Waarom zou ik nog een Octavia combi diesel kopen?

fiestaman

Forumguru
Benzine verbruikt toch meer als diesel. Als je 45000km op een jaar doet met een benzine of diesel, scheelt hem wel wat in de portefeuille denk ik dan.

Vandaag is diesel ok, morgen is benzine ok, overmorgen is hybride ok, en nadien is eerst de benzine ok en dan de diesel enz.... ze weten het zelf niet. Daardoor worden er prive ook minder wagens gekocht/verkocht. Mensen wachten af omdat ze het niet weten.

Ik zou voor de diesel kiezen. Succes!
 

EdK

Forumguru
Vandaag is diesel ok, morgen is benzine ok, overmorgen is hybride ok, en nadien is eerst de benzine ok en dan de diesel enz.... ze weten het zelf niet.
Momenteel is het de LPG.....of was t nou de aardgas..??:D

Ik denk dat het ligt aan hoeveel Km's je op jaarbasis maakt en dan ook nog of je in B of in NL woont.
Zakelijk is bij ons diesel nog steeds het goedkoopst
Maar prive rij ik vanaf begin al benzine omdat diesel dan weer te duur is..
 

MY00

Senior Member
Zakelijk is bij ons diesel nog steeds het goedkoopst
Hoe bedoel je dit? Bij mijn kennissen welke minder dan 50k per jaar rijden, zijn allemaal over moeten stappen op benzine op het moment dat het leasecontract erop zat. Het gaat over Nederlandse lease rijders
 

EdK

Forumguru
welke minder dan 50k per jaar rijden
Tsja wij opereren als monteurs al in de Benelux en D.
Dus die 50K daar lachen wij vaak om... heb bijna 250K gereden in iets meer dan 4 jaar..
Is nu een nieuwe (geen lease ) besteld en komt in Februari, maar moet nu rustig met km doen zodat ik niet ruim over de 250K ga waar de inruilprijs op bepaald is...
 

MY00

Senior Member
Het is dan idd te begrijpen dat jullie diesel rijden. Verder is het natuurlijk echt een genot om met moderne diesels te rijden. Het lage toerental, de trekkracht en 1x per 1000 kilometer aan de pomp staan.
 

JeSko

Forumguru
@MY00

Inderdaad, ik maak bijlange na geen 30.000 km per jaar, als ik aan 15.000 kom is het al veel op dit moment, maar ik betaal graag wat meer belastingen en taks om met een Diesel te rijden, is het in mijn geval verstandig? Neen, maar ik kan dat koppel en comfort niet missen.
 

leon-cupra

Forumguru
@MY00

Inderdaad, ik maak bijlange na geen 30.000 km per jaar, als ik aan 15.000 kom is het al veel op dit moment, maar ik betaal graag wat meer belastingen en taks om met een Diesel te rijden, is het in mijn geval verstandig? Neen, maar ik kan dat koppel en comfort niet missen.
Ik heb ook nooit meer dan 15000km gereden met mijn wagens, tenzij met firmawagens. Ook steeds diesel gereden maar ik zou nooit meer een diesel meer kopen wanneer je minder dan 15000km rijdt. Mijn stage 1 S2 2.0tdi, deed veel korte ritjes waarbij de wagen zeer regelmatig diende te regenereren. Zeer ergelijk. Mijn partner was de eerste die overschakelde op een benzine, van een fabia 1.2tdi naar een octavia 1.2 105pk. Haar benzine reed helemaal niet zoals benzines van 5 jaar ervoor. Koppel genoeg, power genoeg en daarnaast niet meer het geluid van een ratelende diesel. De nieuwere benzineblokken combineren eigenlijk het beste van twee werelden. Daarna mijn S2 diesel vervangen door de RS benzine. Totaal iets anders uiteraard. En nu de MX5, atmospherisch toerenblokje ... heerlijk.. Heeft met mijlen ver mijn voorkeur tov turbo-blokken.

Wat ik wel nog steeds een groot nadeel vind van benzineblokken: verbruik op korte ritjes. Een benzine verbruikt nog steeds veel meer op korte ritjes dan een diesel. Het verschil in min verbruik en max verbruik naargelang de afstanden ligt bij een benzine verder uit elkaar dan bij een diesel.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Ik ben en blijf een Diesel aanhanger, maar ik ben wel bang voor egr en roetfilter problemen momenteel, de Auto word momenteel veel voor korte afstanden gebruikt door omstandigheden, en telkens ben ik bang dat ik hem kapot ga rijden, ik laat hem wel altijd een tijdje nadraaien, schijnt dat dat ook goed is. Maar momenteel zou ik puur verstandelijk gezien beter af zijn met een Benzine. De benzine van mijn grootmoeder vertrekt gewoon op koppel ( dus niet bij gassen ) en is van 2014, hierin zie je ook de ontwikkeling van Benzines terug, maar op langere stukken vind ik mijn Diesel veel comfortabeler. Ik zit hierin echt in de twijfels, ik deed nooit veel km's maar degene die ik deed waren lange km's in één keer, dat is nu veel minder geworden.
 

leon-cupra

Forumguru
@WhiteSuperB , laten nadraaien zal weinig opbrengen. Kan je beter 20km autostrade rijden zodat de wagen ruim de tijd heeft om te regeneren. Met mijn S2 ging ik binnen de korste keren problemen hebben met EGR. 4x 4km per dag. :nono:
Op het laatste was de wagen meer aan het regeneren dan niet.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Daar vreesde ik al voor, heb je ook ooit echt onkosten gehad hierdoor? Ik zit nl niet te wachten op kapotte egr's en roetfilters:nono: bij mij word de regeneratie vaak afgebroken ook, puur omdat als de s2 dan eindelijk kan regenereren, de afstand vaak te kort is om het proces af te maken.
 

leon-cupra

Forumguru
Bij mij kriebelt het al voor iets nieuw op het moment dat de bestelbon/overeenkomst is getekend voor de nieuwe :deuk:
Niet dat er dan onmiddellijk iets anders staat ;)
RS 1,5j gereden, S2 4j, polo 1j, Leon 2 1,5j(door verkrijgen van firmawagen), Leon 1 6j.
De wagens van de madam gemiddeld 4 jaar.
 
Bovenaan Onderaan