden ben, voor ik boven de 4000 toeren uit kom. En als ik op een koude motor de snelweg op moet, dan blijf ik even 10 minuten 100 rijden (weet ik is ook wel overdreven, maar toch)
 
Je koelwater temperatuur meter kan je echter wel als redelijke indicatie gebruiken van je olie temperatuur.

Tijdens het rustig warm rijden hobbelt de olie temperatuur zo'n 15 graden maximaal achter de koelwater temperatuur aan. En bij 65 graden koelwater temperatuur staat je meter op je dashboard bijna op de 90 graden.
 

MarcoO2

Forumguru
@ QUest 85: ook die stelling is te kort door de bocht. Het verschilt heel erg per motorttype hoe lang het duurt voordat de koelvloeistof cq de olie op temperatuur is. Er is zeker geen algemeen lineair verband tussen die twee.

En je rekenvoorbeelden kan ik niet volgen...
 
Eh, Markieman..... heb jij een dealer die zegt dat als de koelvloeistof op temperatuur is het gas erop kan? Dan moet je héél snel een andere dealer zoeken... want dat is echt onzin.

Die olietemperatuurmeter is inderdaad geen gemeengoed (al zijn er steeds meer auto's die ;m hebben), maar als je je gezonde verstand en je gevoel gebruikt, weet je zelf wel wanneer de motor en de olie goed warm is.

Correctie.. niet alleen de dealer, maar zelfs de fabrikant.

Ik quote uit de manual:

Koelvloeistoftemperatuurmeter
Neem, om schade aan de motor te voorkomen, de volgende aanwijzingen in acht met

betrekking tot temperatuurbereiken op de meter:

Bereik voor koude motor

Als de wijzer in het linkergedeelte van de meterschaal staat heeft de motor zijn bedrijfstemperatuur

nog niet bereikt. Vermijd hoge motortoerentallen, vol gas en zware

motorbelastingen.

Bereik bedrijfswarme motor

De motor heeft zijn bedrijfstemperatuur bereikt als de wijzer in het middelste gedeelte

van de meterschaal staat. Bij sterke motorbelasting en hoge buitentemperaturen kan

de wijzer ook verder naar rechts lopen. Dit kan geen kwaad zolang het waarschuwingssymbool


in het instrumentenpaneel niet knippert.
 
Gelukkig woon ik in Mierlo en doe ik altijd 10-15 erover om bij een snelweg te geraken :-). Goede info, ben weer wat wijzer geworden. Om 6-7 uur 's ochtends rijd ik sowieso nooit gelijk voluit, moet dan eerst mijn ogen openen :D
 

MarcoO2

Forumguru
"bedrijfstemperatuur" of klaar voor "het gas erop" zijn wel twee verschillende zaken...

Zeker bij lagere temperaturen loopt de olie flink achter op de koelvloeistof, en als jij dan vol gas geeft als de koelvloeistof warm is, is de olie dat echt nog niet. Ergens op dit forum hebben ooit wat logs gestaan waarin die temperatuur terug te zien was. Je zou schrikken als je dat ziet...
 
Klopt, nu ga ik toch nooit helemaal voluit (tot 3500 toeren) en het zal ook wel meer voor de benzine rijders onder ons relevant zijn (toeren makuh, jonguh!) ;).
Hoe bevalt de 1.6TDI eigenlijk? Ik heb idee dat ie nog los moet komen, sta nu op 2100 km. Verder lekkere rustige motor.
 

bobby45

Actief lid
na 10 min kun je hem belasten ook als het iets kouder is zijn de onderdelen warm genoeg voor de passing/speling.
De olie is zo goed en de turbos zijn zo warm olie van 60 gr is vloeibaar genoeg
race eend heeft en punt maar stads ritten zijn zwaar , ik draai bij na nooit boven de 2200 tpm
 
"bedrijfstemperatuur" of klaar voor "het gas erop" zijn wel twee verschillende zaken...

Lees eens goed.

Er staat duidelijk dat hoge motortoerentallen, vol gas en zware motorbelastingen vermeden moeten worden bij een koude moter.
Er staat ook duidelijk dat een koude moter een is die niet op bedrijfstemperatuur is.

Oftewel, hoge motortoerentallen, vol gas en zware motorbelastingen mogen wel als de motor op bedrijfstemperatuur is.





 

MarcoO2

Forumguru
Jij leest nu méér dan er staat. Bij een koude motor mag die zware belasting niet, dat staat er. Jij vult daar zelf bij aan dat dat dus bij bedrijfstemperatuur wél mag. Maar dat staat er niet... Vandaar dat ik zeg: wees voorzichtig, want als je blind vaart op de temperatuur van je koelvloeistof kun je van een behoorlijk koude kermis thuiskomen. Maar voel je vooral vrij om de gok te nemen, zou ik zeggen.
 
Bovenaan Onderaan