Waarom zou je nog met de hand schakelen?

SkodaMan

Actief lid
De moderne auto's zitten barstensvol technologie met microprocessors, netwerken, sensoren en nog veel meer. De meeste mensen kiezen echter voor een handgeschakelde bak. Ik kon gelukkig een 2.0 FSI en Automaat rijden maar als ik had moeten kiezen tussen een 1.6 met automaat of een handgeschakelde 2.0 dan was ik zeker voor de automaat gegaan.

De argumenten voor een handgeschakelde bak waren altijd dat het sportiever zou zijn...... Helemaal niet, ik rij ze er allemaal uit met mijn automaat. Ook vond men de automaat niet prettig schakelen. Dit is ook al jaren het geval niet meer. De nieuwe DSG bak is wat dat betreft helemaal geweldig maar zelfs een automaat met hydraulische koppelomvormer schakelt zeer vloeiend en snel.

Automaat:
+ minder handelingen
+ comfortabel
+ snel
+ geen voetkoppeling
+ handig met cruise control (in heuvelachtig landschap)
- duurder dan een handbak
- iets meer brandstofverbruik

Handbak:
+ voordeliger dan een automaat
- veel handelingen
- niet erg comfortabel
- pijnlijke linkervoet in een lange file

Heeft iemand nog iets toe te voegen?

Fabia

† In Memoriam
Helemaal niks maar heb wel bewust gekozen voor een handbak met 101pk ipv een automaat met 75pk. Wil toch graag een beetje power hebben en met een automaat is 75pk wel erg langzaam. Dat heb ik er niet voor over. Voor mijn werk hebben we nu een DAF LF vrachtwagen met automaat en dat is echt fantastisch. Gewoon gas geven en verder niks te hoeven, heb nu geen last meer van mijn schouder. Hiervoor hadden we een Mercedes Atego en daar zit de pook net iets te ver naar achteren waardoor je steeds je arm net ff te ver naar achteren moet doen bij schakelen en dat ga je op den duur best wel voelen in je schouder. Dus voor mijn werk ideaal en voor prive een handbak.

Jpoers

Lid
kijk als ik in mijn fabia kon kiezen tussen een DSG-bak, of een handbak ging ik toch wel twijfelen. DSG-bak is erg mooie techniek en denk dat je er zo aan verslaafd bent.

maar een fabia handbak tegen een traditionele automaat.
wint toch de handbak voor mij dan.

poekie

Actief lid
Principiële reden:
Als ik een auto koop, bepaal ik graag zelf wat ik er mee doe en waneer het mij belieft om wel of niet te schakelen.
Anderen laten dergelijke beslissingen graag over aan de ingenieur die de ontwikkeling van de automaat heeft gedaan en de beslissing voor jouw neemt waneer er wel of niet geschakeld wordt.

Praktische reden:
Als de accu leeg is kun je een automaat niet aanduwen/trekken een hand geschakelde auto wel.

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: poekie</font><hr />

Principiële reden:
Als ik een auto koop, bepaal ik graag zelf wat ik er mee doe en waneer het mij belieft om wel of niet te schakelen.
Anderen laten dergelijke beslissingen graag over aan de ingenieur die de ontwikkeling van de automaat heeft gedaan en de beslissing voor jouw neemt waneer er wel of niet geschakeld wordt.

[/ QUOTE ]

Het schakelen van een moderne automaat wordt inderdaad bepaald door ingenieurs maar die hebben dan ook zeer slimme programma's gemaakt om het voor mij te doen. Snelheid, stand van het gasdedaal, ESP, stand van het stuur, stand van de bak (normaal of sportief) bepalen hoe de automaat schakelt. Ik heb niet het idee dat ik het beter kan.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: poekie</font><hr />

Praktische reden:
Als de accu leeg is kun je een automaat niet aanduwen/trekken een hand geschakelde auto wel.

[/ QUOTE ]

Ik betwijfel of je een moderne auto met handbak nog wel aan kunt duwen als de auccu leeg is vanwege het motormanagement, de katalysator, startonderbreker e.d.. Weet iemand daar het fijne van?

MMM

Lid
/forum/images/graemlins/crazy.gif Waarom? /forum/images/graemlins/mad.gif Gewoon ... omdat mijn baas mij een te krap leasetarief bied om wèl met een DSG te gaan rijden.

Aan mij zal het dus niet liggen.

Mark

Banned
Aanduwen gaat nog met een handbak maar word niet aangeraden.
Vind het wel prettig om in die soeppot te roeren, met een automaat zal ik mij rap gaan vervelen in de auto.

als een automaat toch zo goed is, dan zouden alle racebolides ook uitgerust zijn met een automaat.

Maar als je ECHT sportief rijd dan kan GEEN ENKELE automaat tippen aan handbediening.

kijk maar naar porsche, ferrari, lotus, ... alleen sportwagens, alleen handgeschakeld.

Hetzer

Forumguru
ik zou nooit een volautomaat willen, nee dan liever een handgeschakelde bak !!

maar top is gewoon een DSG bak, Als hij ooit leverbaar gaat worden in een (standaard) Fabia-2, ga ik hem bestellen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Henny

Actief lid
Financiële redenen, ik vind € 2.200,- een veel te groot verschil, bovendien is dat dan nog geen dsg bak voor een 1,6 mpi. Verder vind ik schakelen ook leuk, hoewel als je vaak in de file rijdt de lol er wel afgaat.
De dsg-bak is wel erg prettig met een 2,0 tdi blok, maar met peddels zoals in de Passat zou het nog fijner zijn.

JinxRS

Lid
Skodaman, je vergeet wel een paar dingen in je vergelijking automaat vs handschakelen. Met een handschakelbak kan je anticiperen (1) en ben je ook veel actiever bezig met het verkeer(2).

Persoonlijk heb ik zelf altijd handbak over automaat verkozen omdat ik onderweg altijd veel gebeld word voor zaken e.d.

Met een automaat zou ik denk ik meer gefocussed zijn
op het gesprek dan op rijden....pure zelfkennis/bescherming dus. /forum/images/graemlins/smirk.gif Na al mijn lease auto's (voornaamelijk VW's en BMW's) nog nooit spijt ervan gehad en ik maak behoorlijk veel KM's in een jaar.

VEEJAY

Forumguru
Ik neig steeds meer naar DSG, tis alleen nog het prijskaartje.

Liever een 2.0tdi handbak dan een 1.9tdi dsg.

jurjen

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

Liever een 2.0tdi handbak dan een 1.9tdi dsg.

[/ QUOTE ]

Ik heb ook voor die keuze gestaan maar wilde toch per se de automaat. Is dus de 1.9 geworden. Ik heb 20 jaar geschakeld en mis het geen tel.

De DSG is wat mij betreft een fantastische uitvinding. Wegens vakantieperiode nog niet veel file gehad met de Octavia, maar ook in stadsverkeer is 'tie perfect. Je houdt toch wat meer aandacht over voor je omgeving als je je geen zorgen hoeft te maken over de keuze van versnelling.

Ik had zelf van tevoren verwacht veel met de tiptronic te gaan spelen maar hij staat toch bijna altijd in "D".

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

Automaat:
+ minder handelingen
+ comfortabel
+ snel
+ geen voetkoppeling
+ handig met cruise control (in heuvelachtig landschap)
- duurder dan een handbak
- iets meer brandstofverbruik

Handbak:
+ voordeliger dan een automaat
- veel handelingen
- niet erg comfortabel
- pijnlijke linkervoet in een lange file

Heeft iemand nog iets toe te voegen?

[/ QUOTE ]

Ja, behalve deze zakelijke argumenten vergeet je één ding: zelf schakelen is leuker. En die zet voor mij al die zakelijke argumenten in de schaduw.

De lol ervan is de belangrijkste reden voor mij om nooit een automaat te overwegen. Door zelf te schakelen, voel ik me meer bij het autorijden betrokken en bepaal ik zelf wanneer ik zuinig rij of stevig door de toeren trek.

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Imhotep</font><hr />

als een automaat toch zo goed is, dan zouden alle racebolides ook uitgerust zijn met een automaat.

Maar als je ECHT sportief rijd dan kan GEEN ENKELE automaat tippen aan handbediening.

kijk maar naar porsche, ferrari, lotus, ... alleen sportwagens, alleen handgeschakeld.

[/ QUOTE ]

Heb jij een Ferrari dan? Ik geef toe dat je met een Porsche lekker sportief kunt rijden op een circuit maar onze Skoda's zijn toch geen racewagens? Wij moeten moeten veilig en vlot door het Benelux-verkeer en ECHT sportief rijden op de openbare weg is hier gewoon "asociaal".

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: JinxRS</font><hr />

Skodaman, je vergeet wel een paar dingen in je vergelijking automaat vs handschakelen. Met een handschakelbak kan je anticiperen (1) en ben je ook veel actiever bezig met het verkeer(2).

Persoonlijk heb ik zelf altijd handbak over automaat verkozen omdat ik onderweg altijd veel gebeld word voor zaken e.d.

Met een automaat zou ik denk ik meer gefocussed zijn
op het gesprek dan op rijden....pure zelfkennis/bescherming dus. /forum/images/graemlins/smirk.gif Na al mijn lease auto's (voornaamelijk VW's en BMW's) nog nooit spijt ervan gehad en ik maak behoorlijk veel KM's in een jaar.

[/ QUOTE ]

Met een handbak ben je inderdaad meer betrokken bij het verkeer en het rijden zelf. Maar juist onder het telefoneren is het ontbreken van handelingen bij een automaat juist een voordeel als je zit te bellen. Je moet toch een minimum hoeveelheid aandacht bij het gesprek hebben en dat gaat van de aandacht voor de weg af. Met een automaat krijgt het verkeer dus "automatisch" meer aandacht, zeker in de stad.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

[/ QUOTE ]

Heb jij een Ferrari dan? Ik geef toe dat je met een Porsche lekker sportief kunt rijden op een circuit maar onze Skoda's zijn toch geen racewagens? Wij moeten moeten veilig en vlot door het Benelux-verkeer en ECHT sportief rijden op de openbare weg is hier gewoon "asociaal".

[/ QUOTE ]

sportief rijden is niet altijd asociaal, je kan perfect wat bochtjes raggen op een verlaten stuk boerewegeltjes waar toch nooit een kat komt, is nog zo fijn /forum/images/graemlins/smile.gif

Erikje

Actief lid
De DGS-bak is heerlijk, met de hand schakelen is bij normaal sportief rijden niet nodig/overbodig: de bak schakelt toch precies op/neer op het juiste moment, zeker als je 'm in de S-stand zet. Wil je echt scheuren dan is het handschakelen via de DSG-pook geen alternatief: het is toch lekkerder om twee handen aan het stuur te hebben. Jammer dus dat er geen peddels aan het stuur zitten.

Daarnaast heb ik voor de DSG-bak gekozen omdat 10 jaar filerijden m'n linkerbeen zo'n beetje kapot heeft gemaakt... /forum/images/graemlins/407.gif

SkodaMan

Actief lid
sportief rijden is niet altijd asociaal, je kan perfect wat bochtjes raggen op een verlaten stuk boerewegeltjes waar toch nooit een kat komt, is nog zo fijn /forum/images/graemlins/smile.gif

[/ QUOTE ]

Sportief wat bochtjes raggen op een verlaten boerenweggetje kan net zo goed met een automaat en ja, dat is niet asociaal. Je vergelijking met Ferrari's e.d. gaat alleen niet op. Dat is van een heel andere orde. Overigens hebben ook racewagens tegenwoordig geen voetkoppeling meer. De peddelbediening aan het stuur is samen met de electromechanische bediening van de bak veel te snel om met de voet te koppelen.

Jaren geleden heeft een team eens een CVT (van Doorne bretelaandrijving) op een racewagen gebouwd. Dit was zo succesvol dat de organisatie besloot het regelementair niet toe te laten. De "handicap" van het schakelen is een onderdeel van goed coureurschap. Onze dagelijkse ritjes in het drukke verkeer hebben daar niets mee te maken.

Bovenaan Onderaan